سینماسینما، لیلا علیپور
خاطراتی هستند که بسیار شخصی و متعلق به حریم خصوصی افرادند؛حتی اگر خود آن فرد حریمش را بشکند و در ملاعام آن را جار بزند؛ برای جلب توجه و یا هر نقصانی در سلامت روان. هنرمندان ایرانی مخصوصا در دوران کرونا که با تعطیلی سینماها و سالن های تئاتر، بیشتر از قبل خطر فراموش شدن را حس می کنند، غالبا در اینستاگرام به هر روش معقول و گاهی نامعقول سعی دارند چهره و شخصیت خود را در میان افکار عمومی زنده نگهدارند. فشار روانی ناشی از کرونا هنرمند و غیرهنرمند نمی شناسد و بالاخره جایی، کاری و حرکتی که از این فشار کم کند مورد استقبال قرار میگیرد. اما ژانر روزمره نویسی مرسوم در فضای مجازی به سمت و سویی سالم نمیرود. روزمره نویسی هایی که شاید در نبود معاشرت های معمول به سبب کرونا، باری حسی از دوش نویسندهاش برداشته باشد اما اینکه برای مخاطب هم مفید خواهد بود یا نه جای تردید وجود دارد. چه بسا خشم، پوچ گرایی، احساسات منفی نویسنده در ذهن خسته مخاطب رسوخ کند. مساله اما فقط روزمره نویسی نیست. ویدئوی چای خوردن، عکس کتاب خواندن، جملات انگیزشی نوشتن همه تلاشی است از سوی هنرمندان که آی جماعت من هستم، مرا از یاد مبرید! در سینمایی که فالوئرهای اینستاگرام در پیشنهادات برای بازی در فیلم ها نقش آفرین هستند شاید هنرمندان هم چارهای جز این نداشته باشند؛ اما مساله ای وجود دارد. همانطور که حق هر فرد است که در صفحه شخصی خود هر چه میخواهد بنویسد، مخاطبان هم حق دارند و لاجرم بر مبنای همان داده هایی که از هنرمند دریافت می کنند ذهنیتی از او در ذهنشان نقش میبندد. پس اگر من به جای هنرمندان بسیار فعال و پرتکاپو در اینستاگرام بودم هوشمندانه تر عمل میکردم و در انتخاب مشاورانم دقت بیشتری می کردم. به هر حال، جای کسی نیستم و از منظری که من ایستاده ام تلاش برخی هنرمندان برای دیده شدن، به تقلا بیشتر می ماند. در کنار این بحث، موضوع دیگری هم وجود دارد. حدومرز روزمره نویسی! تا کجا میتوان پیش رفت؟! تا آنجا که خودت حتی به حریم کاملا شخصی خودت احترام نگذاری و با کلمات مشمئز کننده خصوصی ترین اتفاق زندگیات را بنویسی و منتشر کنی؟ یا آنقدر در روابط خودت غرق باشی که دعوا و بحث با همکارانت را به صحنه عمومی بکشی؟ آیا همه اینها جز برای دیده شدن است که اگر نبود روشهای معقول تری هم برای حل و فصل تمام اتفاقات وجود دارد. بله! حق هر فرد است که در صفحه شخصی خود هر چه میخواهد بنویسد و حق مخاطب که براساس همانها قضاوت کند حتی اگر بارها شما در صفحه خود در مذمت قضاوت کردن فکت از فلان نویسنده و فیلسوف آورده باشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازداشت عامل تهدید بازیگر مطرح زن به انتشار تصاویر خصوصیاش در اینستاگرام
- اینجا فقط قانون بقا حکمرانی میکند
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- یادداشتی که میرکریمی درباره سردار سلیمانی نوشت و اینستاگرام آن را حذف کرد
- کاسه کوزه را سر فضای مجازی نشکنید، ما بیتعارف همین هستیم/ «روی خط»
- پرستویی دوباره در دفاع از جوان: دست به دست هم بدهید تا اینترپل رامبد و همسرش را دستگیر کند
- نقاشیهای فاطمه معتمدآریا برای نورالدین زرینکلک!
- ناراحتی رضا درمیشیان از «مرگ اخلاق» در سینمای ایران
- واکنش احساسی رضا رشیدپور به آتشسوزی بازار تبریز
- سعید روستایی، هومن بهمنش و عادل فردوسیپور پس از یک جلسه کاری + عکس
- شکار دختران در اینستاگرام به بهانه انتخاب بازیگر
- رضا کیانیان: کار سیاسی نمیکنم، بلندگوی کسی هم نیستم
- واکنش علی ملاقلیپور به معلم انقلاب خواندن علی شریعتی
- واکنش اینستاگرامی ارژنگ امیرفضلی به شایعه تمسخر اعتراض دانشجویان در «خندوانه»
- انتقاد مهراب قاسمخانی از فحاشی در فضای مجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه