سینماسینما، سام بهشتی
اقتباس یک عنصر مهم و اصولی در سینما است و اگر تمیز و درست نباشد، اقتباس به کاریکاتور تبدیل می شود. یک مرز باریک هم در این میان وجود دارد که اگراقتباس بر اصل خود استوار نماند؛ به یک کپی دست چندم تبدیل می شود. محسن قرایی این بار متن کهن دورنمات را محور اصلی قصه اش قرار داده است و با ایرانیزه کردن این قصه معروف و بُردن شخصیت هایش در دل تاریخ معاصر؛ اثر سینمایی با عنوان «بی همه چیز» ساخته است که اتفاقا بر خلاف عنوانش، همه چیز دارد؛ ارکان و اصول کنار هم به درستی چیده شدند. قصه می بینی و می شنوی؛ با یک فیلمنامه مواجه هستی که قصه دارد و این اولین اصلی است که هر کارگردان باید به آن توجه کند. فیلمساز در سومین فیلمش به یک پختگی جسورانه رسیده است، کارگردانی می کند و میزانسن ها، قاب بندی و لحن روایت و اقتباس شگفت انگیزش از رمان «ملاقات با بانوی سالخورده» مخاطبش را جادو می کند و این بسیار حائز اهمیت است که در مقام کارگردانی که در فیلمش بازیگران توانایی در اختیار دارد؛ بتواند امضای خود را تثبیت کند و ردپا باقی بگذارد.«بی همه چیز» اقتباس تمیزی است و تلنگر به موقعی به مخاطبش می زند که ما ملت زنده باد و مُرده باد هستیم. صبح فریاد می زنیم زنده باد مصدق و عصر تقاضای مرگ او را داریم. شخصیت هایی که قرایی روی کاغذ نوشته است؛ جذاب و تاثیرگذارند. امیرخان با بازی پرستویی، تداعی کننده شخصیت مالنا است اما این بار مالنا یک مرد است از دل تاریخ ایران که در عصر پهلوی قرار گرفته و این بار او تقاضای دیدار با «بانوی سالخورده» را دارد که هدیه تهرانی آرتیست وار و ماهرانه به این بانو روح می بخشد. این فصل از بازیگری هدیه تهرانی به طرز شگفت انگیزی در تاریخ سینمای ایران خواهد ماند. فیلم تازه محسن قرایی مصداق بارز یک فیلم خوش ساخت و مهم در سینما است و «بی همه چیز» یک پرتره ماهرانه از فروپاشی اخلاقیات و انسانیت است، راوی زمان روایتش را به شصت سال پیش برده است اما حرفش، مال امروز است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
- کامیابی بیکموکاست کرامت
- او همان حاج کاظم آژانس شیشه ای است
- انتقاد تند پرویز پرستویی از تهیهکننده فیلم «بی همه چیز»/ حیف که خستگی کار در تنمان ماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند