سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
سینما را گران اداره میکنیم. میگویند بنیاد فارابی حمایت حدود سی میلیاردی برای مشارکت نصف و نیمه – و البته نشستهای تخصصی و جلسات- شش فیلم داشته است.
یادم میآید در عملیاتها، فرماندهمان میگفت که ما در محاصره همه جانبه هستیم و این گلولههای توپ هر یک دانهاش به اندازه ده برابر در بازار سیاه بینالمللی خریداری شده، بنابراین اگر دشمن ده گلوله شلیک کرد شما مجاز به یک گلوله برای شلیک هستید و اما آنها درست «گرا »نمیگیرند ولی شما درست «گرا» بگیرید.
برای زدن موقعیت اعلام شده توسط دیدهبان، ما بادقت و تیزبینی همان یک شلیک را درست به هدف میزدیم.
درست هزینه کردن در این روزگار فقر مالی و فرهنگی، همان درست گرا گرفتن است.
کمتر مدیر فرهنگی در نسل حاضر مدیریتی در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی حضور داشتهاند، پس نه فرهنگ لغات جبهه را خواندهاند و نه آن را درک کردهاند.
دخل و خرجشان با هیچ متر و معیاری همخوانی ندارد.
روزگاری فارابی، برند سینمای ایران بود. اما با حضور مدیران کم بنیه، روز به روز به سراشیبی سقوط نزدیکتر میشود.
اگر با ذکاوت و دوراندیش باشند، میتوان از این بحران خود خواسته رها شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خاطرههای خبری؛ ماهی که پشت ابر پنهان نمیماند/ به بهانه نمایش «لایههای دروغ» در جشنواره
- سینمای ایران، بهشت عباس میرزاییها
- به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی و با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی معرفی شدند
- پایان فیلمبرداری «لایههای دروغ» تولید مشترک ایران و فنلاند
- انتشار گزارشهای عملکرد مالی تنها به عادیسازی رویههای غلط موسسات منجر شد/ شفافسازی در سینما چه دردی را دوا کرد؟
- توضیحات یک مدیر سینمایی درباره گزارش مالی فارابی/ حمایت از حضور فعالان سینما در رویدادهای جهانی منطبق بر آئیننامه است
- گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی در دوازده ماه سال۹۸ اعلام شد
- ادامه فیلمبرداری “مهران” در یزد
- مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان / گزارش تصویری
- برگزاری هفته فیلم ایران در پاکستان به همت فارابی
- آغاز کار نسخههای جدید پایگاههای اطلاعرسانی برخط بنیاد فارابی
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- تابش: جشن فیلم یزد باید برند جهانی تاریخ و هویت ایرانی را اعتبار دوباره ببخشد
- نمایش «دلم میخواد» و «جنجال در عروسی» در جشنوارهای در آمریکای جنوبی
- توضیحات علیرضا تابش درباره جزییات ارائه وام به پروژههای سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





