سینماسینما، منیژه بهارلو:
بعد از دیدن دو فیلم «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»، این نکته که در ذهن تماشاگر چه نکته ای برای غور در آن از این دو فیلم به یادگار خواهد ماند، از جهت اطلاعات اولیه و نتیجه نهایی، مورد توجه قرار گرفت.
در «امپراتور جهنم» و در ورای قدرت تصویری و تکنیکی و نیز افکت های صوتی، موضوع داعش و منشأ برآمدن آن، بسیار متفاوت از چیزی به نمایش درآمد که ما در اخبار رسمی و اطلاعات موجود در ذهن داشتیم. آمدیم فیلمی را ببینیم تا به سبعیت این پدیده عجیب دنیای مدرن وقوف بیشتری پیدا کنیم اما حاصل ما، مظلوم شدن شیخ فاضل و همراهانش در فرانسه و البته تطهیر عربستان و تا اندازه بسیاری قدرت های غربی و اسرائیل در اندیشه مان شد. بر اساس این فیلم، از یک جهت حق به جانب این افراد شد چون مورد تهاجم بی مبنا و کور متعصبان غربی و پلیس فرانسه قرار گرفته بودند و برای همین، اقدام به شورش و قیام کردند و کشتار دنیای غرب را در پیش گرفتند و از سوی دیگر، سپاسگزار نیروهای امنیتی ای شدیم که این دیوانگان بدوی حاضر در دنیای مدرن را منهدم کردند! آنچه در این فیلم دیده شد، ما را به یاد فیلم «زیر زمین» امیر کوستوریکا انداخت که متعصبان صرب را بعد بیست سال، به همان اندازه زمان تقریبی مطرح در فیلم «امپراتور جهنم»، به دنیای مدرن آورده و موجب خشونت در اروپا شده بودند. ما در «امپراتور جهنم» به ماهیت داعش نرسیدیم و با کمی سختگیری باید گفت، بیشتر نگاه شیوخ راهبر اندیشه وهابیت را تطهیر کردیم و این موضوع نیز ربطی به سانسور فیلم و بازسازی بسیار آن ندارد چون تصاویر، پتانسیل فضاسازی نادرست را دارد!
اما در «عرق سرد» و در بازنمایی رویدادی واقعی، که همان داستان کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان و نداشتن مجوز خروج از کشور به خواست همسرش و ادامه آن رویداد بود، به این تفکر دوسویه رسیدیم که اولا ماهیت ازدواج در دنیای امروز برای چیست و سپس، اختیار زن امروزی برای حضور در اجتماع و فعالیت در سطوح عالی مورد انتظارش، باید چگونه مدیریت و قانونمند شود و در چه مسیری مجاز باشد یا نباشد. ما در فیلمی چون «خجالت نکش» هم داشتیم که جوانان امروزی ازدواج کرده بودند اما بعد سال ها، می گفتند که وقت بچه دار شدن نداریم. یعنی اندیشه ازدواج و تکیل خانواده که در مبنای سنتی و شایدد عرفی و غریزی، برای حفظ نسل و تداوم نسل و فرزنددار شدن و پرورش فرزند است، امروزه با تحولی ذهنی همراه شده است. بنابراین، بعد از اتمام نمایش فیلم «عرق سرد»، به اینکه حق با زن است یا مرد، مفهوم ازدواج، مفهوم فعالیت اجتماعی و البته ماهیت قانون و اینکه آیا نیازمند تحول قانونی هستیم یا نه، توجه جدی تری به این مفاهیم را موجب شد؛ فارغ از اینکه این موضوع را با جامعیت خواستار شده بود یا نه.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رویاهایمان را ارزان نمیفروشیم/ نگاهی به فیلم «جایی برای فرشتهها نیست»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- «عرق سرد» در اروپا اکران میشود
- زندگی در غار دموستنس/ نگاهی به فیلم عرق سرد
- حق من/ نگاهی به فیلم «عرق سرد»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش هفتم سعید هاشم زاده و یاسمن خلیلی فرد
- جایزه فرانسویها برای «عرق سرد»
- نگاهی به فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی/ یک فیلم شریف خوشساخت
- آیا سینمای ایران در فرانسه همچنان موفق است؟/ به مناسبت اکران «خوک» و «عرق سرد»
- نگاهی به فیلم عرق سرد ساخته سهیل بیرقی/ رادیکالیسم معکوس
- ژست باران کوثری کنار پوستر خودش در فرانسه/ عکس
- نگاهی به فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی/ ورای شک نامعقول
- تحریمها صدای کانون کارگردانان را هم درآورد
- باران کوثری: چرا تمام نهادها باید برای اکران یک فیلم نظر بدهند؟
- باران کوثری خطرناکتر است یا امیر تتلو؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش