سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه؛
نمایش رابینهود، این نسخه نمایشی شدهی موزیکال انیمیشن معروف دههی هفتاد دیزنی، روی خاطرهی مخاطب رابینهود دیزنی حساب باز کرده. کارتونی که در دههی خاکستری و دلگیر دههی شصت و و دهههای بعد آن، بارها از تلویزیون ایران پخش شد. با اینکه این انیمیشین ولفگانگ واترمن، در همان زمان پخش به شدت مورد حملات تند و تیز کسانی قرار گرفت، که معتقد بودند دیزنی دارد اصولی که همهی موفقیت دیزنی روی آن بنا شده بود را در هم میشکند، اما در ایران بواسطهی شخصیتهای جذاب و پرطرفدارش، چون داروغهی ناتینگهام، یا آقای هیس(مار مشاور پادشاه)، پرنس جان، جان کوچولو و صد البته خود رابینهود، و دوبلهی شنیدنیاش، در اوج دوران طلایی دوبلهی ایران، و صداسازیهای بینظیر شخصیتها در نزد مخاطب ایرانی محبوب شد.
این را گفتیم که به یاد بیاوریم بازآفرینی یک خاطرهی کارتونی سالهای دور، در شکل نمایشی موزیکال، تا چه اندازه میتواند ریشهیابی سلیقهی مخاطب ایرانی را برایمان روشن کند. این که فقط با یک اقتباس موزیکال خوب یا بد، از اثری انیمیشنی روبرو نیستیم، و ردپای سلیقهی مخاطب ایرانی در آن هویدا است. این که تماشاگر اینجایی، بازسازی یک خاطرهی قدیمی را شاد و رنگی و موزیکال میخواهد، یا اینکه ترجیح میدهد این طور به یاد بیاورد، گویی این تنها گریزگاهی باشد که او را از هجوم واقعیت گزندهی سالهای دور ایمن نگه میدارد. این که عدالتخواهی هنوز بعد گذشت چهار دهه و نیم از انقلاب، هنوز دغدغهی جامعهی ایرانی است. این که هنوز نیاز به حضور خیالی ملکهای افسانهای و سفید پوش است، تا ساکنان خیالی جنگل شروود را از وضعیتی که در آن گرفتار شدهاند خارج کند.
نمایشهایی چون رابین هود، گریزگاههایی داستانیاند برای فرار از ابر سیاهی که بر ساکنان شروود سایه انداخته. شاید اِشکال نمایش این باشد، که زیادی به زرق و برق موزیکال و جلوههای بصری داستان بها داده، آن هم در کاری که بر وجه نمادین بودن حرکات ریتمیک و صحنهآرایی و همسرایانی که آقای هیس را همراهی میکنند این اندازه بها داده. با نمایشی روبروییم که روی کودک درون مخاطب بزرگسالش خیلی حساب کرده، در عین حال بدش نمیآید حرفهای شعارگونه هم کنار این بازنمایی خاطرهوار بزند.
این دورنمایی از نمایشی است، که در جاهایی موفق است، که با بازیهای نور و رنگ، سعی در نوعی صحنهآرایی نمایشی دارد، که اتفاقا در این قسمتها نمایش به انیمیشن دیزنی ربطی ندارد، وبیشتر حال و هوای روی صحنه و دیسکو یا سالن رقص را تداعی میکند. چیزی که به نفسه چیز بدی نیست. به چالش کشیدن واقعیت و خیال برای ساختن جلوهای نمایشی است. کاش کارگردان روی غلوهای عاشقانهی رابینهود و پرنس ماریان این اندازه تاکید نمیکرد. صحنهی ابراز علاقهی این دو، میتوانست چیزی شبیه داستان وستساید باشد، اما در اجرا به واسطهی غلو عمدی کارگردان، برای ساخت نوعی هجویهی عاشقانه، تبدیل به چیزی شده که با کلیت اجرا نمیخواند.
نگارنده، نمایش را نه بخاطر دکورهای پزرق وبرق، یا موزیکال بودنش، که برای بازیهای نوجوانان آن به خاطر سپردم. نوعی بیواسطهگی در اجرای نمایشگران تینایجر هست، که به نمایش رنگ و جلا میدهد. گویی به دیدن یک بازی کودکانه رفتهایم، تا نوعی ذوق زدگی نوجوانانه را در تجسم بخشیدن به شخصیتهای رابینهود ببینیم. انگار نوعی کودکانه گی در اجرای نمایش، ما را به خاطرات دورمان پیوند میزند. به این میماند که کودکان بازیگر برای لحظاتی اجرا را به دست گرفته، و بدان زندگی بخشیده باشند. چنین چیزی برای نمایشی موزیکال دستاورد کمی نیست، هر چند پیوستگی در حفظ این حال و فضا، با کلیت نمایش نخواند. هر چند کاش بعضی ترانههای قدیمی زیبای ایرانی( مثل تولدت مبارک)، با سازبندی بومیتر، و نه به شکل الکترونیکی عرضه میشد.
چیزی که در نمایش میبینیم اصرار به نوعی فرمگرایی (برای مثال حرکات دستها و بدنهای بازیگران و همسرایانی که شخصیتهایی چون آقای هیس را همراهی میکنند) در پیوند با خطابههای نمایشی است. این همه در تلفیق با صحنههای آواز، که رو به تماشگران اجرا میشود. نوعی همراهی موسیقی و اجرا که پیش از این، دو سال پیش، به شکل کاملتر و با ارکستر زندهی در حال اجرا (به رهبری منوچهر صهبایی) در نمایش مری پاپینز (در همین تالار) شاهد بودیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به نمایش موزیکال «رابین هود»؛ وقتی صلح آواز میخواند
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- یادداشتی بر نمایش «رابین هود»؛ بشارت پیروزی
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- «فریبخورده»؛ همچون شیاطینی از خواب بیدار شده که دنبال طعمه میگردند
- «افسانه اولیس، یک سرگذشت ایرانی»؛ داستان کوه دردکشیده و موشی که ناپیداست
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- درباره نمایش «برف زمین را گرم میکند»/ وقتی کابوس در کوچههای شهر پرسه بزند
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- وحشت همان دریای خروشانی که از درونش زاده شدهایم/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- دو نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- مستندساز جاسوس نیست
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به خوانندگی وحید تاج / گزارش تصویری
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند





