سینماسینما، ابوالفضل نجیب
مدت هاست از روی ناگزیری و به حسب رعایت موازین دموکراسی و حقوق دیگران خانواده را در تماشای جوکر همراهی می کنم. در حین تماشای جسته گریخته قسمت های مختلف جوکر بارها از دخترم درباره جذابیت و دلیل علاقه او و همچنین بلانسبت فلسفه وجودی این برنامه سوال کردم. این پرسش ساده با جواب ساده ای همراه بود و این که این برنامه قرار است مخاطب را سرگرم کند و هم بخنداند. و این که یک چالش است برای شرکت کنندگان که بتوانند در مواجهه با موقعیت های خنده داری که برای همدیگر ایجاد می کنند مقاومت کنند و نخندند. و اگر خندیدند از چالش حذف می شوند. و آخرین نفر یا گروه برنده این چالش می شود. با این توضیحات کنجکاوی حقیر تحریک شد تا با جدیت بیشتر «جوکر» را تماشا کنم. اما هر چه بیشتر و با دقت نگاه کردم برخلاف بازیگران شرکت کننده که تلاش می کردند با هر ترفند و تکنیک بازیگری جلوی خنده خود را بگیرند، موقعیت های به اصطلاح کمیک بازیگران به جای خنداندن، حقیر را عبوس تر و عصبانی می کرد. به این دلیل ساده که نمی فهمیدم کجای این موقعیت ها خنده دار است. و این که شرکت کنندگان دیگر که به هر شکل و شمائلی سعی در غلبه بر خندیدن می کنند و در نهایت هم تسلیم می شوند به چه موقعیتی می خندند.
به همین دلیل ساده به توضیح دخترم و حتی فهم و دانش خودم نسبت به فلسفه وجودی این برنامه شک کردم. و دچار حقارت و خودکم بینی و به تعبیر عامیانه ذهنیت نفهمی در ارتباط گیری با این برنامه شدم. ناچار برای رفع این شک و ذهنیت دست به دامن گوگل شدم و درباره فلسفه وجودی جوکر سوال کردم. پاسخ گوگل همان توضیح دخترم بود. به این شرح، «جوکر به عنوان یک مسابقه در یک برنامه تلویزیونی، شرکتکنندگان را ملزم میکند تا یکدیگر را بخندانند، بدون اینکه خودشان بخندند. در یک محیط مشابه یک خانه، شرکتکنندگان از اتاق آکسسوار و گریم استفاده میکنند تا ابزارها و ظاهر خود را برای خنداندن رقبا تغییر دهند. اگر کسی بخندد، بازی متوقف میشود و جریمه میشود.»
نفس راحتی کشیدم و خدا را شاکر که آنقدر کودن و یا از مدار تحولات عقب نماندهام که احساس حقارت کنم.
راستش «جوکر» وقتی برای حقیر خنده دار می شود که بفهمم این همه دنگ و فنگ و دکور و دوربین و طراحی لباس و گریم و اکسسوار و سایر امکاناتی که نمی دانم قرار است مخاطب برنامه و بدتر از آن کسانی به عنوان بازیگر را بخنداند که اولین آموزه های آن ها برای بازیگری کنترل و تسلط بر واکنش های غیر ارادی و مهمتر تسلیم نشدن در مواجهه با موقعیت های ساختگی از جنس آنچه در «جوکر» اتفاق می افتد. و همان اندازه باعث تاسف که اکبر عبدی سه ساعت گریم را برای خنداندن دیگران تحمل کند و دست آخر دریغ از یک تبسم حتی به بهانه و تداعی کننده خالق بهترین لحظه های سینمایی. در همین قسمت حضور عبدی وقتی مجید مظفری و اکبر عبدی سوار موتور موقعیت رفتن آن ها به ماه عسل را بازسازی می کنند یکی از بازیگران ناخودآگاه آن دو را به وزنه های سینمای بعد از انقلاب تعبیر می کند. اشاره ای شاید طنزآمیز به سرنوشت و روزگار ناگزیری و به قول شاملو گذران. روزمرگی.
گذشته از این تاسف ها «جوکر» بیش از هر چیز این حقیقت تلخ را یادآور می شود که خنداندن جامعه ای اینچنین عبوس و درمانده و مستاصل کار مشکلی است. و بدتر این که خنده های بازیگران سینما برای موقعیت های چنین سطحی و نازل حاصلی جز عصبانیت مخاطب نخواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه مرگ درمندرا بازیگر فیلم «شعله»؛ شعلهای که هرگز خاموش نشد
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- آرامش تقوایی در حضور دیگران
- «شغال» ایرانیزه «فاطماگل»
- مقایسه غلام باستانی در «پیرپسر» با هری لایم در «مرد سوم»
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ روایتی ساده از چالشهای اخلاقی
- سریال «محکوم»؛ آشناییزدایی از کلیشهها
- «پیرپسر» و جذابیتهای پنهان
- به بهانه درگذشت کبری امین سعیدی (شهرزاد)/ سیمای واقعی زنی در دور دست
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- فراستی و مرجعیت نقد ارزشی
- هیاهوها علیه «پیرپسر»
- شبنشینی در جهنم
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





