سینماسینما، حسین سلطان محمدی:
واژه «مردم» هم در تعاریف خودخواسته خبرنگار و سینماگر، دچار خلط مبحث شده است. هر کسی برای فضاسازی بیشتر و پیشتاز شدن در افواه عمومی، می کوشد سنگ مردم را به سینه بزند و بدین ترتیب، هیاهویی به راه اندازد تا بیشتر دیده شود.
هفتم بهمن ۹۶، خبرگزاری مهر تیتر زد: «مردم از نظم تحویل بلیت ها راضی بودند/ صندلیهایی که به مردم نرسید». ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ هم، این نقل از منیژه حکمت، کارگردان فیلم «جاده قدیم» منتشر شد: «متاسفانه همه بلیتهای سینماهای مردمی که من روز گذشته به آنها سر زدهام به ارگانها فروخته شده و سهمیه هر سینما برای مردم حدود ۱۰ بلیت است.» در هر دو این جملات، ارگان ها یا سهمیه های اختصاص یافته به آنها، واجد هویت مردم نیستند. گویا مردم یعنی احجام و اجسام گوشتی فاقد هویتی که البته وقتی با عنوان دانشجو بلیت می خرند و می آیند تحویل می گیرند مردم هستند وگرنه آنها هم نباید عنوانی می داشتند. همین بی هویت هایی که برای همان سخنان دست زدند و از آنان به عنوان مردم تشکر شده است. یعنی همان ۱۰ نفر! یعنی شما به همان ۱۰ نفر گفتید که چهل سال است جسم و روح تان زخمی است؟! شما برای همان ده نفر سوا کرده از میان مردم، درد دل کرده و به چهل سال اخیر – که مشخص است به کدام سمت و سو نظر داشتید – در جامعه معترض شده اید؟ یعنی سیمرغ مردمی که خواستارش هستید را همین ده نفر در هر سئانس امسال خواهند داد؟ هنرمندی با سابقه خانم حکمت اگر مشتاق چنین سیمرغی است، باعث تعجب است. هر اثری در ایران ساخته می شود، اگرچه در همه جهان هم این گونه است، ساده و سهل ساخته نشده و سختی داشته است. بنابراین چنین واکنش لحظه ای و تندی از خانم حکمت بعید بود.
در عالم واقع و نه در عالم خودساخته، مردم، ترکیبی از همه اقشار هستند، من منتقد، خبرنگار، سلبریتی یا هنرمند یا سینماگر، پزشک، کارمند، مدیر، نظامی و … همه با هم مردم را شکل می دهیم. بنابراین اگر سهمیه بلیتی به ارگان ها فروخته می شود، یعنی اعضای آن ارگان، حتی مدیرانش، مردمی هستند. اما اگر قرار است من خبرنگار تافته جدابافته باشم، همان طور که در بحث سینمای رسانه یا طرح ترافیک و امثال آن، جلوه گر می شود، یا من سلبریتی ادعا کنم افرادی که از طریق ارگان ها به سینماها آمده اند، جزو مردم نیستند، بنابراین باید بپذیریم که خودمان هم «مردمی نیستیم». شما هم یک قشر خاص هستید، ما رسانه ای ها هم یک قشریم. اگر ما مردمی هستیم، دیگر اقشار هم مردم هستند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- تلاش برای افزوده شدن جایزه مردمی به جشنواره تجسمی فجر
- اعلام پنج فیلم صدرنشین آرای مردمی در جشنواره چهلم
- جزئیات اخذ آرای مردمی در جشنواره فیلم فجر
- معرفی نامزدهای بخش مردمی جشنواره جامجم/ مردم به کدام بازیگران و مجریان رأی دادند؟
- «ده برادر»؛ متناقض ولی بدون تأثیر!/ نگاهی به یک مستند «جشنواره سینما حقیقت»
- در آثار نمایشی، برای رسیدن به «یسر»، چقدر «عسر» لازم است؟!
- دانش آموزان را با تخفیف به سالن ها بیاورید!
- نابودی هنرمند جریان ساز در وانفسای استفاده از شوخیهای بیپروا در سینما و تلویزیون!
- اندیشه از جیب دیگران خوردن را اصلاح کنید!
- نگاهی به مجموعههای مناسبتی ماه رمضان ۱۳۹۷/ از تلخی تا شیرینی!
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور