سینماسینما، محدثه واعظیپور
تماشای مستند «شاهدان پوتین» ساخته ویتالی مانسکی احتمالا این روزها و در حالی که دنیا علیه این سیاستمدار روس موضعگیری کرده، حس و حالی متفاوت با زمان تولید یا نخستین نمایش آن در ایران (دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت») دارد. کنجکاوی نسبت به گذشته پوتین، افکار و عقایدش امروز بیشتر شده و «شاهدان پوتین» سندی است تصویری از دورانی مهم؛ دورانی که پوتین اقتدار امروزش را بر پایه تغییر و تحولهای آن دوره بنا کرده است.
مانسکی روایتش را از سال ۱۹۹۹ شروع میکند؛ زمانی که بوریس یلتسین، پوتین را به عنوان جانشین خود معرفی میکند. فیلمساز جستجوگر در دیدارهای پراکنده و گپ و گفتهای فراوانش تلاش میکند از میان صحبتهای این سیاستمدار آرام و موقر، درونیات او را کشف کند.
فیلم، به خلوت پوتین یا به زندگی خانوادگیاش نزدیک نمیشود. بیشتر وجه سیاسی شخصیت او را مطرح میکند و پوتین را در میان همکاران، همراهان و دوستانش تعریف میکند. دوستانی که اغلبشان پس از قدرت گرفتن پوتین حذف شدهاند. فیلمساز که از انتخاب او راضی نیست، نگرانیاش از آنچه قرار است پوتین بر سر روسیه (یا شاید جهان) بیاورد در خلال سوالهایش از او مطرح میکند، محتاط و دست به عصا پیش میرود و سعی میکند تنها ناظر و راوی یک مقطع باشد. با این حال میشود دریافت که فیلم، پیشبینی درستی درباره این سیاستمدار و آیندهای است که در ذهن دارد. در فصلی که مانسکی با خانواده یلتسین، یک سال پس از شادی انتخاب پوتین در شب سال نو دیدار میکند، در چهره خسته و آرام یلتسین، نارضایتی دیده میشود. فیلمساز روی این نما و موضعگیری صریح یلتسین تمرکزی طولانی ندارد، اما از همان اشاره میتوان امروز را دید و درک کرد. حتی میتوان خطر تفکر و عقاید پوتین را برای همسایگان روسیه، کاملا حس کرد.
در یکی از بخشهای فیلم، پوتین به بازدید از خانهای رفته که به آن حمله شده و منفجر شده است. او به مانسکی میگوید که هیچ چیزی حمله به مردم بیگناه را توجیه نمیکند، اما کمی بعد توضیح میدهد که دفاع از سرزمین و مردمش به او قدرت مبارزه با تروریستها و اعمال خشونت را خواهد داد. در تمام سکانسهای فیلم، در شادی پیروزی انتخابات یا لحظات ثبات، حتی دیدار با معلم روزهای مدرسه، پوتین چهره سرد و آرامش را حفظ میکند. به همین دلیل بر خلاف نمونههای مشابه، تماشاگر «شاهدان پوتین»، نمیتواند به راحتی درباره شخصیت اصلی فیلم داوری داشته باشد. نه به او نزدیک میشود، نه تحت تاثیرش قرار میگیرد و نه به افکارش پی میبرد. وجه رازآلود این شخصیت بر سراسر فیلم سایه افکنده است. با این حال «شاهدان پوتین» فیلمی است قابل توجه درباره مردی که مثل اغلب دیکتاتورها، روندی طولانی برای اعمال قدرت و حذف همراهان دیروز و رقیبان و مخالفان طی کرده است. او درباره وطن، آزادی و سرفرازی مردم سخن میگوید اما دستکم در سالهای اخیر، آنچه انجام داده با حرفهایش مقابل دوربین مانسکی تفاوتهای آشکاری دارد.
امروز و در حالی که پوتین، خودخواهانه مردم را در اوکراین قربانی میکند، یک نما از فیلم بیشتر معنا مییابد. سیاستمدار جاهطلب و بلندپرواز همراه سگش در سیاهی شب گم میشود. او در تاریکی همان قدر مرموز و دست نیافتنی است که مقابل دوربینها و زیر نور چراغها.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت مبهم تیم ملی فوتبال بانوان در یک مستند
- جود لا با نقش پوتین در ایتالیا؛ «جادوگر کرملین» در جشنواره ونیز
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- پیمان خازنی، «خسرو و شیرین» را به روسیه میبرد
- فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- آثار خارجی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- موزه سینما به «سینماحقیقت» پیوست
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- روسیه اسکار را تحریم کرد
- گزارشی از زندگی ۱۰روزه یک زن و شوهر چرنیهیوی در خندقی با دمای منفی ۱۰ درجه/ پس از هر بمباران در جستجوی چشمان یکدیگر بودیم
- گزارشی از ادامه زندگی در پایتخت کشور جنگزده اوکراین/ نغمههای پیروزی در دژ کییف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





