سینماسینما، فریبا اشوئی
یلدا با پی رنگ نخ نمای قصاص و بخشش دورنمای کلیشه ای و تکراری دارد. کیفر (حسن فتحی)، دهلیز (بهروز شعیبی) و… خیلی دور که نرویم همین مجموعه ماه عسل با حال و هوای ماه رمضانیاش؛ نمونه های قابلی در انتخاب همین موضوع و پی رنگ بوده اند. اتفاقا بستر روایتی یلدا هم مدل یک شوی تلویزیونی انتخاب شده و قرار است مخاطب موضوع را در قالب یک برنامه تلویزیونی پُرمخاطب به نظاره بنشیند. دو طرف دعوا با ریش سفیدی شخصی به نام هدایت و یک مجری منفعل و آماتور، راهبری می شوند. پرده اول روایت به معرفی مریم کمیجانی، ارتباطش با موضوع و برنامه ای که درآن دعوت شده می پردازد. کاراکترهای مهم و تاثیر گذار از همین پرده به داستان ورود می کنند. ورود هر کدام از آن ها، تکه ای از پازل اصلی را که در آغاز و نقطه اوج روایت (برنامه تلوزیونی عفو) شاهد آن بودیم را کامل می کند. پرده دوم با لابیرنت های افزونتری بسته می شود و سرانجام پرده سوم با فرجامی تعلیقی و قابل قبول از اوج های اول و دوم، اوج سوم و نهایی روایت را رقم می زند. آنچه که دورنمای موضوعی یلدا را از نمونه های قبل به ویژه نمونه تلویزیونی(ماه عسل) متمایز می سازد، شیوه پرداخت موضوع در لوکیشنی بسته بدون رجعت به اتفاقات گذشته (فلاش بک) است. کارگردان در این شیوه ساختاری تنها به نمایش چند عکس از گذشته کاراکترهایش، بسنده کرده و داستان را با تمرکز بر احوالات فعلی آن ها پیش می برد که اتفاقا در این راستا موفق هم عمل کرده است. فیلم بیشتر از آن که مرهون موضوعش باشد، اساسا فیلمی شخصیت محور است و پی رنگ قتل (عمد یا غیر عمد) را با تکیه بر آنالیز کاراکتر های مسبب آن به نقد و چالش، کشیده است. گذشته را در همان گذشته قرار داده و با آدم هایی که از آن گذشته آمده اند، دادگاهی در پیشگاه مخاطب فراهم می سازد تا او با عنایت به هویت و احوالات امروزِ کاراکترها، ماجرا را داوری کند. فیلم در طول داستان، آکنده از خرده پی رنگ های غنی است.(شوهای تلویزیونی پوشالی، تبلیغات و پیامک، ریاکشن های برنامه ساز تلویزیون و اضطرابش از پاسخگویی به بالا سری ها که این خود در تقابل با واقعیت زندگی، واقعیت تلخ تری رابه مخاطب منتقل می سازد و…) این خرده پی رنگ ها به نوعی در غنای پی رنگ اصلی تاثیرات بسزایی می گذارند. در این میان فکت هایی هم ارائه شده که کارگردان برای رئال بودن بیشتر فضای قصه اش از آن ها بهره برده است. اگرچه این فکت ها چندان هم به دل نمی نشیند. به عنوان مثال از راه رسیدن زنی که عهده دار مسئولیت مادری فرزند مریم کمیجانی است آنهم در بزنگاهی که تاثیری بر اصل ماجرا نمی گذارد. همچنین اصرار بر نشانه های بد بیاری برای توجیه رفتار غیر منطقی خود و یا مخفی نگه داشتن بچه از مادر و خانواده مقتول برای حصول به چه نتیجه ای؟! یا مثلا حضور هنرپیشه زن در برنامه و تاثیرات شگرفش بر تحول شخصیت های درگیر ماجرا!
با این همه بستر روایتی یلدا (شوی تلویزیونی) و نیز شیوه اجرایی آن در پرداخت فرموله کاراکترها، فیلم را از نمونه های قبلی اش متمایز ساخته و کارگردان توانسته با موضوعی تکراری و کلیشه شده، روایتی نو، قال قبول و جذاب را برای مخاطبین خود رقم بزند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- بررسی فیلم یلدا روی موج رادیو
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- نمایش «یلدا» از هفته آینده در اسپانیا آغاز میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





