سینماسینما، زهرا مشتاق
غروب های یکشنبه دور هم جمع می شدیم. دفتر وحید نیکخواه آزاد حوالی سهروردی شاید. و اگر بعد از این همه سال چشم هایم را ببندم تا باز دور همان میز بیضی یا مستطیل بزرگ قرار گیرم باید ده دوازده نفری باشیم. دور هم جمع می شویم، طرح می نویسیم، گپ می زنیم تا از دل حرف ها، یکی از طرح ها انتخاب و تبدیل به فیلم نامه شود. صندلی بالای میز جای آقای عبداللهی است. اصغر عبداللهی با آن پوست سبزه پر دست انداز، قد بلند و لاغر و سیگار به دست. مهربان و بیشتر از هر چیز جدی. کار و نوشتن اولویتش است. بیش از هر چیز دیگر. محمد طلوعی داستان نویس، محمد خرامان نویسنده، شعله که نمی دانم چرا فامیلش یادم نیست و فیلمنامه نویس بود، من و مژگان اسکوئی فیلمساز و چند نفر دیگر آدم های این گعده بودیم. پنج شش ساعتی کار می کردیم. دور همان میز، می نشستیم و می نوشتیم و کار می کردیم. من یک طرح راجع به مرگ داشتم. یک داستان یک خطی واقعی که کشش داده بودم، ورز پیدا کرده بود. بافت و پایین و بالا پیدا کرده بود و شده بود آن طرح و بعد از جلسه باز می نشستم کنار آقای عبداللهی که کمکم کند آنقدر که طرح آچار کشی بشود، شسته رفته بشود و مهیای نوشته شدن، تبدیل شدن به فیلمنامه و فیلم شدن. سخت بود. سختگیر بود. ولی دل می داد به کار. با جان و دل کلمه ها را پیش می برد. جای درست می نشاند. راه نشان می داد. خسیسی نمی کرد برای دانسته هایش. دست و دل باز بود. مناعت طبعی که داشت از روحیه خوزستانی اش می آمد شاید که دستش نمی لرزید برای کمک کردن به ذهن آدم ها برای خلق کلمه. چه زود آن چند ماه خوب گذشت. چه خوب بود که زنگ های تفریح چیزهایی که آورده بودیم دور هم می خوردیم و دوست تر می شدیم با هم. چرا یادمان نبود دو سه تا عکس یادگاری بگیریم. موبایل بود، اختراع شده بود. اما نه مثل گوشی های حالا. کاش نوید و نگار که همیشه سرک می کشیدند و کنار ما گپ ها را می شنیدند یک دوربین عکاسی می آوردند و چند فریمی عکس می گرفتند تا حالا، یعنی همین الان که چند ساعتی از رفتن آقای معلم عزیز من گذشته دلم زار نزند که ای بابا چه بی خبر، چه بی وقت و دلم آشوب نشود از خودم که شاگردی که از حال معلمش بی خبر باشد، همین بهتر که برود یک گوشه گم بشود. خداحافظ آقای اصغر عبداللهی، همشهری نازنین من.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راوی تلخاندیش و صادق جنوب/ درباره اصغر عبداللهی
- داوران نخستین دوره جایزه ادبی اصغر عبدالهی معرفی شدند
- دیکتهای پرغلط/ نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک»
- کانون فیلمنامه نویسان مراسم مجازی بزرگداشت اصغر عبداللهی را برگزار میکند
- خداحافظ آقای اصیل
- پیام تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان به مناسبت درگذشت اصغر عبداللهی
- مراسم تشییع پیکر اصغر عبداللهی برگزار شد
- گفتوگو با اصغر عبداللهی/ ارجاع دادن مخاطب را از قصه دور میکند
- پیام تسلیت کانون کارگردانان در پی درگذشت اصغر عبداللهی
- اصغر عبداللهی درگذشت
- در آستانه اکران فیلم؛ از پوستر « یک کیلو و بیست و یک گرم» رونمایی شد
- آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش خانگی
- موافقت شورای ساخت با دو فیلم نامه/ نیکخواهآزاد با «سوم شخص غایب» میآید
- نگاهی به فیلم «یک قناری، یک کلاغ»/ عاشقانه اودیسهوار ایرانی
- گفتوگو با اصغر عبداللهی، کارگردان «یک قناری، یک کلاغ»/ من و گنجشکها میمیریم …
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





