سینماسینما، زهرا مشتاق
«اینجا کن است، اینجا کن نیست» به کارگردانی علیرضا غفاری درباره یک عشق سینمای با معلومات است. او در جایی از فیلم چیزی می گوید شبیه به این جمله؛ من خیلی نمی دانم، دانش تو کم است. ویژگی اصلی شخصیت این فیلم کارآمدی این دانش برای اوست. چون فیلم های زیادی درباره عاشقان سینما ساخته شده که اغلب سینما و این عشق عامل تباه شدگی روزگار و آن آدم شده است. اما در این فیلم، برعکس، سینما موجب رشد و اندیشه ورزی یک فرد شده است. فردی که سعی می کند با پیشنهادهایی که برای تماشای فیلم می دهد، جامعه اطراف خود را نیز تغییر دهد. و این متمایزترین وجه قابل تامل این فیلم است. آدمی که از خلال تماشای فیلم به تحلیل و آگاهی رسیده است و بیانش او را گاه به کسوت منتقد و گاه تاریخ نگار در می آورد و این ها همه ناشی از عشقی است که همراه و همسو با مطالعه رشد داده، ورز یافته و غنی شده است. تنها نکته نوع روایت فیلم است که می توانست از شکل پرسش و پاسخ فاصله بگیرد و به گونه دیگری روایت شود. صدای علیرضا غفاری با تمام زیبائی اش باید و می توانست با خست کمتری در فیلم استفاده شود. می شد سوژه فیلم را در مکان های متعدد دیگری قرار داد و یا مثلا در گفت و گوی با آدم های دیگر، پاسخ پرسش ها دریافت شود. محدودیت لوکیشن و صرف اتکا به چهره بسته سوژه، فیلم را از قالب مستند، به یک مصاحبه نزدیک تر می کند. در حالی که می شد آدم های دیگری را نیز برای ایجاد بده بستان بیشتر وارد فیلم کرد. مثلا زندگی شخصی او. خانواده اش. خلوتش با بچه یا دوستانش. و هر چیز دیگری که وجه مستند فیلم را تقویت بیشتری ببخشد.
اما فیلم در آخرین لحظات یک برگ آس رو می کند. و آن بیست سال بعد سوژه ای است که حالا دیگر ظاهرش کاملا یک شخص دیگری شده است. شکل و شمایلی متفاوت، جا افتاده و فربه و ما نمی دانیم و نمی فهمیم که آیا او هنوز یک عشق سینما است؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- یادبود علیرضا غفاری در خانه هنرمندان ایران؛ مستند «دفتر یادداشت غزل ساز» اکران میشود
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- پیکر زندهیاد علیرضا غفاری تشییع شد/ وداع هنرمندان با مجری و گوینده فقید
- تشییع پیکر علیرضا غفاری / گزارش تصویری
- فوت مجری رادیو و تلویزیون/ علیرضا غفاری درگذشت
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند