سینماسینما، محسن جعفری راد
فیلم از همان ابتدا تکلیفش را با مخاطب روشن می کند؛ از معدود دفعاتی است که به جای موقعیت قبل از طلاق یا همزمان با طلاق،قرار است فضای زندگی روزمره بعد از طلاق مینا واکاوی شود و در همین مقدمه چینی، به خوبی مخاطب را با فیلم همراه می کند. نریشنی که کاملا در خدمت اطلاع دهی قطره چکانی است و بدون کوچکترین تاکید گل درشتی، فردیت و هویت مینا را برجسته می کند. پس با یک شخصیت مهندسی شده طرفیم که قرار است به ابعاد پنهان وجودی اش دست پیدا کنیم.
لیلا حاتمی فضای لازم برای این همذات پنداری را به خوبی مهیا می کند. شخصیتی که به شکل مینیاتوری طراحی شده و حاتمی همچنان نشان می دهد که می تواند مخاطب جدی سینما را غافلگیر کند و استعدادهای کشف نشده ای دارد. ویژگی مهم کار او ریزنگری اش در فن بیان در خدمت معلق بودن شخصیت مینا و میمیک صورت در خدمت اضمحلال شخصیت است که با گریه ها،جیغ ها،خنده های عصبی و …به این اضمحلال ، رنگ و جلوه ای ملموس می بخشد.اوج بازی او سکانس مراجعه اش به رستوران بعد از گرفتن آزمایش است که شمایل یک مرده متحرک را به ظریف ترین شکل بازتاب می دهد و با صداسازی فوق العاده و راه رفتن نامتعادل و قامت خمیده و رنجور متناسب با بحران شخصیت، یک مستر کلاس بازیگری را ارایه کرده است.
حمید نعمت الله از معدود کارگردانانی است که هیچ وقت فیلم زیر متوسط نساخته و حالا با رگ خواب بهترین فیلمش را ساخته است. برگ برنده کار او مهندسی جزییات است. از فرم بصری گرفته تا باند صوتی چند لایه و یا موقعیت سازی های کمتر پرداخت شده از جمله ترکیب بندی های پله های اضطراری ساختمان،ساختار جذاب طوفان شدید و باران و برف، نمایش ظریف حالات صورت مینا و از همه مهمتر هدایت منسجم بازیگران که نشان می دهد شناخت کافی از ابزار و زبان سینما را پیدا کرده و با رگ خواب،فیلمسازی است که روح زمانه اش را می شناسد.
فیلم از همه نظر جزو بهترین های جشنواره است. از موسیقی و آواز به شدت همدلی برانگیز تا استفاده هویتمند از اشیا و گربه که غنای کافی را به روایت و ساختار می بخشد و از همه مهمتر بازی حاتمی که می توان با خیال راحت سیمرغ امسال را متعلق به او دانست.
از لحاظ محتوایی نیز فیلم چالش برانگیزی است.در سینمای ایران که اغلب فیلمسازانش ضد زن هستند و فیلمهای ضد زن می سازند، رگ خواب ، هشدار لازم را برای اضمحلال و مرگ تدریجی میناها می دهد که برای یک فیلم سینمایی دستاورد بزرگی است. اینکه محیط و وضعیت فرهنگی و اجتماعی چطور فضا را به مردابی بدل می کند که میناها ، دانایی و توانایی گریختن از آن را ندارند و باید مثل یک سند تصویری زنده به خوانش های مختلف از این فیلم پرداخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- حمید نعمتالله: تا تکلیف «قاتل و وحشی» مشخص نشود «بُت» را به جشنواره نمیدهم
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- «بی پولی»؛ چالشهای خطرناک یک زوج
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- آیا عاشقی ضعفی زنانه است؟/ «رگ خواب»؛ روایتی از یک بازی مردانه
- قاتل و وحشیِ فرهنگ
- اطلاعیه دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» در سال ۹۸ با امضای هفت عضو هیأت انتخاب بازبینی شده است
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش






خیلی بد
یک فیلم ضد زن با بازی بسیار غلو شده و بد از حاتمی که ثابت کرد همون بهتره تو قالب همیشگیش یعنی زن روشنفکر کم حرف بازی کنه و کمترین اکت رو داشته باشه. چون وقتی قراره کنش مند بازی کنه جیغ های هیستریک میکشه و با صدای بلند و ازار دهنده گریه میکنه و میخنده.