سینماسینما، زهرا راد
دیوارهای ترکخورده فریاد میزنند، پنجرههای گردگرفته نور را در خود خفه میکنند و حوض خشکشده، آرزوهای بربادرفته را پیش چشم میگذارد. خانهی پدری در «پیرپسر» اکتای براهنی، تنها لوکیشن نیست؛ کاراکتری زنده است که از دل سینمای روسیه تا تهران امروز را روایت میکند. اینجا معماری، خودِ زبان سینماست.
خانهای که قهرمان شد
خانهی قدیمیِ «پیرپسر» با دیوارهای نمزده و مبلهای وینیلِ پارهپوره، حسِ بنبستِ نسلی را القا میکند. براهنی این فضا را نه دکور، که راویِ خاموشِ فروپاشی میسازد: پلههای غرغرکنان، خاطرهی ترسِ کودکی پسران از پدر (حسن پورشیرازی) را زنده میکند. انباری پر از شیشههای عطرِ تقلبی، رویاهای دستنیافتنی را پیش چشم میگذارد. حیاط خشکشده، امیدهای جوانه نزده را به یاد میآورد.
این خانه برخلاف کلیشههای سینمایی، ویرانهای رمانتیک نیست؛ گنجهی خاطراتی است که بوی کهنگی میدهد. بوی روغن سوخته از آشپزخانه و تقتق لولهها، روایتِ بیکلامِ آناند.
در گفتوگو با سینمای روسیه
با الهام از «برادران کارامازوف»، خانهی «پیرپسر» پلی میان سینمای روسیه و ایران میزند: اگر خانههای تارکوفسکی («نوستالژیا») موزههای غماند، خانهی براهنی گذرگاهِ روزمرّگیِ فرسوده است. زیرزمینهای نمور داستایِفسکی، اینجا به انباریِ پر از شیشههای رنگباخته بدل میشود. صحنهی سینکِ چکهکن روی جسد گربه، بیتفاوتیِ اجتماعی را یادآور سینمای آندری زویاگینتسف («لویاتان») است.
نکتهی درخشان: خانههای روسی «قداستِ ازدسترفته» را نشان میدهند؛ اما خانهی ایرانیِ براهنی گویی هرگز قدیسی نداشته است.
معماریِ آیینهگونه
هر جزئیاتِ خانه، تصویری از جامعهی امروز را پیش چشم میگذارد: اتاق پدر در طبقهی بالا، نه قلعهی ابرقدرتها، که انبار اسکناسهای بیارزش است. پنجرههای کثیف رو به برجهای تهران، تقابلِ سنتِ فرسوده و مدرنیتهی ناکام را روایت میکند. نور زردِ لامپهای کممصرف با پشههای چسبنده، امیدهای کمفروغِ نسلی در حاشیه را تداعی میکند. حتی گردوغبارِ این خانه — برخلاف خانههای اشرافیِ هالیوود («گتسبی بزرگ») — گردِ فقر است، نه زینتِ نوستالژی.
مردانِ محبوس در خاطرات
نورپردازی، خانه را به ابزاری برای کشفِ روانِ شخصیتها بدل میکند: پدر (پورشیرازی) در هالهای از نورِ مهآلود میدرخشد؛ گویی اقتدارش همپای پیکرش میپوسد. پسران (بهداد و ولیزادگان) در حاشیهی تاریکِ قاب محصورند؛ نورِ جسارت به آنان نمیتابد. زن (لیلا حاتمی) با نورِ رقصان شمع بر چهره، آتشزنهی آشوب در نظمِ پوسیده است.
رازِ ماندگاری خانه
دو ترفندِ براهنی، خانه را به موجودی زنده بدل میکند: صداها را میشنویم: جیرجیر تختخوابهای فلزی، نالهی یخچالِ محتضر، سکوتِ سنگین پلهها. بوها را حس میکنیم: نمِ دیوارهای زیرزمین، روغنِ سوختهی آشپزخانه، عطرِ کهنهی کتابهای نخوانده. اینها خانه را از لوکیشن به کاراکتری تبدیل میکند که پس از پایان فیلم در ذهن میتپد.
همهی اینها را گفتم تا به اینجا برسم، «پیرپسر» همچون خانهی پدری است که دیوارهایش از فشارِ روزگار ترک خورده. پلههایش زیر بارِ تکرارِ تاریخ فرسوده شده. نورِ کممصرفش، تنها روشناییِ نسلی در تاریکیِ مردسالاری و ورشکستگی است. براهنی ثابت میکند معماری در سینما، وقتی با تپشِ جامعه همنوا شود، ستارهای بیبدیل است.
خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فِرِدی»؛ وقتی تنهایی به جنون میرسد
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- مقایسه غلام باستانی در «پیرپسر» با هری لایم در «مرد سوم»
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- «پیرپسر»؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد
- «امیلی در پاریس»؛ فانتزی لوکسی به قیمت فرار
- جمعبندی نقدهای اروپایی و آمریکایی بر «پیرپسر»/ فیلم براهنی زیر ذرهبین مطبوعات و منتقدان خارجی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





