سینماسینما، مهگان فرهنگ
چرا نمی توان به صلح، میراثی برای آینده بیشتر پرداخت؟
آیندهی هر جامعه، بر شانههای نسلی بنا میشود که باید در فضایی امن، معنا، امید و همزیستی را تجربه کند. صلح، بیش از آنکه غیبت جنگ باشد، بستری است برای شکوفایی انسان، آموزش مدارا، و انتقال ارزشهای انسانی به نسل بعد. در جهانی که خاطرات تلخ خشونت هنوز در حافظهی جمعی زندهاند، هر تلاش برای روایت صلح، گامی در ساختن آیندهای انسانیتر است.
سینما، همواره راهی برای بازنمایی رنج و امید بوده، هست و خواهد بود و هر آنچه که بتوان از بر ان به بیان و تاثیر گذاری رسید.
در میان انبوه فیلمهایی که جنگ را به تصویر کشیدهاند، آثاری نیز هستند که از دل میدانهای نبرد، به صلح بیشتر اشاره دارند.
«اسب جنگی» ساختهی استیون اسپیلبرگ ۲۰۱۱ یکی از همین نمونههاست. فیلمی که بهظاهر دربارهی جنگ است، اما در جوهر خود، تمایلی عمیق به صلح، همدلی و بازسازی پیوندهای انسانی دارد. فیلم جدید نیست اما شاید این روزها و توجه به صلح بهانه ای باشد برای بررسی کوتاه ، این فیلم از دریچهی جامعهشناسی کارکردگرایانه تا ببینیم چگونه حتی در دل خشونت، صلح میتواند زنده بماند، رشد کند، و آیندهای متفاوت رقم بزند.
فیلم اقتباسی از رمان مایکل مورپورو است و روایتگر سرنوشت اسبی به نام «جوی» است که از یک مزرعه آرام در انگلستان، بهدست جنگ جهانی اول سپرده میشود. جوی، برخلاف تصور، به نمادی انسانی بدل میشود؛ نمادی از پیوند و درد مشترک.
در دل میدانهای خونین، جوی بهدست سربازان انگلیسی، آلمانی و غیرنظامیان فرانسوی میافتد؛ همه آنها به شکلی با او پیوند عاطفی پیدا میکنند. در یکی از بهیادماندنیترین سکانسها، یک سرباز انگلیسی و یک سرباز آلمانی برای نجات او از سیم خاردار با هم همکاری میکنند لحظهای کوتاه، اما قدرتمند، که حضور صلح را در دل خشونت فریاد میزند.
نگاهی جامعهشناسانه: رویکرد کارکردگرایی اجتماعی و چیستی کارکردگرایی؟
رویکرد کارکردگرایی (Functionalism) در جامعهشناسی، نهادها و رفتارهای اجتماعی را از منظر نقش آنها در حفظ نظم، انسجام و تداوم جامعه بررسی میکند. امیل دورکیم، از پیشگامان این مکتب، بر اهمیت همبستگی اجتماعی (مکانیکی و ارگانیک) تأکید داشت. تالکوت پارسونز نیز با نظریه AGIL، چهار کارکرد اساسی برای تداوم نظام اجتماعی مطرح کرد: تطبیق (Adaptation)، هدفگذاری (Goal attainment)، یکپارچگی (Integration)، و حفظ الگوها (Latency).
کارکردگرایان معتقدند حتی پدیدههای بحرانی مانند جنگ، میتوانند باعث بازسازی پیوندها و انسجام اجتماعی در سطح جدیدتری شوند.
۱. جوی بهمثابه نماد همبستگی اجتماعی
جوی صرفاً یک حیوان نیست؛ او حامل یک «عاطفه مشترک» در دل جنگ است. سربازان دشمن، کودک فرانسوی و پسر مزرعهدار انگلیسی، همگی با او پیوند برقرار میکنند. این پیوند، شکلی از همبستگی مکانیکی دورکیمی است. اشتراک در احساس و تجربه، که حتی در شرایط جنگی، انسانها را به هم نزدیک میکند.
۲. جنگ، اختلالی موقت؛ صلح، بازگشت به نظم
جنگ در نگاه کارکردگرایانه، نوعی بحران اجتماعی است. اما بازگشت شخصیت اصلی و جوی به خانه و مزرعه، بازگشت به «نظم» و «الگوهای اولیه» جامعه است. این بازگشت، همزمان نشانهای از بازسازی خانواده، مالکیت، و زیست مدنی است. پارسونز از این مرحله با عنوان «حفظ الگوها» یاد میکند.
۳. همبستگی ارگانیک: همکاری دشمنان برای نجات
سکانس همکاری سربازان انگلیسی و آلمانی برای نجات اسب، نمایش نمادینی از همبستگی ارگانیک است؛ وحدتی که در آن، افراد با نقشها و پیشزمینههای متفاوت، برای هدفی مشترک کنار یکدیگر قرار میگیرند. این پیام، در زمانی که جنگ بهعنوان «ضرورت سیاسی» تلقی میشود، تلنگری است انسانی.
۴. صلح بهعنوان پیششرط تربیت نسل آینده
اگر جنگ، نسلها را با بیخانمانی، ترس و مرگ آشنا میکند، صلح همان زمینی است که روی آن میتوان امید کاشت. صحنهی نهایی فیلم بازگشت به مزرعه، به کودکی، و به خانه بیش از آنکه پایان داستان باشد، دعوتی است برای بازسازی آینده. جامعهای که صلح را پاس دارد، بستری است برای تربیت نسلی که نه با نفرت، بلکه با تفاهم بزرگ میشود.
نتیجهگیری: صلح، نه یک رؤیا، بلکه کارکردی انسانی
«اسب جنگی» فیلمی درباره جنگ است، اما در لایههای عمیقتر، دعوتی است برای صلح؛ صلحی که از زبان گلوله نمیآید، بلکه از طریق همدلی، اشتراک در رنج، و تلاش برای بازسازی پیوندهای گسسته ظهور میکند.
از منظر جامعهشناسی کارکردگرا، اسب جوی، نه یک فانتزی داستانی، بلکه یک ابزار انسجام اجتماعی است. او همان صلح است؛ بیزبان، بیطرف، اما زنده، و انسانیتر از هر فرماندهای. سینما با چنین آثاری، نهتنها روایتگر جنگ، بلکه سازنده آگاهی صلح برای نسل آینده میشود؛ نسلی که شاید، اگر خوب بیاموزد، دیگر به اسب جنگی نیاز نداشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- با رای ۱۰۰ منتقد؛ «آروارهها» و «فهرست شیندلر» در صدر بهترین فیلمهای اسپیلبرگ
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





