سینماسینما، سحر عصر آزاد
در روز پایانی جشنواره فجر نمایش فیلمی نوستالژیک درباره سینمای قبل و بعد از انقلاب ایران، خاطره هایی را احیا کرد که رنجنامه کودکان کار و خوانشی سطحی از موضوع ملتهب کودک کشی نتوانست آن را کمرنگ کند.
“سینما شهرقصه” پنجمین فیلم کیوان علیمحمدی پس از نویسندگی و کارگردانی مشترک “شبانه”، “شبانه روز”، “ارغوان” و “گیلدا” در کنار امید بنکدار است که این بار با علی اکبر حیدری همکاری داشته است. فیلمی که تاریخ معاصر ۴۰ سال اخیر ایران را از ورای دنبال کردن زندگی یک آپاراتچی سینما پی می گیرد. همچنین فیلم نگاهی نوستالژیک وار به روند سینمای ایران از قبل از انقلاب تا امروز دارد و به نوعی دیدگاه های دیروز و امروز را درباره زندگی، ایدئولوژی، سینما و … به چالش می کشد. فرم خطی روایت با جهش های زمانی این امکان را به وجود آورده که بتوان تغییرات زمانه، آدمها و رفتارشناسی آنها را به شکل فشرده و در روندی دراماتیک دنبال کرد که منجر به تحلیل های زیرپوستی می شود. همچنین لحن طنازانه و استفاده فیلمساز از تضادهایی که طنز و کمدی بر آن سوار است و بسط آن در دیدگاه های ایدئولوژیک کاراکترها و بخصوص نگاهشان به سینما، به خلق فیلمی گرم و پویا و در عین حال عمیق و لایه دار انجامیده که بدون شعار از سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب و تضاد دیدگاه ها دفاع می کند.
“خورشید” دهمین فیلم سینمایی مجید مجیدی است که بر اساس فیلمنامه ای مشترک با نیما جاویدی ساخته شده است. فیلمی که با محور قرار دادن مدرسه خورشید که به کودکان کار امکان تحصیل و … می دهد، به مولفه های آشنا و تکرارشونده سینمای او امکان حضور می دهد. طبقه فرودست، کودک-نوجوانی که درگیر معاش خانواده است و خانواده های آسیب دیده ای که از معضلات اجتماعی رنج می برند و البته آسیب شناسی زندگی افغان ها در ایران. این مولفه های آشنا با مرکزیت ماجرای گنجی که در آب انبار مدرسه جاسازی شده و اتفاقا از همان ابتدا می توان حدس زد که بی سرانجام و سرکاری باشد، کلیت فیلم را شکل می دهد. اما فیلم دوساعت و ربع برای رسیدن به این پایان محتوم و مشخص زمان صرف می کند که بخشی از این درام به واسطه حضور گرم بازیگران نوجوان و اتمسفر رئال و جذاب شکل گرفته بین آنها، همراهی برانگیز است و بخشی به واسطه کشدار شدن این جستجو در دالان های تو در توی آب انبار و قصه فرعی های ناکارآمد و خسته کننده می شود. میشد فیلم را با ایجاز و حفظ بزنگاه های اصلی که روابط بچه های گروه و معلم مدرسه را حفظ کند، تبدیل به اثری پویا و تاثیرگذارتر کرد که لزوما اهمیتش را از مدفون کردن مداوم نوجوان اصلی در آب انبار و رسیدن به بن بست های متوالی نمی گیرد. اگرهم قرار باشد تعابیر فرامتنی از این مدفون شدن و جنگیدن برای هیچ را اولویت فیلمساز بدانیم که باید گفت همراستا با خوانش رئال از قصه این کودکان نشده است.
“پسرکشی” ششمین فیلم سینمایی محمدهادی کریمی است که فیلمنامه های متعددی برای کارگردانان مختلف به نگارش درآورده است. فیلم همچون دیگر آثار فیلمساز گوشه چشمی به طرح مضامین گوناگون دارد و در واقع از تعدد مضمون رنج می برد. خط اصلی که از گذشته تا حال با چند شکست زمانی روایت می شود، درباره زنی است که پس از تولد چهار دختر مجبور می شود به حضور هوو در زندگیش برای پسردار شدن شوهر رضایت بدهد. این رنجنامه که رنگآمیزی اغراق شده ای هم دارد به تراژدی رقم می خورد که فیلمساز آن را به عنوان یک راز تا انتها نگه می دارد و به بدترین شکل ممکن یعنی در دیالوگ آن را افشا می کند. جز اینکه این راز سر به مهر (ماجرای سوزن) در کدهای ارائه شده خیلی زودتر لو می رود، وقتی بخواهیم قصه را خطی روایت می کنیم، پیش های داستانی هم اغلب ناکارآمد و غیر منطقی جلوه می کنند. ایکاش فیلمساز با تمرکز بر یک محور همچون عشق جاودان که در زمان حال به واسطه کشف دو اسکلت به چالش کشیده می شود، تمرکز خود را بر بسط این ایده یا مضامین منشعب از آن قرار می داد تا اثرش به درامی رسا و تاثیرگذار تبدیل می شد و در پیچ و خم این پراکندگی از دست نمی رفت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- سینماسینما/ چه فیلمهایی از سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه خواهند رفت
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
- هیچ مامنی وجود ندارد / «خورشید»؛ کودکان بیآیندهای که با دستهای خالی زمین سخت را برای هیچ میجویند
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- مجید مجیدی: آقایان با حرفهایشان در مناظرهها به ملت خیانت کردند/ بنیاد مستضعفان با دریایی از ثروت، برای مردم چه میکنید؟!
- یادداشت لسآنجلس تایمز درباره «خورشید» مجیدی/ گوهر ژانر رئالیسم اجتماعی
- گزارش فروش سینمای ایران/ در دومین بهار کرونایی، گیشه در خواب زمستانی
- امروز نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی میشوند/ هیجان برای «خورشید»
- تکرار شکست
- خورشید مجید مجیدی در لیست ۱۵ تایی اسکار بهترین فیلم بین المللی
- فهرست مدعیان جایزه فیلم بلند بینالمللی منتشر شد/ رقابت مجیدی با فیلمسازانی از ۹۲ کشور در اسکار ۲۰۲۱
- تعداد فیلمها در فهرست اولیه بخش بینالملل اسکار ۲۰۲۱ افزایش یافت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟