سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
سعید روستایی با همان اولین فیلم بلند کارنامهی سینماییاش به چنان شهرت و اعتباری دست یافت که شاید بسیاری از فیلمسازان کهنه کار و باتجربهی سینمای ایران، آرزو و حسرت آن را داشتند. ساخت و نمایش «متری شیش و نیم» نشان داد که موفقیتهای «ابد و یک روز» در جشنوارهها و اکران عمومی، اتفاقی نبوده و دوستداران سینمای ایران میتوانند از ظهور کارگردانی مستعد، خلاق و کاربلد مطمئن باشند. هرچند «برادران لیلا» توفیق اکران عمومی را پیدا نکرد ولی نمایش پرسر و صدای آن در جشنواره کن و همچنین سوژهی جذاب و ملتهبش، موجب شد که پس از انتشار نسخهی غیرقانونی آن در فضای مجازی، به سرعت دست به دست شد و شاید بتوان گفت بیشتر از فیلمهای پیشین سعید روستایی، بیننده پیدا کرد. «زن و بچه»؛ چهارمین فیلم کارنامهی سینمایی سعید روستایی نیز با پذیرفته شدن در بخش مسابقه جشنواره کن، بلافاصله مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت تا اکران آن یکی از اتفاقهای مهم و دلپذیر سینمای ایران در فصل تابستان باشد. با این حال «زن و بچه»، نه تنها قدمی رو به جلو برای روستایی محسوب نمیشود بلکه در لحظاتی آن چنان عجیب و سؤال برانگیز مینماید که ما را به شک میاندازد که آیا واقعاً در حال تماشای اثری از سعید روستایی هستیم؟
فیلم شروعی خوب و کنجکاوی برانگیز دارد. شخصیت علیار (سینان محبی) موتور محرک درام فیلم است و از میان روابط او و دیگران است که سایر شخصیتهای فیلم معرفی میشوند. نوجوان ۱۴ سالهای که از در و دیوار بالا میرود و لحظهای آرام و قرار ندارد. نمایندهی نسل پرشور و بیقراری که زندگی مطلوب و آدمهای محبوبشان را جایی فراتر از چهارچوب خانه و خانواده جستجو میکنند. فیلم تا وقتی که با علیار و بازیگوشیهایش همراه میشود، سرپا است و از ریتم نمیافتد. سکانسهای شلوغ و پرهیاهوی درون مدرسه، یادآور صحنههای باشکوه ازدحام زندانیان در «متری و شیش و نیم» است و از تسلط و چیره دستی روستایی در کارگردانی صحنههای پرجمعیت و سرشار از جزئیات حکایت میکند. مشکل فیلم از جایی بروز میکند که شخصیت علیار از قصه خارج میشود و بار اصلی فیلم بر دوش شخصیت مهناز (پریناز ایزدیار) قرار میگیرد. زن بیوهای که آنقدر در مسائل شغلی و روابط خصوصیاش غرق شده که به نظر میرسد وقت و فرصت چندانی برای توجه به خواستهها و نیازهای فرزندانش ندارد. با این وجود ضعف اصلی فیلم این است که در زمانی بسیار طولانیتر از یک فیلم سینمایی ۹۰ دقیقهای، مجموعهای از کنشها و واکنشهای غیرمنطقی و نه چندان باورپذیر را در برابر دیدگان متحیر مخاطبش میگستراند. مخاطبی که هنوز از شوک آن خواستگاری کذایی بیرون نیامده، به نظارهی عملکرد عجیب و سوالبرانگیز مهناز در خانه، مدرسه، بیمارستان و دادگاه مینشیند و از این حجم از رفتارهای متناقض و گفتارهای فاقد منطق این شخصیت، شگفتزده میشود. شخصیتی که به ظاهر نماینده بخشی از زنان عاصی و خستهی امروزی است، اما به واسطهی رویکرد غیرعقلانیاش در برخورد با حوادث پیرامونش، نه تنها جدی و تاثیرگذار نمینماید بلکه در لحظاتی به شدت مضحک و تصنعی جلوه میکند. لحظاتی نظیر هنگام طرح خواستههایش در دادگاه و نحوهی مواجههاش با خواستگار سابقش (پیمان معادی) و پدر شوهرش (حسن پورشیرازی).
روستایی نه تنها در تبیین شخصیت مهناز ناکام مانده بلکه در شخصیت پردازی سایر کاراکترهای فرعی فیلم نظیر مادر (فرشته صدر عرفایی) و مهری (سها نیاستی) نیز توفیقی حاصل نمیکند. شخصیتهایی که انگار متعلق به خانواده و دنیایی دیگر هستند و جنس رابطهشان با شخصیت اصلی فیلم آنچنان که باید دوستانه و صمیمانه به نظر نمیرسد. به خصوص شخصیت مهری که در اوج آشفتگی روحی و روانی خواهرش بدون زمینه چینی لازم و به طرزی کاملاً بیمنطق، به خواستگار سابق خواهرش، بله میگوید و بدین ترتیب راهش را از مهناز جدا میکند. روستایی برای به تصویر کشیدن چگونگی شکلگیری رابطهی مهری و حمید، کوچکترین تلاشی نمیکند و نتیجهاش این میشود که این بخش نیز همچون بسیاری از بخشهای فیلم، از فقدان منطق و باورپذیری رنج میبرد. با اینها اضافه کنید لحظهی تحول آنی شخصیت سام خانیان (مازیار سیدی) در دادگاه را که به صرف خیره شدن به چشمان معصوم دختر خردسال (آرشیدا درستکار) در یک لحظه اتفاق میافتد تا در کسری از ثانیه، نقشههای بدمنهای قصه، نقش بر آب شود. سکانسی که به خودی خود میتواند زیبا و تاثیرگذار باشد ولی وقتی تمهیدات لازم در فیلمنامه برایش چیده و پیشبینی نشده باشد، یک جای کار میلنگد و در کلیت اثر بهسان وصلهای ناجور میماند. اینچنین است که فاجعه به شوخی تبدیل میشود و تراژدی در حد کمدی، تقلیل مییابد.
یکی از شاخصههای فیلمهای ماندگار این است که مخاطب با تمامی شخصیتهای فیلم به نوعی همذاتپنداری میکند. این اتفاقی بود که در فیلمهای قبلی روستایی به شکل نمایانی رخ داده بود. به عنوان مثال در «متری شیش و نیم» مخاطب به همان اندازه که با مامور وظیفهشناس پلیس (پیمان معادی) همراه میشود، با ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) با آن حجم از خلافکاری و جرائم آشکارش نیز همدلی میکند. ولی حالا در تازهترین ساختهی روستایی، با فیلمی روبهرو هستیم که به طرز عجیبی با اکثر قریب به اتفاق شخصیتهایش همذاتپنداری نمیکنیم. شخصیتهایی که انگار متعلق به سیارهای دیگر هستند و کمترین نسبتی با جامعهی امروز و خواستهها و نیازهای مردمان این سرزمین برقرار نمیکنند. این مساله برای نویسنده و کارگردانی که به دقت نظرش در سبک زندگی لایههای مختلف جامعه و احیای سینمای اجتماعی ایران شهره است، اتفاق خوشایندی نیست و نشان از خارج شدن روستایی از مسیری که در پیش گرفته بود، دارد. مسالهای که در دنیای سینما، ممکن است برای هر سینماگری رخ دهد. امید است که روستایی، ضعفهای پیدا و پنهان فیلمش را پذیرفته و باور کند و با فیلم بعدیاش دوباره به ریل موفقیت بازگردد. سینمای اجتماعی ایران حالاحالاها به نگاه دغدغهمند و نبوغ غیرقابل انکار روستایی و روستاییها نیاز دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





