سینماسینما، حسین سلطان محمدی:
واژه «مردم» هم در تعاریف خودخواسته خبرنگار و سینماگر، دچار خلط مبحث شده است. هر کسی برای فضاسازی بیشتر و پیشتاز شدن در افواه عمومی، می کوشد سنگ مردم را به سینه بزند و بدین ترتیب، هیاهویی به راه اندازد تا بیشتر دیده شود.
هفتم بهمن ۹۶، خبرگزاری مهر تیتر زد: «مردم از نظم تحویل بلیت ها راضی بودند/ صندلیهایی که به مردم نرسید». ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ هم، این نقل از منیژه حکمت، کارگردان فیلم «جاده قدیم» منتشر شد: «متاسفانه همه بلیتهای سینماهای مردمی که من روز گذشته به آنها سر زدهام به ارگانها فروخته شده و سهمیه هر سینما برای مردم حدود ۱۰ بلیت است.» در هر دو این جملات، ارگان ها یا سهمیه های اختصاص یافته به آنها، واجد هویت مردم نیستند. گویا مردم یعنی احجام و اجسام گوشتی فاقد هویتی که البته وقتی با عنوان دانشجو بلیت می خرند و می آیند تحویل می گیرند مردم هستند وگرنه آنها هم نباید عنوانی می داشتند. همین بی هویت هایی که برای همان سخنان دست زدند و از آنان به عنوان مردم تشکر شده است. یعنی همان ۱۰ نفر! یعنی شما به همان ۱۰ نفر گفتید که چهل سال است جسم و روح تان زخمی است؟! شما برای همان ده نفر سوا کرده از میان مردم، درد دل کرده و به چهل سال اخیر – که مشخص است به کدام سمت و سو نظر داشتید – در جامعه معترض شده اید؟ یعنی سیمرغ مردمی که خواستارش هستید را همین ده نفر در هر سئانس امسال خواهند داد؟ هنرمندی با سابقه خانم حکمت اگر مشتاق چنین سیمرغی است، باعث تعجب است. هر اثری در ایران ساخته می شود، اگرچه در همه جهان هم این گونه است، ساده و سهل ساخته نشده و سختی داشته است. بنابراین چنین واکنش لحظه ای و تندی از خانم حکمت بعید بود.
در عالم واقع و نه در عالم خودساخته، مردم، ترکیبی از همه اقشار هستند، من منتقد، خبرنگار، سلبریتی یا هنرمند یا سینماگر، پزشک، کارمند، مدیر، نظامی و … همه با هم مردم را شکل می دهیم. بنابراین اگر سهمیه بلیتی به ارگان ها فروخته می شود، یعنی اعضای آن ارگان، حتی مدیرانش، مردمی هستند. اما اگر قرار است من خبرنگار تافته جدابافته باشم، همان طور که در بحث سینمای رسانه یا طرح ترافیک و امثال آن، جلوه گر می شود، یا من سلبریتی ادعا کنم افرادی که از طریق ارگان ها به سینماها آمده اند، جزو مردم نیستند، بنابراین باید بپذیریم که خودمان هم «مردمی نیستیم». شما هم یک قشر خاص هستید، ما رسانه ای ها هم یک قشریم. اگر ما مردمی هستیم، دیگر اقشار هم مردم هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- تلاش برای افزوده شدن جایزه مردمی به جشنواره تجسمی فجر
- اعلام پنج فیلم صدرنشین آرای مردمی در جشنواره چهلم
- جزئیات اخذ آرای مردمی در جشنواره فیلم فجر
- معرفی نامزدهای بخش مردمی جشنواره جامجم/ مردم به کدام بازیگران و مجریان رأی دادند؟
- «ده برادر»؛ متناقض ولی بدون تأثیر!/ نگاهی به یک مستند «جشنواره سینما حقیقت»
- در آثار نمایشی، برای رسیدن به «یسر»، چقدر «عسر» لازم است؟!
- دانش آموزان را با تخفیف به سالن ها بیاورید!
- نابودی هنرمند جریان ساز در وانفسای استفاده از شوخیهای بیپروا در سینما و تلویزیون!
- اندیشه از جیب دیگران خوردن را اصلاح کنید!
- نگاهی به مجموعههای مناسبتی ماه رمضان ۱۳۹۷/ از تلخی تا شیرینی!
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





