سینماسینما، زهرا مشتاق
«اینجا کن است، اینجا کن نیست» به کارگردانی علیرضا غفاری درباره یک عشق سینمای با معلومات است. او در جایی از فیلم چیزی می گوید شبیه به این جمله؛ من خیلی نمی دانم، دانش تو کم است. ویژگی اصلی شخصیت این فیلم کارآمدی این دانش برای اوست. چون فیلم های زیادی درباره عاشقان سینما ساخته شده که اغلب سینما و این عشق عامل تباه شدگی روزگار و آن آدم شده است. اما در این فیلم، برعکس، سینما موجب رشد و اندیشه ورزی یک فرد شده است. فردی که سعی می کند با پیشنهادهایی که برای تماشای فیلم می دهد، جامعه اطراف خود را نیز تغییر دهد. و این متمایزترین وجه قابل تامل این فیلم است. آدمی که از خلال تماشای فیلم به تحلیل و آگاهی رسیده است و بیانش او را گاه به کسوت منتقد و گاه تاریخ نگار در می آورد و این ها همه ناشی از عشقی است که همراه و همسو با مطالعه رشد داده، ورز یافته و غنی شده است. تنها نکته نوع روایت فیلم است که می توانست از شکل پرسش و پاسخ فاصله بگیرد و به گونه دیگری روایت شود. صدای علیرضا غفاری با تمام زیبائی اش باید و می توانست با خست کمتری در فیلم استفاده شود. می شد سوژه فیلم را در مکان های متعدد دیگری قرار داد و یا مثلا در گفت و گوی با آدم های دیگر، پاسخ پرسش ها دریافت شود. محدودیت لوکیشن و صرف اتکا به چهره بسته سوژه، فیلم را از قالب مستند، به یک مصاحبه نزدیک تر می کند. در حالی که می شد آدم های دیگری را نیز برای ایجاد بده بستان بیشتر وارد فیلم کرد. مثلا زندگی شخصی او. خانواده اش. خلوتش با بچه یا دوستانش. و هر چیز دیگری که وجه مستند فیلم را تقویت بیشتری ببخشد.
اما فیلم در آخرین لحظات یک برگ آس رو می کند. و آن بیست سال بعد سوژه ای است که حالا دیگر ظاهرش کاملا یک شخص دیگری شده است. شکل و شمایلی متفاوت، جا افتاده و فربه و ما نمی دانیم و نمی فهمیم که آیا او هنوز یک عشق سینما است؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- یادبود علیرضا غفاری در خانه هنرمندان ایران؛ مستند «دفتر یادداشت غزل ساز» اکران میشود
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- پیکر زندهیاد علیرضا غفاری تشییع شد/ وداع هنرمندان با مجری و گوینده فقید
- تشییع پیکر علیرضا غفاری / گزارش تصویری
- فوت مجری رادیو و تلویزیون/ علیرضا غفاری درگذشت
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





