سینماسینما، حبیب باوی ساجد
آیا مهم است خارج از متن رخدادهای یک فیلم و هر اثر هنری دیگری را بدانیم؟ آیا دانستن چنین چیزهایی می تواند یارای فیلمساز در فیلم ساختن باشد و نوعی آموزشِ فیلمسازی؟ مهم است بدانیم داریوش مهرجویی پیش از این که فیلم «هامون» را به این صورت بسازد، قرار بود با تهیه کننده ی دیگری و با بازی مجیدمظفری آن را بسازد، و بعد وقفه ایجاد شد و دوباره پیش تولید را با تهیه کننده ی دیگری و با بازی خسروشکیبایی ادامه دادند و نهایتأ «هامون» همین شد که هست، مهم است؟ مثلأ این که بدانیم داریوش مهرجویی برای تهیه فریمِ عینکِ دلخواه اش برای حمید هامون روانه بازار وعینک فروشی ها شده بود تا خود شخصأ فریم مورد نظرش را انتخاب کند، مهم است؟ مهم است که بدانیم عینکی که روی چشم های خسرو شکیبایی است، عینک خود شکیبایی بوده و این هم به پیشنهاد یکی از عینک فروش ها بود که در جواب به مهرجویی که گفته بود یک عینک با فریم مسخره می خواهیم، گفته بود از این عینکی که روی چشم این آقاست مسخره تر؟ و بعد مهرجویی فهمیده بود آب در کوزه است و او گرد جهان می گردد، و همان شد عینکِ حمید هامون، و حالا مهم است این را بدانیم؟ آیا مهم است بدانیم نقاشی های مهشید (بیتا فرهی) در گالری، نقاشی های خود داریوش مهرجویی است؟ مهم است بدانیم صدای آواز در آسایشگاه بیماران روانی، صدای رضا رویگری است؟ مهم است بدانیم وقتی هامون در جست وجو پی مریدش (علی عابدینی) از یک پیرمرد سراغ او را می گیرد، آن پیرمرد همان موقع فیلم برداری وسرصحنه انتخاب شد و در واقع یک نابازیگر است؟ آیا این که بدانیم بازیگرِ نقشِ علی عابدینی، در واقع خود واقعیِ حمید هامون است (یک تحصیل کرده خراباتی که چند جای دنیا را گشته است و زبانِ انگلیسی بلد است و ساز می نوازد و دوستِ قدیمیِ مهرجویی است) اما برخلاف حمید هامون، آشفته نیست و دَم را غنیمت می شمارد ونامش اکبر مشکاتی ست؟ و هامون که علی عابدینی را در ماشین می بیند، راننده کنارِ عابدینی، خودِ مهرجویی است و این نه حضورِ هیچکاکی، بلکه تنیده شده در متن است، و انگار این مهرجویی است که مرید هامون را به هر سویی که می خواهد می برد تا هامون را درپیِ آن به جایی که می خواهد بکشاند.
اصلأ این که فیلم نامه «هامون» را قبل از انقلاب مهرجویی نوشته باشد مهم است؟ مهم است بدانیم آشفتگیِ هامون را مهرجویی در قبل از انقلاب و در جریانِ جدایی از همسرش دچار شده بود؟ حالا این چند مورد از خارج از متن فیلم «هامون» را که فهمیدیم، بعدش چه می شود؟
این ها در فیلم ساختن بهمان کمک خواهد کرد؟ این که فهمیدیم مهرجویی می توانست با انتخاب مجید مظفری، فیلمش را از بین ببرد و ضمنأ شانسِ کشف خسرو شکیبایی پدید نمی آمد چقدر مهم است؟ چقدر مهم است بدانیم یک کارگردان آن قدر جزئیات فیلمش برایش اهمیت دارد که حتی می رود فریم عینک آدم اصلیِ فیلمش را خودش شخصأ انتخاب کند، چرا که باید با خُلق و خوی آدمِ فیلمش هم خوان باشد؟ چقدر مهم است که یک کارگردان تابلوهای نقاشیِ بازیگرش را خودش بکشد، چرا که درونیات آدم فیلمش را خودش می شناسد و برآمده از حال وهوای او باید باشد؟ حالا پرسشِ های اصلی این است: خارج از متن چقدر از متن مهم تر است، یا که همپای متن اهمیت دارد، و چرا اهمیت دارد، و آیا فهمیدن شان می تواند راهگشای فیلمساز باشد؟ اصلأ مهم است این چیزها را بدانیم؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراثِ کودکی
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «سامی»؛ مکان به مثابه شخصیت
- واقعگرایی در فیلم «سامی» مثل «تفنگ چخوف»
- «سامی»؛ بقای عشق واقعی پس از فقدان
- راهیابی فیلم کوتاه «البنات» به جشنواره مصری
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- «سامی» ادای دین به فرهنگ و سینمای خوزستان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





