سینماسینما، افسون جاوید
۱- درباره نویسندگان
نخستین مسئلهای که درباره فیلم «روز صفر» باید به آن توجه کرد قرار گرفتن بهرام توکلی در کنار سعید ملکان در قامت فیلمنامهنویس است. کارگردانی که با نگاهی به آثارش از جمله «پا برهنه در بهشت»، «اینجا بدون من» و یا حتی «نزدیکتر» میتوان فهمید در نگارش فیلمنامه بیشتر به فیلمهای فلسفی و روشنفکرانه گرایش دارد؛ فیلمهایی نزدیک به فیلمهای هنری اروپا و همین مسئله سبب شده تا بهرام توکلی و سعید ملکان آنطور که باید و شاید در نگارش فیلمنامهای که از همان ابتدا بنایش بر تعقیب و گریز گذاشته شده چندان موفق عمل نکنند چرا که فیلم قرار است با یک اکشن تمام عیارِ برگرفته از اکتهای پیچیدهی میدانی و اسپیشیال افکتهای بهروز، روایتگر یکی از مرموزترین عملیاتهای جاسوسی باشد و مخاطب را در سالن سینما میخکوب پرده کند.
۲- مرز باریک صعود و سقوط
«روز صفر» به عنوان اولین ساختهی ملکان، این بار در قامت کارگردان، که سالیان دراز نامش به عنوان گریمور زبانزد بود و بعدتر با تهیهی آثار سینمایی مهمی پررنگتر شد دارد روی مرز باریک صعود و سقوط گام بر میدارد. فیلم به یکی از ملهتبترین رخدادهای قرن گذشته یعنی عملیات و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی میپردازد سوژهای که به خودی خود پرکشش است و میتواند با فضاسازی و ایجاد تعلیق و سوسپانسهای مخاطب پسند خروجی موفقی داشته باشد اما در عین حال اندکی کم و زیاد شدن در پرداختها هم قادر است تا همین سوژه بکر را به کلی از بین برده و موجبات زمین خوردن فیلمساز را فراهم کند.
۳– برگ برندهای که از کف میرود
فیلم در روایت داستان آشکارا ضعیف عمل میکند. با آنکه از سکانسهای ابتدایی مخاطب با بمباران اطلاعاتی روبهرو میشود اما در چهل دقیقهی آغازین، فیلم تنها در عرض داستان پیش میرود و هر چه میگذرد قصه در بطن درام و حوادث به لکنت میافتد و در جا میزند. حال آنکه یک مخاطب معمولی سینما هم میتواند با یک نگاه ساده متوجه شود که اتفاقا فیلم یک نقطهی دراماتیک مهم و اثرگذار دارد و آن عملیات تروریستی سراسری است که کارگردان میتوانسته از آن به نفع قصه گوییاش استفاده کند اما متاسفانه در یک سوم پایانی فیلم پررنگ میشود و اساسا این برگ برنده از کف میرود.
۴- انتخاب ساعد سهیلی
پرسش دیگری که در این فیلم مطرح است در باب انتخاب ساعد سهیلی برای ایفای نقش عبدالمالک ریگیست. ساعد سهیلی هم از نظر فیزیکی و هم حتی ابهت شخصی، کمترین شباهت را به این تروریست دارد و حتی گریم هم نتوانسته او را به ریگی نزدیک کند و شاید ناخواسته ما را به قیاس آرمین رحیمیان با او میاندازد که در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار همین نقش را ایفا کرد. باید دید متر و ملاک ملکان برای انتخاب ساعد سهیلی چه بوده است.
به هر روی «روز صفر» بعد از حواشی که در جشنواره سال ۹۸ با آن رو به رو شد، من باب از بین رفتن تعدادی از راشهای فیلم به دست دستیار فیلمبردار که به کشوری دیگر پناهنده شده بود و حضور ناگهانی فراستی و البته تمجید او از فیلم، به اکران نوروز ۱۴۰۱ رسیده و باید دید مخاطبان دربارهی اولین ساختهی سعید ملکان چه نظری دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- آغاز اکران فیلم سینمایی «شهرک» از چهاردهم تیر
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- امیر جدیدی و فیروزه خسروانی عضو آکادمی اسکار شدند
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- نشست خبری کنسرت نمایش سیصد / گزارش تصویری
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری