سینماسینما، پویا نبی
در میان انبوهی از آثار منفعت طلبانه این روزهای سینمای ایران که با عنوان رقت انگیر کمدی و یا سینمای اجتماعی روی پرده می روند، ساخت و نمایش فیلمی چون «یلدا» با همه ایراداتش را می توان به فال نیک گرفت. فیلمی که در روزگاری که مقوله انسانیت با یک تردید واقعی رو به رو شده است از انسانیت و توجه به همنوع در یک بزنگاه اخلاقی می گوید. تمی که بیشترین نیاز جامعه ای امروز ایران است، جامعه ای که به دلیل شرایط ویژه اقتصادی با بی رحمی تمام از روی تمام مظاهر انسانیت عبور می کند و در بسیاری از موارد حتی متوجه نیست در مقابل چیزی که به دست می آورد چه چیزهای بزرگی را از دست می دهد.
یلدا به واسطه معرفی درست شخصیت هایش در فیلمنامه و اجرای به اندازه دو بازیگر اصلی اش (صدف عسگری و بهناز جعفری) می تواند در جایگاه معتبر تری نسبت به اثر پیشیش خالقش قرار بگیرد. شاید برخورد تا حدی سرد مخاطبین سینما دوست ایرانی با اثر تازه مسعود بخشی را بتوان در این نکته جستجو کرد که بیننده ایرانی پیش از نمایش فیلم تصمیمش را در مورد این اثر گرفته، او به خوبی آگاه است به دلیل ممیزی بالا در سیمای جمهوری اسلامی عملا ساخت و تولید چنین برنامه ای آن هم به صورت زنده از محالات است و همین عدم سمپات با کلیت ظرفی که فیلمنامه برای روایتش در نظر گرفته سبب می شود تا بیننده ایرانی آنچنان که باید با اثر متاخر مسعود بخشی همراه نشود .
اما هر چه هست برای نگارنده یلدا نه به واسطه ساختارش در اجرا و فیلمنامه بلکه به دلیل مضمونی که روی آن دست گذاشته جزو آثار قابل تامل امسال است و همچنین نوید بخش درخشش بازیگری چون صدف عسگری در آینده ای نزدیک برای سینمای ایران است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- «سه رخ»؛ وقتی گاو جاده زندگیات را میبندد
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- مصایبِ مادرانهی شهربانو/ نگاهی به فیلم «شهربانو»
- «شهربانو» تنها فیلم سینمایی از ایران در جشنواره جهانی سیدنی
- بررسی فیلم یلدا روی موج رادیو
- آغاز اکران آنلاین «شهربانو» از ۱۰ اسفند
- استوار بر سایر اجزا و عناصر/ نگاهی به موسیقی فیلم «دسته دختران»
- وقتی عدنان «باشو» شد
- پروانه نمایش «سه روز و سه قتل» صادر شد/ خانهای با اجسادی مدفون در آن
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- نمایش «یلدا» از هفته آینده در اسپانیا آغاز میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





