سینماسینما، پویا نبی
در میان انبوهی از آثار منفعت طلبانه این روزهای سینمای ایران که با عنوان رقت انگیر کمدی و یا سینمای اجتماعی روی پرده می روند، ساخت و نمایش فیلمی چون «یلدا» با همه ایراداتش را می توان به فال نیک گرفت. فیلمی که در روزگاری که مقوله انسانیت با یک تردید واقعی رو به رو شده است از انسانیت و توجه به همنوع در یک بزنگاه اخلاقی می گوید. تمی که بیشترین نیاز جامعه ای امروز ایران است، جامعه ای که به دلیل شرایط ویژه اقتصادی با بی رحمی تمام از روی تمام مظاهر انسانیت عبور می کند و در بسیاری از موارد حتی متوجه نیست در مقابل چیزی که به دست می آورد چه چیزهای بزرگی را از دست می دهد.
یلدا به واسطه معرفی درست شخصیت هایش در فیلمنامه و اجرای به اندازه دو بازیگر اصلی اش (صدف عسگری و بهناز جعفری) می تواند در جایگاه معتبر تری نسبت به اثر پیشیش خالقش قرار بگیرد. شاید برخورد تا حدی سرد مخاطبین سینما دوست ایرانی با اثر تازه مسعود بخشی را بتوان در این نکته جستجو کرد که بیننده ایرانی پیش از نمایش فیلم تصمیمش را در مورد این اثر گرفته، او به خوبی آگاه است به دلیل ممیزی بالا در سیمای جمهوری اسلامی عملا ساخت و تولید چنین برنامه ای آن هم به صورت زنده از محالات است و همین عدم سمپات با کلیت ظرفی که فیلمنامه برای روایتش در نظر گرفته سبب می شود تا بیننده ایرانی آنچنان که باید با اثر متاخر مسعود بخشی همراه نشود .
اما هر چه هست برای نگارنده یلدا نه به واسطه ساختارش در اجرا و فیلمنامه بلکه به دلیل مضمونی که روی آن دست گذاشته جزو آثار قابل تامل امسال است و همچنین نوید بخش درخشش بازیگری چون صدف عسگری در آینده ای نزدیک برای سینمای ایران است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- «سه رخ»؛ وقتی گاو جاده زندگیات را میبندد
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- مصایبِ مادرانهی شهربانو/ نگاهی به فیلم «شهربانو»
- «شهربانو» تنها فیلم سینمایی از ایران در جشنواره جهانی سیدنی
- بررسی فیلم یلدا روی موج رادیو
- آغاز اکران آنلاین «شهربانو» از ۱۰ اسفند
- استوار بر سایر اجزا و عناصر/ نگاهی به موسیقی فیلم «دسته دختران»
- وقتی عدنان «باشو» شد
- پروانه نمایش «سه روز و سه قتل» صادر شد/ خانهای با اجسادی مدفون در آن
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- نمایش «یلدا» از هفته آینده در اسپانیا آغاز میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





