سینماسینما، لیلا علیپور
خاطراتی هستند که بسیار شخصی و متعلق به حریم خصوصی افرادند؛حتی اگر خود آن فرد حریمش را بشکند و در ملاعام آن را جار بزند؛ برای جلب توجه و یا هر نقصانی در سلامت روان. هنرمندان ایرانی مخصوصا در دوران کرونا که با تعطیلی سینماها و سالن های تئاتر، بیشتر از قبل خطر فراموش شدن را حس می کنند، غالبا در اینستاگرام به هر روش معقول و گاهی نامعقول سعی دارند چهره و شخصیت خود را در میان افکار عمومی زنده نگهدارند. فشار روانی ناشی از کرونا هنرمند و غیرهنرمند نمی شناسد و بالاخره جایی، کاری و حرکتی که از این فشار کم کند مورد استقبال قرار میگیرد. اما ژانر روزمره نویسی مرسوم در فضای مجازی به سمت و سویی سالم نمیرود. روزمره نویسی هایی که شاید در نبود معاشرت های معمول به سبب کرونا، باری حسی از دوش نویسندهاش برداشته باشد اما اینکه برای مخاطب هم مفید خواهد بود یا نه جای تردید وجود دارد. چه بسا خشم، پوچ گرایی، احساسات منفی نویسنده در ذهن خسته مخاطب رسوخ کند. مساله اما فقط روزمره نویسی نیست. ویدئوی چای خوردن، عکس کتاب خواندن، جملات انگیزشی نوشتن همه تلاشی است از سوی هنرمندان که آی جماعت من هستم، مرا از یاد مبرید! در سینمایی که فالوئرهای اینستاگرام در پیشنهادات برای بازی در فیلم ها نقش آفرین هستند شاید هنرمندان هم چارهای جز این نداشته باشند؛ اما مساله ای وجود دارد. همانطور که حق هر فرد است که در صفحه شخصی خود هر چه میخواهد بنویسد، مخاطبان هم حق دارند و لاجرم بر مبنای همان داده هایی که از هنرمند دریافت می کنند ذهنیتی از او در ذهنشان نقش میبندد. پس اگر من به جای هنرمندان بسیار فعال و پرتکاپو در اینستاگرام بودم هوشمندانه تر عمل میکردم و در انتخاب مشاورانم دقت بیشتری می کردم. به هر حال، جای کسی نیستم و از منظری که من ایستاده ام تلاش برخی هنرمندان برای دیده شدن، به تقلا بیشتر می ماند. در کنار این بحث، موضوع دیگری هم وجود دارد. حدومرز روزمره نویسی! تا کجا میتوان پیش رفت؟! تا آنجا که خودت حتی به حریم کاملا شخصی خودت احترام نگذاری و با کلمات مشمئز کننده خصوصی ترین اتفاق زندگیات را بنویسی و منتشر کنی؟ یا آنقدر در روابط خودت غرق باشی که دعوا و بحث با همکارانت را به صحنه عمومی بکشی؟ آیا همه اینها جز برای دیده شدن است که اگر نبود روشهای معقول تری هم برای حل و فصل تمام اتفاقات وجود دارد. بله! حق هر فرد است که در صفحه شخصی خود هر چه میخواهد بنویسد و حق مخاطب که براساس همانها قضاوت کند حتی اگر بارها شما در صفحه خود در مذمت قضاوت کردن فکت از فلان نویسنده و فیلسوف آورده باشید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازداشت عامل تهدید بازیگر مطرح زن به انتشار تصاویر خصوصیاش در اینستاگرام
- اینجا فقط قانون بقا حکمرانی میکند
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- یادداشتی که میرکریمی درباره سردار سلیمانی نوشت و اینستاگرام آن را حذف کرد
- کاسه کوزه را سر فضای مجازی نشکنید، ما بیتعارف همین هستیم/ «روی خط»
- پرستویی دوباره در دفاع از جوان: دست به دست هم بدهید تا اینترپل رامبد و همسرش را دستگیر کند
- نقاشیهای فاطمه معتمدآریا برای نورالدین زرینکلک!
- ناراحتی رضا درمیشیان از «مرگ اخلاق» در سینمای ایران
- واکنش احساسی رضا رشیدپور به آتشسوزی بازار تبریز
- سعید روستایی، هومن بهمنش و عادل فردوسیپور پس از یک جلسه کاری + عکس
- شکار دختران در اینستاگرام به بهانه انتخاب بازیگر
- رضا کیانیان: کار سیاسی نمیکنم، بلندگوی کسی هم نیستم
- واکنش علی ملاقلیپور به معلم انقلاب خواندن علی شریعتی
- واکنش اینستاگرامی ارژنگ امیرفضلی به شایعه تمسخر اعتراض دانشجویان در «خندوانه»
- انتقاد مهراب قاسمخانی از فحاشی در فضای مجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری