سینماسینما، پریسا ساسانی
درباره فیلم «لایه های دروغ» نقدها و نقطه نظرهای بسیاری بیان شده است و حتی به طنز از این فیلم به عنوان بهترین فیلم جشنواره از جهت کمیک و کاریکاتور بودن سینمای اکشن نام برده اند.
اما آنچه گمان می کنم وظیفه من به عنوان یک خبرنگار و یک فرد با حافظه خبری ایجاب می کند که بگویم، بیان یک خاطره و طرح چند پرسش از مدیرانی است که به شوق پُر کردن کارنامه کاری خود عنوان تولید مشترک ایران و فنلاند را بر فیلم سراسر دروغِ «لایه های دروغ» گذاشتند.
سال ۱۳۹۷ بود و من یک همکاری بسیار دلچسب به عنوان مدیر روابط عمومی با امید عبدالهی فیلمساز درجه یک سینما که بسیار کاربلد است داشتم.
پس از پایان این همکاری در مستند سینمایی «سفر سهراب»، عبدالهی فیلمنامه ای داستانی را داد که بخوانم.
فیلمنامه ای کاملا قصه گو با پرداخت های درست در شخصیت پردازی. می دانستم روی نوشتن او بسیار وقت گذاشته، کار کرده و بسیار مشتاق بودم آن را بخوانم.
این فیلمنامه آنقدر دلچسب بود که مصمم شدیم این فیلم را بسازیم. حتی تهیه کنندگانی هم پای کار آمدند اما برای ساخته شدن آن باید حمایت مالی می گرفتیم و پوشیده نیست که وظیفه فارابی حمایت از فیلمسازان جوان است و اتفاقا این فیلمنامه با یک تولید جمع و جور ساخته می شد.
خلاصه، فیلمنامه به دست راهی فارابی شدم در آن زمان آقای نقاش زاده که اکنون دبیر جشنواره است، مسئول شورای فیلمنامه بود.
مدام پیگیر نتیجه بررسی شورا روی این فیلمنامه بودم بارها رفتم و آمدم تا جواب بررسی را بگیرم و هربار دست خالی بر می گشتم.
از آن طرف دیگرانی که دل در گرو این فیلمنامه داشتند، دنبال این بودند که پول یا اسپانسری تهیه کنند و فیلم را بسازند. همه ذهن مان شده بود ساخت یک فیلم خوب با فیلمنامه قرص و محکمی که در دست بود.
اما در همه رفت و آمدها به فارابی جواب مشخصی نگرفتیم که نگرفتیم که نگرفتیم و هربار با هنوز بررسی نشده، تو نوبت است، یا اولویت با فیلم هایی با موضوعات مقاومت است؛ روبرو می شدیم.
در نهایت دست خالی از فارابی برگشتیم. و آنقدر خسته از نشدن بودیم که تیم کوچک مان از یکدیگر خداحافظی کردیم.
سالها از آن دوران گذشت تا اینکه طبق روال به تماشای فیلم های جشنواره چهلم نشستم. به هرحال مثل همه همکارانم قبل از تماشای فیلم اطلاعاتی از همه فیلم های حاضر در جشنواره کسب می کنم و جالب است که در اطلاعات فیلم «لایه های دروغ» از نقل قول محسن صرافی تهیه کننده خوانده بودم که این فیلم تلاشی برای احیای سینمای اکشن است.
همین یک خط کافی بود که وقت بگذاریم و پای این فیلم و ادعای تهیه کننده اش بنشینیم.
خلاصه دیدید، خواندید و شنیدید درباره آنچه از فیلم «لایه های دروغ» باید می دیدید، می خواندید و می شنیدید.
وقتی فیلم تمام شد یاد خودم و امید عبدالهی و گروه افتادم که چه تلاشمند و امیدوار پای فیلمنامه ایستادیم تا گوهری به سینمای ایران تقدیم کنیم و تا چه اندازه محروم شدیم از فیلمی که می توانست و می دانم خوب از آب در می آمد.
یاد دلار سال ۱۳۹۷ افتادم که چهار هزار تومان بود و با نصف بودجه ساخت فیلم در این روزگار می شد فیلم ساخت.
وقتی عرض اندام رامین سهراب در فیلم «لایه های دروغ» را می دیدم با خودم می گفتم چطور سینمای ایران به واسطه مسئولان که امضای شان پای ساخت فیلم می خورد، حاضر شدند هزینه چنین عرض اندامی را بدهند.
واقعیت این است که رامین سهراب با یورو فنلاندی نتوانست و یا بهتر بگویم ندادند که بتواند خود را به نمایش بگذارد اما با ریال ایرانی توانست به اسم تولید مشترک خودی نشان دهد و دردِ دل ما را مضاعف کند.
حالا طرح چند سوال چه کسانی پاسخگو هستند و این پول چگونه دوباره به جیب فیلمساز ایرانی بر می گردد؟
این پول های بی زبان ایرانی را خرج چه کسانی می کنید؟
این داستان تا چه زمانی ادامه دارد؟
آیا امید فیلمسازان جوان رنگ پرده را می بیند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- فیلم کوتاه «آینه مات» بررسی شد؛ آدمها آن چیزی نیستند که نشان میدهند
- «فیگور» نقد و بررسی شد؛ پدر در «فیگور» درک پذیر نیست
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»





