سینماسینما، محسن جعفری راد
فیلم از همان ابتدا تکلیفش را با مخاطب روشن می کند؛ از معدود دفعاتی است که به جای موقعیت قبل از طلاق یا همزمان با طلاق،قرار است فضای زندگی روزمره بعد از طلاق مینا واکاوی شود و در همین مقدمه چینی، به خوبی مخاطب را با فیلم همراه می کند. نریشنی که کاملا در خدمت اطلاع دهی قطره چکانی است و بدون کوچکترین تاکید گل درشتی، فردیت و هویت مینا را برجسته می کند. پس با یک شخصیت مهندسی شده طرفیم که قرار است به ابعاد پنهان وجودی اش دست پیدا کنیم.
لیلا حاتمی فضای لازم برای این همذات پنداری را به خوبی مهیا می کند. شخصیتی که به شکل مینیاتوری طراحی شده و حاتمی همچنان نشان می دهد که می تواند مخاطب جدی سینما را غافلگیر کند و استعدادهای کشف نشده ای دارد. ویژگی مهم کار او ریزنگری اش در فن بیان در خدمت معلق بودن شخصیت مینا و میمیک صورت در خدمت اضمحلال شخصیت است که با گریه ها،جیغ ها،خنده های عصبی و …به این اضمحلال ، رنگ و جلوه ای ملموس می بخشد.اوج بازی او سکانس مراجعه اش به رستوران بعد از گرفتن آزمایش است که شمایل یک مرده متحرک را به ظریف ترین شکل بازتاب می دهد و با صداسازی فوق العاده و راه رفتن نامتعادل و قامت خمیده و رنجور متناسب با بحران شخصیت، یک مستر کلاس بازیگری را ارایه کرده است.
حمید نعمت الله از معدود کارگردانانی است که هیچ وقت فیلم زیر متوسط نساخته و حالا با رگ خواب بهترین فیلمش را ساخته است. برگ برنده کار او مهندسی جزییات است. از فرم بصری گرفته تا باند صوتی چند لایه و یا موقعیت سازی های کمتر پرداخت شده از جمله ترکیب بندی های پله های اضطراری ساختمان،ساختار جذاب طوفان شدید و باران و برف، نمایش ظریف حالات صورت مینا و از همه مهمتر هدایت منسجم بازیگران که نشان می دهد شناخت کافی از ابزار و زبان سینما را پیدا کرده و با رگ خواب،فیلمسازی است که روح زمانه اش را می شناسد.
فیلم از همه نظر جزو بهترین های جشنواره است. از موسیقی و آواز به شدت همدلی برانگیز تا استفاده هویتمند از اشیا و گربه که غنای کافی را به روایت و ساختار می بخشد و از همه مهمتر بازی حاتمی که می توان با خیال راحت سیمرغ امسال را متعلق به او دانست.
از لحاظ محتوایی نیز فیلم چالش برانگیزی است.در سینمای ایران که اغلب فیلمسازانش ضد زن هستند و فیلمهای ضد زن می سازند، رگ خواب ، هشدار لازم را برای اضمحلال و مرگ تدریجی میناها می دهد که برای یک فیلم سینمایی دستاورد بزرگی است. اینکه محیط و وضعیت فرهنگی و اجتماعی چطور فضا را به مردابی بدل می کند که میناها ، دانایی و توانایی گریختن از آن را ندارند و باید مثل یک سند تصویری زنده به خوانش های مختلف از این فیلم پرداخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- «بی پولی»؛ چالشهای خطرناک یک زوج
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- آیا عاشقی ضعفی زنانه است؟/ «رگ خواب»؛ روایتی از یک بازی مردانه
- قاتل و وحشیِ فرهنگ
- اطلاعیه دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» در سال ۹۸ با امضای هفت عضو هیأت انتخاب بازبینی شده است
- همایون اسعدیان: «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر ۳۸ بازبینی نشده است
- اطلاعیه دبیرخانه جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» امکان حضور در جشنواره چهلم را ندارد
- اطلاعیه سازندگان فیلم «قاتل و وحشی»/ تاکید بر نمایش این فیلم برمبنای ساختارهای قانونی
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- پیام تبریک کانون کارگردانان به کارگردانان برگزیده جشنواره/ امیدواریم پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر شود
- سانسور یا ممیزی، مسأله این است/ سه تجربه شخصی و پیشنهادی درباره شورای پروانه ساخت
- جنگ یک مادر، برای رستگاری دختر/ اولین خلاصه داستان فیلم «قاتل و وحشی» + تصویری جدید از لیلا حاتمی
- همایون شجریان خواننده تیتراژ پایانی «قاتل و وحشی» شد
- لیلا حاتمی بازیگر فیلم جدید حمید نعمتالله شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
خیلی بد
یک فیلم ضد زن با بازی بسیار غلو شده و بد از حاتمی که ثابت کرد همون بهتره تو قالب همیشگیش یعنی زن روشنفکر کم حرف بازی کنه و کمترین اکت رو داشته باشه. چون وقتی قراره کنش مند بازی کنه جیغ های هیستریک میکشه و با صدای بلند و ازار دهنده گریه میکنه و میخنده.