سینماسینما، زهرا مشتاق
غروب های یکشنبه دور هم جمع می شدیم. دفتر وحید نیکخواه آزاد حوالی سهروردی شاید. و اگر بعد از این همه سال چشم هایم را ببندم تا باز دور همان میز بیضی یا مستطیل بزرگ قرار گیرم باید ده دوازده نفری باشیم. دور هم جمع می شویم، طرح می نویسیم، گپ می زنیم تا از دل حرف ها، یکی از طرح ها انتخاب و تبدیل به فیلم نامه شود. صندلی بالای میز جای آقای عبداللهی است. اصغر عبداللهی با آن پوست سبزه پر دست انداز، قد بلند و لاغر و سیگار به دست. مهربان و بیشتر از هر چیز جدی. کار و نوشتن اولویتش است. بیش از هر چیز دیگر. محمد طلوعی داستان نویس، محمد خرامان نویسنده، شعله که نمی دانم چرا فامیلش یادم نیست و فیلمنامه نویس بود، من و مژگان اسکوئی فیلمساز و چند نفر دیگر آدم های این گعده بودیم. پنج شش ساعتی کار می کردیم. دور همان میز، می نشستیم و می نوشتیم و کار می کردیم. من یک طرح راجع به مرگ داشتم. یک داستان یک خطی واقعی که کشش داده بودم، ورز پیدا کرده بود. بافت و پایین و بالا پیدا کرده بود و شده بود آن طرح و بعد از جلسه باز می نشستم کنار آقای عبداللهی که کمکم کند آنقدر که طرح آچار کشی بشود، شسته رفته بشود و مهیای نوشته شدن، تبدیل شدن به فیلمنامه و فیلم شدن. سخت بود. سختگیر بود. ولی دل می داد به کار. با جان و دل کلمه ها را پیش می برد. جای درست می نشاند. راه نشان می داد. خسیسی نمی کرد برای دانسته هایش. دست و دل باز بود. مناعت طبعی که داشت از روحیه خوزستانی اش می آمد شاید که دستش نمی لرزید برای کمک کردن به ذهن آدم ها برای خلق کلمه. چه زود آن چند ماه خوب گذشت. چه خوب بود که زنگ های تفریح چیزهایی که آورده بودیم دور هم می خوردیم و دوست تر می شدیم با هم. چرا یادمان نبود دو سه تا عکس یادگاری بگیریم. موبایل بود، اختراع شده بود. اما نه مثل گوشی های حالا. کاش نوید و نگار که همیشه سرک می کشیدند و کنار ما گپ ها را می شنیدند یک دوربین عکاسی می آوردند و چند فریمی عکس می گرفتند تا حالا، یعنی همین الان که چند ساعتی از رفتن آقای معلم عزیز من گذشته دلم زار نزند که ای بابا چه بی خبر، چه بی وقت و دلم آشوب نشود از خودم که شاگردی که از حال معلمش بی خبر باشد، همین بهتر که برود یک گوشه گم بشود. خداحافظ آقای اصغر عبداللهی، همشهری نازنین من.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راوی تلخاندیش و صادق جنوب/ درباره اصغر عبداللهی
- داوران نخستین دوره جایزه ادبی اصغر عبدالهی معرفی شدند
- دیکتهای پرغلط/ نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک»
- کانون فیلمنامه نویسان مراسم مجازی بزرگداشت اصغر عبداللهی را برگزار میکند
- خداحافظ آقای اصیل
- پیام تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان به مناسبت درگذشت اصغر عبداللهی
- مراسم تشییع پیکر اصغر عبداللهی برگزار شد
- گفتوگو با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور میکند
- پیام تسلیت کانون کارگردانان در پی درگذشت اصغر عبداللهی
- اصغر عبداللهی درگذشت
- در آستانه اکران فیلم؛ از پوستر « یک کیلو و بیست و یک گرم» رونمایی شد
- آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش خانگی
- موافقت شورای ساخت با دو فیلم نامه/ نیکخواهآزاد با «سوم شخص غایب» میآید
- نگاهی به فیلم «یک قناری، یک کلاغ»/ عاشقانه اودیسهوار ایرانی
- گفتوگو با اصغر عبداللهی، کارگردان «یک قناری، یک کلاغ»/ من و گنجشکها میمیریم …
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد