سینماسینما، سحر عصر آزاد
در روز پایانی جشنواره فجر نمایش فیلمی نوستالژیک درباره سینمای قبل و بعد از انقلاب ایران، خاطره هایی را احیا کرد که رنجنامه کودکان کار و خوانشی سطحی از موضوع ملتهب کودک کشی نتوانست آن را کمرنگ کند.
“سینما شهرقصه” پنجمین فیلم کیوان علیمحمدی پس از نویسندگی و کارگردانی مشترک “شبانه”، “شبانه روز”، “ارغوان” و “گیلدا” در کنار امید بنکدار است که این بار با علی اکبر حیدری همکاری داشته است. فیلمی که تاریخ معاصر ۴۰ سال اخیر ایران را از ورای دنبال کردن زندگی یک آپاراتچی سینما پی می گیرد. همچنین فیلم نگاهی نوستالژیک وار به روند سینمای ایران از قبل از انقلاب تا امروز دارد و به نوعی دیدگاه های دیروز و امروز را درباره زندگی، ایدئولوژی، سینما و … به چالش می کشد. فرم خطی روایت با جهش های زمانی این امکان را به وجود آورده که بتوان تغییرات زمانه، آدمها و رفتارشناسی آنها را به شکل فشرده و در روندی دراماتیک دنبال کرد که منجر به تحلیل های زیرپوستی می شود. همچنین لحن طنازانه و استفاده فیلمساز از تضادهایی که طنز و کمدی بر آن سوار است و بسط آن در دیدگاه های ایدئولوژیک کاراکترها و بخصوص نگاهشان به سینما، به خلق فیلمی گرم و پویا و در عین حال عمیق و لایه دار انجامیده که بدون شعار از سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب و تضاد دیدگاه ها دفاع می کند.
“خورشید” دهمین فیلم سینمایی مجید مجیدی است که بر اساس فیلمنامه ای مشترک با نیما جاویدی ساخته شده است. فیلمی که با محور قرار دادن مدرسه خورشید که به کودکان کار امکان تحصیل و … می دهد، به مولفه های آشنا و تکرارشونده سینمای او امکان حضور می دهد. طبقه فرودست، کودک-نوجوانی که درگیر معاش خانواده است و خانواده های آسیب دیده ای که از معضلات اجتماعی رنج می برند و البته آسیب شناسی زندگی افغان ها در ایران. این مولفه های آشنا با مرکزیت ماجرای گنجی که در آب انبار مدرسه جاسازی شده و اتفاقا از همان ابتدا می توان حدس زد که بی سرانجام و سرکاری باشد، کلیت فیلم را شکل می دهد. اما فیلم دوساعت و ربع برای رسیدن به این پایان محتوم و مشخص زمان صرف می کند که بخشی از این درام به واسطه حضور گرم بازیگران نوجوان و اتمسفر رئال و جذاب شکل گرفته بین آنها، همراهی برانگیز است و بخشی به واسطه کشدار شدن این جستجو در دالان های تو در توی آب انبار و قصه فرعی های ناکارآمد و خسته کننده می شود. میشد فیلم را با ایجاز و حفظ بزنگاه های اصلی که روابط بچه های گروه و معلم مدرسه را حفظ کند، تبدیل به اثری پویا و تاثیرگذارتر کرد که لزوما اهمیتش را از مدفون کردن مداوم نوجوان اصلی در آب انبار و رسیدن به بن بست های متوالی نمی گیرد. اگرهم قرار باشد تعابیر فرامتنی از این مدفون شدن و جنگیدن برای هیچ را اولویت فیلمساز بدانیم که باید گفت همراستا با خوانش رئال از قصه این کودکان نشده است.
“پسرکشی” ششمین فیلم سینمایی محمدهادی کریمی است که فیلمنامه های متعددی برای کارگردانان مختلف به نگارش درآورده است. فیلم همچون دیگر آثار فیلمساز گوشه چشمی به طرح مضامین گوناگون دارد و در واقع از تعدد مضمون رنج می برد. خط اصلی که از گذشته تا حال با چند شکست زمانی روایت می شود، درباره زنی است که پس از تولد چهار دختر مجبور می شود به حضور هوو در زندگیش برای پسردار شدن شوهر رضایت بدهد. این رنجنامه که رنگآمیزی اغراق شده ای هم دارد به تراژدی رقم می خورد که فیلمساز آن را به عنوان یک راز تا انتها نگه می دارد و به بدترین شکل ممکن یعنی در دیالوگ آن را افشا می کند. جز اینکه این راز سر به مهر (ماجرای سوزن) در کدهای ارائه شده خیلی زودتر لو می رود، وقتی بخواهیم قصه را خطی روایت می کنیم، پیش های داستانی هم اغلب ناکارآمد و غیر منطقی جلوه می کنند. ایکاش فیلمساز با تمرکز بر یک محور همچون عشق جاودان که در زمان حال به واسطه کشف دو اسکلت به چالش کشیده می شود، تمرکز خود را بر بسط این ایده یا مضامین منشعب از آن قرار می داد تا اثرش به درامی رسا و تاثیرگذار تبدیل می شد و در پیچ و خم این پراکندگی از دست نمی رفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- دو فیلم تازه در راهند؛ «رکسانا» و «سینما شهر قصه» تابستان به سینماها میآیند
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- سینماسینما/ چه فیلمهایی از سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه خواهند رفت
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
- هیچ مامنی وجود ندارد / «خورشید»؛ کودکان بیآیندهای که با دستهای خالی زمین سخت را برای هیچ میجویند
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- مجید مجیدی: آقایان با حرفهایشان در مناظرهها به ملت خیانت کردند/ بنیاد مستضعفان با دریایی از ثروت، برای مردم چه میکنید؟!
- یادداشت لسآنجلس تایمز درباره «خورشید» مجیدی/ گوهر ژانر رئالیسم اجتماعی
- گزارش فروش سینمای ایران/ در دومین بهار کرونایی، گیشه در خواب زمستانی
- امروز نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی میشوند/ هیجان برای «خورشید»
- تکرار شکست
- خورشید مجید مجیدی در لیست ۱۵ تایی اسکار بهترین فیلم بین المللی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





