سینماسینما، ابوالفضل نجیب
مدت هاست از روی ناگزیری و به حسب رعایت موازین دموکراسی و حقوق دیگران خانواده را در تماشای جوکر همراهی می کنم. در حین تماشای جسته گریخته قسمت های مختلف جوکر بارها از دخترم درباره جذابیت و دلیل علاقه او و همچنین بلانسبت فلسفه وجودی این برنامه سوال کردم. این پرسش ساده با جواب ساده ای همراه بود و این که این برنامه قرار است مخاطب را سرگرم کند و هم بخنداند. و این که یک چالش است برای شرکت کنندگان که بتوانند در مواجهه با موقعیت های خنده داری که برای همدیگر ایجاد می کنند مقاومت کنند و نخندند. و اگر خندیدند از چالش حذف می شوند. و آخرین نفر یا گروه برنده این چالش می شود. با این توضیحات کنجکاوی حقیر تحریک شد تا با جدیت بیشتر «جوکر» را تماشا کنم. اما هر چه بیشتر و با دقت نگاه کردم برخلاف بازیگران شرکت کننده که تلاش می کردند با هر ترفند و تکنیک بازیگری جلوی خنده خود را بگیرند، موقعیت های به اصطلاح کمیک بازیگران به جای خنداندن، حقیر را عبوس تر و عصبانی می کرد. به این دلیل ساده که نمی فهمیدم کجای این موقعیت ها خنده دار است. و این که شرکت کنندگان دیگر که به هر شکل و شمائلی سعی در غلبه بر خندیدن می کنند و در نهایت هم تسلیم می شوند به چه موقعیتی می خندند.
به همین دلیل ساده به توضیح دخترم و حتی فهم و دانش خودم نسبت به فلسفه وجودی این برنامه شک کردم. و دچار حقارت و خودکم بینی و به تعبیر عامیانه ذهنیت نفهمی در ارتباط گیری با این برنامه شدم. ناچار برای رفع این شک و ذهنیت دست به دامن گوگل شدم و درباره فلسفه وجودی جوکر سوال کردم. پاسخ گوگل همان توضیح دخترم بود. به این شرح، «جوکر به عنوان یک مسابقه در یک برنامه تلویزیونی، شرکتکنندگان را ملزم میکند تا یکدیگر را بخندانند، بدون اینکه خودشان بخندند. در یک محیط مشابه یک خانه، شرکتکنندگان از اتاق آکسسوار و گریم استفاده میکنند تا ابزارها و ظاهر خود را برای خنداندن رقبا تغییر دهند. اگر کسی بخندد، بازی متوقف میشود و جریمه میشود.»
نفس راحتی کشیدم و خدا را شاکر که آنقدر کودن و یا از مدار تحولات عقب نماندهام که احساس حقارت کنم.
راستش «جوکر» وقتی برای حقیر خنده دار می شود که بفهمم این همه دنگ و فنگ و دکور و دوربین و طراحی لباس و گریم و اکسسوار و سایر امکاناتی که نمی دانم قرار است مخاطب برنامه و بدتر از آن کسانی به عنوان بازیگر را بخنداند که اولین آموزه های آن ها برای بازیگری کنترل و تسلط بر واکنش های غیر ارادی و مهمتر تسلیم نشدن در مواجهه با موقعیت های ساختگی از جنس آنچه در «جوکر» اتفاق می افتد. و همان اندازه باعث تاسف که اکبر عبدی سه ساعت گریم را برای خنداندن دیگران تحمل کند و دست آخر دریغ از یک تبسم حتی به بهانه و تداعی کننده خالق بهترین لحظه های سینمایی. در همین قسمت حضور عبدی وقتی مجید مظفری و اکبر عبدی سوار موتور موقعیت رفتن آن ها به ماه عسل را بازسازی می کنند یکی از بازیگران ناخودآگاه آن دو را به وزنه های سینمای بعد از انقلاب تعبیر می کند. اشاره ای شاید طنزآمیز به سرنوشت و روزگار ناگزیری و به قول شاملو گذران. روزمرگی.
گذشته از این تاسف ها «جوکر» بیش از هر چیز این حقیقت تلخ را یادآور می شود که خنداندن جامعه ای اینچنین عبوس و درمانده و مستاصل کار مشکلی است. و بدتر این که خنده های بازیگران سینما برای موقعیت های چنین سطحی و نازل حاصلی جز عصبانیت مخاطب نخواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در حسرت آن سینمای شریف
- به بهانه مرگ درمندرا بازیگر فیلم «شعله»؛ شعلهای که هرگز خاموش نشد
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- آرامش تقوایی در حضور دیگران
- «شغال» ایرانیزه «فاطماگل»
- مقایسه غلام باستانی در «پیرپسر» با هری لایم در «مرد سوم»
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ روایتی ساده از چالشهای اخلاقی
- سریال «محکوم»؛ آشناییزدایی از کلیشهها
- «پیرپسر» و جذابیتهای پنهان
- به بهانه درگذشت کبری امین سعیدی (شهرزاد)/ سیمای واقعی زنی در دور دست
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- فراستی و مرجعیت نقد ارزشی
- هیاهوها علیه «پیرپسر»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





