سینماسینما، عاطفه کربلایی
«ذهن زیبا» به کارگردانی محمدرضا خردمندان که از ابتدای ماه رمضان روی آنتن شبکه اول سیما رفته، برداشتی آزاد از کتاب «سلولهای بهاری» است. این کتاب درباره زندگی دکتر حسین بهاروند رییس پژوهشکده زیستشناسی و فناوری سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان است که دهها جایزه بینالمللی کسب کرده و صدها مقاله ارزشمند نوشته است. «ذهن زیبا» از آنجایی که به یکی از مفاخر ایرانی در قید حیات میپردازد، یک استثناست.
نکته مهم در این سریال پرهیز از شعار و نگاه غلوآمیز به این شخصیت برجسته است. حسین ذهن زیبا گاهی دچار غرور میشود، ناامید میشود، اشتباه میکند، احساس تنهایی و بیپناهی میکند ولی از همه تجربههای تلخ زندگیاش درس میگیرد و به راهش ادامه میدهد.
امیر علی دانایی نقش جوانی و میانسالی دکتر بهاروند را ایفا میکند. او در کنار سایر بازیگران به خوبی از ایفای نقش خود برآمده است. نوع نگاه، حرکت و بیان او بهگونهای است که هم یک شخصیت علمی در رویان میبینیم و هم یک همسر عاشق و پدری مهربان در خانواده.
«ذهن زیبا» ریتم جذابی نیز دارد و هر قسمت در عین پیوستگی با قسمتهای قبل و بعد، داستانی خاص را روایت میکند. مهمترین ویژگی «ذهن زیبا» به تصویر کشیدن زندگی و چالشهای مردم عادی است و در این میان دغدغههای حسین گاهی همانند آنان است و گاهی از جنس یک دانشمند برجسته.
دکتر پروانه فرزانه (با بازی ساناز سعیدی) همسر حسین بود که بر اثر ابتلا به بیماری در سال ۹۹ درگذشت. او نیز از چهرههای برجسته علمی بود ولی در «ذهن زیبا» به این موضوع چندان پرداخته نشد.
در مجموع «ذهن زیبا» که سرشار از صبر، مهربانی، سختکوشی و امید به آینده است در روزگاری که تلویزیون سعی زیادی در ساخت سریالهای امنیتی و سیاسی و ایدئولوژیک میکند، اتفاق مبارکی است، مانند نسیمی در یک روز بهاری…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





