سینماسینما، ونداد الوندی پور
«خانه پدری» توقیف شد و فیلم مثل ۹ سال گذشته، همچنان از پرده اکران عمومی دور ماند؛ مثل برخی دیگر از فیلمهای سینمای ایران که در سالها و دهه های اخیر، توقیف شدند. توقیف شدند پس از آنکه ابتدا مجوز گرفتند و وقت و انرژی و سرمایه و دلِ خوش برای ساخت شان صرف شد؛ مانند برخی از آثار فرهنگی-هنری نظیر کتاب و موسیقی و تئاترهای گوناگون که هر یک به دلیل یا دلایلی، به مذاق مسئولان خوش نیامدند؛ معمولا به دلیل طرح مسائلی که به زعم توقیف کنندگان، مصلحت بر آن بوده که طرح نشوند و اگر شد، در نطفه خفه شوند تا مردم از طرح این مسائل، آگاه نشوند؛ اغلب هم به دلایل واهی و غیرمنطقی. توقیف می کنند تا صورت مسائل را حذف کنند و طراحانش را بایکوت و دلسرد. تاریخ معاصر اینجا و کشورهای مختلف اما نشان داده که توقیف، بر خلاف پندار توقیف کنندگان، چندان کارساز نیست و نتیجه اش در میان مدت معمولا معکوس است. مسائلی که آنان از طرح شان، معمولا بی دلیل، وحشت دارند، به وسیله رسانه های خبری که علت توقیف را منتشر می کنند، خودبخود و بدون تماشای فیلم در اذهان طرح می شوند و هم، آثاری که آنان توقیف یا با سانسور، استحاله شان می کنند، در میان مدت به دست مخاطب پیگیر می رسند و بدیهی است که این توقیف ها، صرفا عطش مخاطب را برای به میزبانی نشستن اثر بیشتر می کند و معمولا، آن گاه که اثر به هر شکل از محاق بیرون جست، مخاطبانش چندین و گاه دهها برابر می شوند و این یعنی توقیف، برد و اثرگذاری فیلم و دیگر محصولات فرهنگی-هنری را بیشتر می کند. هدف دیگر توقیف کردن آثار، منع و دلسرد کردن دیگر هنرمندان از پرداختن به مسائل است، که محقق نمی شود و صرفا، ساخت آثار مستعد توقیف را یا به مجاری زیرزمینی می کشاند یا به خارج از مرزها. ولی نکته تعیین کننده اینکه در آخر، باز اثر به دست علاقه مندانش می رسد، چه دنیا اکنون از نظر ارتباطی به واقع به دهکده ای تبدیل شده و چند کلیک گاه سترگ ترین قفل ها و بلندترین دیوارها را در کسری از ثانیه باز و ویران می کند. تعدادی از سینماگران هم اینبار، برخلاف گذشته، در اقدامی ستودنی با امضای بیانیه ای، به توقیف آثار اعتراض و از حقوق خود دفاع کردند.
خانه پدری بار دیگر به محاق رفت اما در محاق نمی ماند. فرهنگ و هنر در محاق نمی ماند و زمان نشان داده که این یک اصل است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- بازیگر اثرگذار اما همیشه مهجور/ نگاهی به بازیهای نازنین فراهانی به بهانه حضورش در فیلم «مصلحت»
- تجدد و تحجر/ نگاهی به «خانه پدری»
- همین است که هست؟!/ بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری
- کیانوش عیاری: «خانه پدری» را دوباره بهخاطر مردم و حفظ امنیت و سلامت روان جامعه اکران کنید
- کنایه تند مازیار میری به مجری هفت به خاطر واکنشش در زمان اکران خانه پدری
- رسول صدرعاملی: کیانوش عیاری عزیز، طعنه چرا؟ شفاف و زلال حرف بزن!
- واکنش کیانوش عیاری به خبر قتل یک دختر نوجوان توسط پدرش
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۱)/ کیانوش عیاری
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ افزایش دو میلیاردی فروش
- پایان اکران «خانه پدری»/ بازگشت به صندوقخانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ «مطرب» و «چشم و گوش بسته» میفروشند!
- به بهانه رفع توقیف «خانه پدری»/ توفیق پس از سه توقیف!
- «خانه پدری» از امشب به سینماها بازمیگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





