سینماسینما، محمد تقیزاده
مستند سونوگرافی ساخته «هایده مرادی» را باید یک مستند اجتماعی و زنانه نامید چرا که محور بسیاری از مشکلات مطرحشده به زنان متاهل مربوط میشود و فیلم مسیر طرح و حل این مشکلات است.
چالش زاد و ولد در سالهای اخیر به یکی از بحرانهای مهم جامعه ایرانی بدل شده و بسیاری از کارشناسان پیشبینی کردند که در دهههای آینده جامعه ایران به دلیل نبود زاد و ولد کافی، کشوری پیر خواهد بود و چالشهای جدی اقتصادی و اجتماعی متوجه آن خواهد شد. مساله مستند سونوگرافی اما اندکی متفاوت است و هایده مرادی در مقام سازنده فیلم به یک چالش محلی و بومی در کشور یعنی تمایل خانوادهها برای پسرزایی و برخورد نامطلوب با نوزادان دختر پرداخته است.
از این لحاظ مستند سونوگرافی، یک چالش بومی و محلی را در برخی استانهای کشور( نه کل ایران) از قبیل اردبیل و کردستان را مطرح کرده و به همین دلیل است که تمام فیلم در اردبیل میگذرد و زبان فیلم به طور کامل ترکی است و مستند با زیرنویس ارائه شده است.
سونوگرافی داستان زنانی است که به دلایل مختلف میخواهند پسر به دنیا بیاورند: گروهی مشکلات خانوادگی و فشار همسر و خانواده همسر را دلیل این تصمیم عنوان میکنند و گروه دیگر محدودیتهای اجتماعی و فرهنگی که در ایران وجود دارد را عامل این تصمیم خود خواندهاند. برخی از زنان فیلم نیز اینگونه نگاه کردند که پسران حامیان بهتری برای والدین خود هستند و دختر متعلق به دیگران است از این رو ترجیحشان این بوده که هر طور شده پسر به دنیا بیاورند.
مسیر پسرزا بودن یکی از پرداختها و مسیرهای جالب فیلم است: برخی از زنان به اطبای پزشکی مراجعه میکنند و با تقویت و مصرف برخی داروها، احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشتن پسر را وعده میگیرند این در حالی است که در ابتدای فیلم مسیرهایی بررسی میشود که مادران حامله به سراغ دعانویسها میروند تا از خلل چنین راهکارهایی فرزند خود را پسر کنند. گروهی از زنان نیز با تغییر رژیم غذایی از سوی برخی افراد به ظاهر مطلع سعی در رسیدن به جنسیت دلخواه فرزند خود دارد.
در مستند سونوگرافی علاوه بر رویکرد اجتماعی و فرهنگی، چالشهای اقتصادی و جامعه شناختی این تصمیمات نیز مورد کنکاش و بررسی قرار میگیرد چنانچه با ناراحتی پزشکان و کارشناسانی مواجه هستیم که تمایل بیحد و حصر خانوادهها برای پسرزا بودن را مخالف خلقت خداوند و طبیعت خواندند و پیشبینی کردند با این روند، در سالهای آتی با کمبود دختر روبهرو خواهیم بود و برای نمونه چین را مثال زدند که برای تعادل جمعیتی خود به واردات دختر روی آوردهاند!
سونوگرافی به نوعی نمایش سنتها و عقاید غلط برخی اقوام ایرانی است که برای نمونه در جریان بچه دار شدن و پسربودن آن نمود پیدا میکند. این سنتها در بسیاری از طوایف و اقوام دیگر به گونهها و شکلهای مختلف ظهور و بروز پیدا میکند و در حالیکه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ارتباط با جامعه جهانی بسیاری از مشکلات در شهرهای بزرگ کشور حل شده، برخی چالشهای فرهنگی عقیدتی در شهرهای کوچکتر وجود دارد که به شدت خانوادهها را تحت تاثیر قرار میدهد و همچنان حجم زیادی از مشکلات روزانه آنها به این عقاید سنتی و چالشهای فکری مربوط میشود.
طرح اینگونه مسائلی که هر روزه زندگی مردم جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد در قالب مستندهای اجتماعی مستقل و کم خرج، از تمهیدات جالبی است که در سالهای اخیر به شدت باب شده و مسیر تازه و مطلوبی است که میتواند علاوه برآگاهسازی جامعه و اطلاع رسانی مشکلات، این گونه چالشها را با برد رسانهای و سرعت و فشار بیشتری به مسئولین و تصمیم سازان منتقل کند و انتظار و مطالبه عمومی برای حل آن را بالا خواهد برد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما کنسرت
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- تصویر رئالیستی از فقر و طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم «دشت خاموش»
- چگونه با سفارش و ایدئولوژی، یک اثر هنری تغییر مسیر مییابد/ نگاهی به فیلم «ضد»
- سینماکپشن/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسفارشیِ خوب/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمسازی به مثابه مهندسی جزئیات/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- افتادن به ورطه سانتیمانتالیسم و احساساتگرایی/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «شادروان»؛ موفق در شوخینویسی، ناکام در قصهپردازی
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برای پرویز پرستویی و به بهانه «مطرب»/ عاشق بازیگری
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- نگاهی به فیلم «موج اف ام ردیف ۴۸» ساخته کیارش اسدیزاده/ تصویر جنگ نرم بر پرده سینما
- نگاهی به فیلم «همچنان که میمردیم»/ «بیهودگی»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





