سینماسینما، حمید عبدالحسینی
در ایران کمتر بازیگری است توانسته باشد دههها اهمیت خود را در تئاتر و سینما حفظ کند و با هر نقش آفرینی وجهی دیگر از تواناییهای خود و حتی ابعاد مختلفی از کاراکترها را به نمایش گذارد. یکی از این معدود نفرات بلاشک سعید پورصمیمی ست. لقب دانشمند در عرصهی بازیگری به خوبی برازندهی پورصمیمی است که نه فقط از حیث جنبههای فنی، هنری و تکنیکال که در منش حرفهای نیز همواره در جایگاه غبطه برانگیزی قرار داشته است. هنر پورصمیمی آن است که حتی نقشهای کوتاه و یا آنچه را که شاید روی کاغذ جای چندانی برای بازی نداشتهاند با شگرد و شیوههای منحصر به فردش به نحوی اجرا میکند که در خاطرهها باقی میماند. از اینگونه نقشها میتوان به فیلم چهره و یا سریال در پناه تو اشاره کرد. سعید پورصمیمی از تئاتر برآمده است و همچنان نیز یک تئاتری اصیل است و هرگاه فرصتی مییابد به نوشتن نمایشنامه و یا بازی روی صحنه رجوع میکند. به عبارتی هیچ گاه پیوندش را با خاستگاهاش یعنی نمایش از هم نگسسته است. آموزهها و تجربیات غنی پورصمیمی به قدری بود که ناصر تقوایی در روزگاری که تئاتر آنچنان رونق نداشت، سراغ او میرود و در همان حضور آغازین، یک همکاری درخشان را در ناخدا خورشید رقم میزند و جایگاهش را با همین نخستین فیلمش به عنوان یک بازیگر توانا در سینما نیز تثبیت میکند. یکی از خصایص پورصمیمی در بازیگری بهرهگیری فوقالعاده از چشمهاست، انگار برای هر لحظهی هر نقشی که بازی میکند یک مدل و دستور زبان از حیث نگاه را طراحی کرده باشد. او نقش پدر را زیاد بازی کرده ولی به زعم نگارنده همواره کوشیده تا تصویرهای متفاوتی از پدران در موقعیتهای مختلف اجتماعی و خانوادگی ترسیم کند که نمونهی متاخرش در فیلم برادران لیلاست. در جشنواره چهل و دوم، پورصمیمی بار دیگر شمای متفاوتی از کلاس بازیگریاش را پیش چشم تماشاگران به نمایش گذاشت. او ترکیب کاملی از یک مربی فوتبال را با هنرمندی و جزئیات ثبت کرد؛ مردی که علاوه بر پدر فرزندانش، در قامت پدری برای شاگردانش نیز محسوب میشد و او به خوبی هر دو وجه را ایفا کرد. سعید پورصمیمی استاد بازی کردن بدون هر نوع جلوهگری و اغراق است و به قدری خوب این کار را انجام میدهد که حتی داوران جشنوارهها نیز خیلی اوقات متوجه وسعت هنرمندیاش در خلق کاراکترها نمیشوند و یا بهتر بگویم او را نمیبینند؛ که این دیده نشدن، درست کاریست که پورصمیمی با تعمد سالها به دنبال آن بوده و همهی دیده شدنهایش از همین جا نشات گرفته است!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- سیر روز در شب/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- مردی که تد لاسو نبود/ نگاهی به فیلم «پرویز خان»
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- ارکستر باشکوه/ نگاهی به نمایش «انسان، اسب: پنجاه، پنجاه»
- مهرجویی، روشنفکر محبوب
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
- مرد خوب مصائب/ در یادبود احمدرضا احمدی
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
- حذف یا اصلاح؟/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند