سینماسینما، کیوان کثیریان _ کار نود و فردوسیپور با تلویزیون بالا گرفته است. تلویزیون میگوید فردوسیپور رفتار خودسرانه در پیش گرفته و با سیاستهای صداوسیما ناهماهنگ است. خود عادل هم که هیچ نمیگوید. تلویزیون میگوید عادل خلاف ابلاغ سازمان مصاحبه کرده و حرفهایی زده ولی هرچه جستجو کردم چیزی نیافتم.
آخرین مصاحبه فردوسیپور در روز تشییع مرحوم شفیع اتفاق افتاد که خب حاوی مطلب مشکلداری نبود. اگر اینطور که مدیران تلویزیون میگویند عادل خطای انضباطی مرتکب شده چرا دربارهاش سکوت میشود. فردوسیپور و نود، بیست سال است هرهفته جلوی چشم مردمند و طبیعتا مشکلی که آنقدر مهم باشد که باعث توقف برنامه شود به همه بینندگان و مخاطبانش مربوط است. برنامهای که میلیونها مخاطب دارد، میلیونها صاحب دارد. یک سرمایه اجتماعی ملی است. نمیشود با آن مثل یک کارمند دونپایه تلویزیون برخورد کرد. یک مدیر تازهکار طبعا نمیتواند درباره یک برنامه بیست ساله که برند شده و بخش زیاد مخاطبان تلویزیون را تامین میکند راسا تصمیم بگیرد. آنهم تلویزیونی که بیتالمال محسوب میشود و مدیرانش، امانتدار سرمایههای آنند.
اگر هم فردوسیپور خطایی مرتکب شده باید و باید بطور شفاف اعلام شود تا افکار عمومی نسبت به این تصمیم توجیه شود و قضاوت کند. تلویزیون و رسانه جزء مهمی از فرهنگ هستند. نمیشود با برخورد قهری و نظامی و “همینه که هست” و “ارتش چرا نداره” با آن برخورد کرد. نمیشود با دو کلمه ادعای کلی سروته ماجرا را هم آورد.
“شفافیت” عنصر گمشده این روزهای جامعه ماست. کسی ظاهرا خود را ملزم به پاسخگویی درباره هیچ چیز نمیداند. متاسفانه فرهنگ “همینه که هست” حاکم شده و مدیران حوزههای مختلف خود را ملزم به پاسخگویی نمیدانند.
القصه برنامهای که شعارش شفافیت و دفاع از حقیقت و عدالت بود، حالا احتمالا قربانی فضایی غیرشفاف، ناعادلانه، لجبازانه و بچگانه شدهاست. فضایی که جمع شدن و فیصله یافتنش به صلاح همه است.
روزنامه شرق ۳ آبان ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند