سینماسینما، ونداد الوندی پور
«خانه پدری» توقیف شد و فیلم مثل ۹ سال گذشته، همچنان از پرده اکران عمومی دور ماند؛ مثل برخی دیگر از فیلمهای سینمای ایران که در سالها و دهه های اخیر، توقیف شدند. توقیف شدند پس از آنکه ابتدا مجوز گرفتند و وقت و انرژی و سرمایه و دلِ خوش برای ساخت شان صرف شد؛ مانند برخی از آثار فرهنگی-هنری نظیر کتاب و موسیقی و تئاترهای گوناگون که هر یک به دلیل یا دلایلی، به مذاق مسئولان خوش نیامدند؛ معمولا به دلیل طرح مسائلی که به زعم توقیف کنندگان، مصلحت بر آن بوده که طرح نشوند و اگر شد، در نطفه خفه شوند تا مردم از طرح این مسائل، آگاه نشوند؛ اغلب هم به دلایل واهی و غیرمنطقی. توقیف می کنند تا صورت مسائل را حذف کنند و طراحانش را بایکوت و دلسرد. تاریخ معاصر اینجا و کشورهای مختلف اما نشان داده که توقیف، بر خلاف پندار توقیف کنندگان، چندان کارساز نیست و نتیجه اش در میان مدت معمولا معکوس است. مسائلی که آنان از طرح شان، معمولا بی دلیل، وحشت دارند، به وسیله رسانه های خبری که علت توقیف را منتشر می کنند، خودبخود و بدون تماشای فیلم در اذهان طرح می شوند و هم، آثاری که آنان توقیف یا با سانسور، استحاله شان می کنند، در میان مدت به دست مخاطب پیگیر می رسند و بدیهی است که این توقیف ها، صرفا عطش مخاطب را برای به میزبانی نشستن اثر بیشتر می کند و معمولا، آن گاه که اثر به هر شکل از محاق بیرون جست، مخاطبانش چندین و گاه دهها برابر می شوند و این یعنی توقیف، برد و اثرگذاری فیلم و دیگر محصولات فرهنگی-هنری را بیشتر می کند. هدف دیگر توقیف کردن آثار، منع و دلسرد کردن دیگر هنرمندان از پرداختن به مسائل است، که محقق نمی شود و صرفا، ساخت آثار مستعد توقیف را یا به مجاری زیرزمینی می کشاند یا به خارج از مرزها. ولی نکته تعیین کننده اینکه در آخر، باز اثر به دست علاقه مندانش می رسد، چه دنیا اکنون از نظر ارتباطی به واقع به دهکده ای تبدیل شده و چند کلیک گاه سترگ ترین قفل ها و بلندترین دیوارها را در کسری از ثانیه باز و ویران می کند. تعدادی از سینماگران هم اینبار، برخلاف گذشته، در اقدامی ستودنی با امضای بیانیه ای، به توقیف آثار اعتراض و از حقوق خود دفاع کردند.
خانه پدری بار دیگر به محاق رفت اما در محاق نمی ماند. فرهنگ و هنر در محاق نمی ماند و زمان نشان داده که این یک اصل است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- بازیگر اثرگذار اما همیشه مهجور/ نگاهی به بازیهای نازنین فراهانی به بهانه حضورش در فیلم «مصلحت»
- تجدد و تحجر/ نگاهی به «خانه پدری»
- همین است که هست؟!/ بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری
- کیانوش عیاری: «خانه پدری» را دوباره بهخاطر مردم و حفظ امنیت و سلامت روان جامعه اکران کنید
- کنایه تند مازیار میری به مجری هفت به خاطر واکنشش در زمان اکران خانه پدری
- رسول صدرعاملی: کیانوش عیاری عزیز، طعنه چرا؟ شفاف و زلال حرف بزن!
- واکنش کیانوش عیاری به خبر قتل یک دختر نوجوان توسط پدرش
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۱)/ کیانوش عیاری
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ افزایش دو میلیاردی فروش
- پایان اکران «خانه پدری»/ بازگشت به صندوقخانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ «مطرب» و «چشم و گوش بسته» میفروشند!
- به بهانه رفع توقیف «خانه پدری»/ توفیق پس از سه توقیف!
- «خانه پدری» از امشب به سینماها بازمیگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





