سینماسینما، علی اصغر کشانی
فرخ ساجدی که بیست روز از درگذشتش سپری شده، تحصیلاتش را اوایل دهه چهل در مدرسه هنرپیشگی اچ ای ام برلین به پایان رساند. با فیلم وسوسه شیطان محمد زرین دست به جرگه بازیگران سینما پیوست و بلافاصله در نقش های اصلی و فرعی موثری به خصوص در «بیگانه بیا»، «شکوه قهرمان»، «پنجره»، «گدای میلیونر»، «رضا چلچله»، «آب نبات چوبی»، «شراره»، «کافر» و «پاشنه طلا» بازی کرد.
از میان این آثار، نقشش در «پاشنه طلا» ساخته نظام فاطمی که از جمله فیلم های متاخر اوست را می توان به عنوان نمونه ای مثال زدنی از شخصیتی موثر و تاثیرگذار بر روند داستان و حرکت دیگر کاراکترها، مورد واکاوی قرار داد. داستان فیلم نوشته احمد نجیب زاده، از زمانی آغاز می شود که شیرین (شورانگیز طباطبایی) با هدف درخواست کمک از آقا مهدی (ناصر ملک مطیعی) به خاطر قتل مشکوک پدرش که با هدف تصاحب کاباره او صورت گرفته وارد زندگی آقا مهدی می شود. شخصیت های دور و بر آقا مهدی، قهرمان بامعرفت و لوطی مسلک فیلم شامل مادر(نادره)، دختر دایی اش هما که از کودکی نزد آنها بزرگ شده (سیمین غفاری)، علی شاگرد مغازه اش (مرتضی عقیلی)، محمود برادر کوچکترش (فرخ ساجدی) و بدمن هایی که پدر شیرین را به قتل رسانده اند، می شود.
فیلم بر مدار دو خط سیر روایی (۱- ورود شیرین و کمک قهرمان به او و ۲- تن دادن قهرمان به ازدواجی بر خلاف میلش) حرکت می کند. هر دو خط سیر با یک درونمایه و قانون مشخص آن هم بر اساس مرام، معرفت و مردانگی قهرمان تعریف شده است: ۱- احترام به خانواده ۲- دستگیری از افتادگان. دو خصلتی که از روحیه عیاری، آیین فتوت و رسم جوانمردی برگرفته شده است. محمود به عنوان موتور محرک داستان با حضورش، هر دو ماجرا را تا به انتها پیش می برد: او بنای ازدواج دارد پس سراغ مادر می رود تا هما را به او معرفی کند، اما مادر شرط بلافسخ بر آمده از آداب و فرهنگ روزمره وقت ایرانیان مبنی بر اولویت ازدواج برادر بزرگتر را پیش پای او می گذارد و با درایت، مهدی را مجبور به ازدواج می کند؛ اما پیچش داستانی آنجا آغاز می شود که مادر، هما (محمود تنها قصد ازدواج با او را دارد) را به مهدی پیشنهاد می دهد. مهدی که پیش تر از ازدواج با شیرین به خاطر فاصله فرهنگی با خود و خانواده اش منصرف شده (همزمان با تلاش برای حل مشکل شیرین) گزینه هما را (با بی اطلاعی خود و مادر از علاقه محمود به هما) می پذیرد. بنای فیلمنامه بر رسیدن محمود به هما و مهدی به شیرین است، بر همین اساس در یک اقدام ناخواسته از طرف محمود، مهدی حساس شده و هما مجبور به فاش کردن عشق خود و محمود می شود و این بار نیز بر اساس منش فتوت و جوانمردی، آقا مهدی پایش را از این وصلت کنار می کشد و به سراغ شیرین که حالا از ناامیدی نسبت به علاقه مهدی به خود حاضر است از تعلقاتش بگذرد، به آقا مهدی آری می گوید و اینگونه وصلت بین آقا مهدی و شیرین پیش از ازدواج محمود و هما(همانگونه که مادر می خواست) اتفاق می افتد و به سنت فیلم های اصیل فارسی،فیلم موفق می شود المان های طبقاتی را رعایت کند (همای دانشجو به محمود فارغ التحصیل پزشکی و مهدی کاسب به شیرین صاحب کافه می رسد). در هر حال محمود که تحصیلات پزشکی اش را با هزینه و بر اساس خواست مهدی با موفقیت به پایان رسانده بود، هم خواسته مادر بر مجرد نماندن مهدی را بر آورده می کند و هم با تصاحب هما موجب وصلت مهدی و شیرین می شود و هم اوست که با این کنشمندی، شیرین را از دنیای پر زرق و برقی که مهدی به لحاظ فرهنگی از آن پرهیز می کند را جذب خانواده می نماید.
فرخ ساجدی در «پاشنه طلا» با یک بازی درونگرا، کم کنش و به ظاهر منفعل، نقشی در تضاد با قدرت، شجاعت، جسارت، تحرک و کنشمندی آقا مهدی پاشنه طلا دارد تا قهرمان بلامنازع فیلم به سنت یادگارهای ماندگار فارسی، بیش از سایر اضلاع قصه نمایان شود. در حقیقت تعریف شخصیت محمود با جنبه تاثیرگذاری و رویکرد انگیزشی برای حرکت بیشتر قهرمان اثر تعریف شده و البته قصه هم چیز افزون تری از او نخواسته و ساجدی نیز بر همین مبنا بیش و کم نگذارده است. در حقیقت این شخصیت مصصم با چیره دستی، به هر چه نمایان تر شدن عناصر ظاهری و نهفته قهرمان ماجرا چون مرام، معرفت، دستگیری و فداکاری کمک می کند و مگر این رویکرد در اثری که هدفش آموزش انسانیت، محبت، ازخودگذشتگی و روراستی به خانواده های ایرانی و کلاس درست زندگی کردن برای عامه مردم است، کم وظیفه ای است؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- عکسی که لاله اسکندری از ناصر ملک مطیعی و پوری بنایی منتشر کرد
- حالا ما به همه گفتیم زدیم شمام بگید زده خوبیت نداره/ درباره بهمن مفید
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- سالهاست که مردهایم
- مستند زندگی ناصر ملک مطیعی ساخته میشود
- روایت سایت مشرق از نظر فردین، بهروز وثوقی و پوری بنایی درباره مینیژوب
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- «تنهایی یک دونده سینما»/ زمانه بهروز وثوقی بودن
- به یاد عزت سینمای ایران / گزارش تصویری
- مراسم گرامیداشت ناصر ملک مطیعی / گزارش تصویری
- واکنش بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی به پرداخت سود سهام عدالت به اموات/طنز
- امیرعلی ملک مطیعی با مرور خاطراتی از پدرش خبر داد:کتاب خاطرات ناصر ملک مطیعی در آستانه انتشار
- علی پروین :قرار گذاشتیم هرجا که عادل سوال پیچوندنی بپرسه، بگم لطفا سوال بعدی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





