سینماسینما، منیژه بهارلو:
بعد از دیدن دو فیلم «امپراتور جهنم» و «عرق سرد»، این نکته که در ذهن تماشاگر چه نکته ای برای غور در آن از این دو فیلم به یادگار خواهد ماند، از جهت اطلاعات اولیه و نتیجه نهایی، مورد توجه قرار گرفت.
در «امپراتور جهنم» و در ورای قدرت تصویری و تکنیکی و نیز افکت های صوتی، موضوع داعش و منشأ برآمدن آن، بسیار متفاوت از چیزی به نمایش درآمد که ما در اخبار رسمی و اطلاعات موجود در ذهن داشتیم. آمدیم فیلمی را ببینیم تا به سبعیت این پدیده عجیب دنیای مدرن وقوف بیشتری پیدا کنیم اما حاصل ما، مظلوم شدن شیخ فاضل و همراهانش در فرانسه و البته تطهیر عربستان و تا اندازه بسیاری قدرت های غربی و اسرائیل در اندیشه مان شد. بر اساس این فیلم، از یک جهت حق به جانب این افراد شد چون مورد تهاجم بی مبنا و کور متعصبان غربی و پلیس فرانسه قرار گرفته بودند و برای همین، اقدام به شورش و قیام کردند و کشتار دنیای غرب را در پیش گرفتند و از سوی دیگر، سپاسگزار نیروهای امنیتی ای شدیم که این دیوانگان بدوی حاضر در دنیای مدرن را منهدم کردند! آنچه در این فیلم دیده شد، ما را به یاد فیلم «زیر زمین» امیر کوستوریکا انداخت که متعصبان صرب را بعد بیست سال، به همان اندازه زمان تقریبی مطرح در فیلم «امپراتور جهنم»، به دنیای مدرن آورده و موجب خشونت در اروپا شده بودند. ما در «امپراتور جهنم» به ماهیت داعش نرسیدیم و با کمی سختگیری باید گفت، بیشتر نگاه شیوخ راهبر اندیشه وهابیت را تطهیر کردیم و این موضوع نیز ربطی به سانسور فیلم و بازسازی بسیار آن ندارد چون تصاویر، پتانسیل فضاسازی نادرست را دارد!
اما در «عرق سرد» و در بازنمایی رویدادی واقعی، که همان داستان کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان و نداشتن مجوز خروج از کشور به خواست همسرش و ادامه آن رویداد بود، به این تفکر دوسویه رسیدیم که اولا ماهیت ازدواج در دنیای امروز برای چیست و سپس، اختیار زن امروزی برای حضور در اجتماع و فعالیت در سطوح عالی مورد انتظارش، باید چگونه مدیریت و قانونمند شود و در چه مسیری مجاز باشد یا نباشد. ما در فیلمی چون «خجالت نکش» هم داشتیم که جوانان امروزی ازدواج کرده بودند اما بعد سال ها، می گفتند که وقت بچه دار شدن نداریم. یعنی اندیشه ازدواج و تکیل خانواده که در مبنای سنتی و شایدد عرفی و غریزی، برای حفظ نسل و تداوم نسل و فرزنددار شدن و پرورش فرزند است، امروزه با تحولی ذهنی همراه شده است. بنابراین، بعد از اتمام نمایش فیلم «عرق سرد»، به اینکه حق با زن است یا مرد، مفهوم ازدواج، مفهوم فعالیت اجتماعی و البته ماهیت قانون و اینکه آیا نیازمند تحول قانونی هستیم یا نه، توجه جدی تری به این مفاهیم را موجب شد؛ فارغ از اینکه این موضوع را با جامعیت خواستار شده بود یا نه.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رویاهایمان را ارزان نمیفروشیم/ نگاهی به فیلم «جایی برای فرشتهها نیست»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- «عرق سرد» در اروپا اکران میشود
- زندگی در غار دموستنس/ نگاهی به فیلم عرق سرد
- حق من/ نگاهی به فیلم «عرق سرد»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش هفتم سعید هاشم زاده و یاسمن خلیلی فرد
- جایزه فرانسویها برای «عرق سرد»
- نگاهی به فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی/ یک فیلم شریف خوشساخت
- آیا سینمای ایران در فرانسه همچنان موفق است؟/ به مناسبت اکران «خوک» و «عرق سرد»
- نگاهی به فیلم عرق سرد ساخته سهیل بیرقی/ رادیکالیسم معکوس
- ژست باران کوثری کنار پوستر خودش در فرانسه/ عکس
- نگاهی به فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی/ ورای شک نامعقول
- تحریمها صدای کانون کارگردانان را هم درآورد
- باران کوثری: چرا تمام نهادها باید برای اکران یک فیلم نظر بدهند؟
- باران کوثری خطرناکتر است یا امیر تتلو؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد