سینماسینما، امیرحسین تاجبخش
حیف. یکی از آخرین نمادهای شرافت در سینمای ایران هم رفت…
خسرو سینایی، مردی که خالص و بیپیرایه به «هنر» عشق میورزید و آتش این عشق از چشمانش، دستانش و هیجان سخنگفتن رسا و محکمش همیشه زبانه میکشید و اگر میخواست هم نمیتوانست پنهانش کند!
جدا از شیفتگی به همه فیلمهای کوتاه، مستند و بلندش (بهویژه پرتره همسرش گیزلا، مرثیه گمشده، کوچه پاییز و عروس آتش) که تماشای چندبارهشان هم هنوز لذتبخش است، شخصیت منحصربهفردش همواره جذابیتی وصفناشدنی برایم داشته است. نخستین بار، نیمه دهه هفتاد که نوآمده نویسندگی در نشریات سینمایی بودم، فرصتی دست داد تا در هفته نمایش آثارش در خانهسینما، چند روزی سعادت همصحبتیاش را داشته باشم و بسیار بیاموزم و بیشازقبل، دوستدارش شوم. و اینچنین بود… تا این سالهای آخر که دلم میخواست هرجا که بود رویم را برگردانم تا بهجای این مرد سالخورده خمیده عصابهدست، تا همیشه تصویر همان خوشقامت آراسته سرشار از شور و انرژی در ذهنم بماند… هماو که در گوشه قاب فیلمی که برای شب بزرگداشتش در جشنواره بیستوچهارم فیلم فجر ساخته شد، آکاردئون میزد.
و یک خاطره از سینایی که هیچوقت فراموش نخواهم کرد. چند سال پیش که با فیلم محترم «جزیره رنگین» به جشنواره فجر آمده بود، نمایش فیلمش در برج میلاد تا پاسی از شب طول کشید و شب از نیمه گذشته، تازه نشست رسانهایاش شروع شد. با این وجود همه به احترامش آمدند و تا پایان جلسه نشستند. خودش – که شاید مسنترین آدم حاضر در آنجا بود – یکسره و بیشتر از همه حرف زد؛ انگار اصلاً با مفهومی بهنام خستگی بیگانه بود. اواخر جلسه، یکی از خبرنگاران، خبرنگاری که از نظر سنی میتوانست بهجای نوهاش باشد، بلند شد، خود را معرفی کرد و سؤالی پرسید. سینایی گفت قبل از پاسخ به پرسشتان میخواهم بگویم من شما را بهنام میشناسم؛ چون سالهاست بهعنوان خبرنگار از نشریات مختلف با من تلفنی تماس میگیرید و مصاحبه میکنید. نام تکتک کسانی را که به من زنگ میزنند بهخاطر میسپارم و بهدقت، بر اساس نوع سؤالهایشان میزان دانش و سوادشان را حدسمیزنم و از هر کدام تصویری در ذهنم ساختهام. از شما هم شمایل یک فرد بادانش در خاطر دارم و همیشه دلم میخواست از نزدیک ببینمتان و عرض ارادت کنم، که خوشحالم امشب این اتفاق افتاد!
در تمام عمرم، این میزان از فروتنی، صداقت و سلامت شخصیت را در وجود هیچ کس دیگری ندیدهام. خسرو سینایی یگانه بود و با آن روح «زلال»اش، هنر این سرزمین را تنها گذاشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- عکسی که فرح اصولی از فیلم «زنده باد…» منتشر کرد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- گفتوگو با فرح اصولی/ سینایی در فیلمسازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمیرفت
- بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید در سینماحقیقت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما