سینماسینما، نغمه خدابخش
آبادان یازده ۶۰ از معدود فیلم هاییست که شخصیت زن قصه را قدرتمند نشان میدهد. آبادان… فیلم دفاع مقدسی است یادآور روزهای جنگ است از فداکاریهای کارکنان رادیو آبادان در روزهای نخست جنگ میگوید و ادعایی برای قهرمان پروری ندارد اما دختر آبادانی یک قهرمان است قهرمانی که پا به پای مردان شهرش هر کار سخت و مردانه ای را در دفاع از شهری که در آستانه اشغال دشمن است انجام میدهد. دختر دل نازکی که از تهران به هوای بردن نامزد خود آمده هم یک قهرمان است. او در کنار نامزدش میماند و برای دفاع مقابل دشمن تلاش میکند.
«بی صدا حلزون» روایتگر تلاش مادری کم شنواست که عزم خود را جزم کرده تا عمل کاشت حلزون برای فرزند ناشنوایش انجام شود. آرام و منطقی و قدرتمند پیش میرود در مقابل همسر سابقش که مخالف جراحی است می ایستد تا فرزندش صدای زندگی را بشنود. او نماد یک زن و مادر قدرتمند است.
دغدغه دو فیلم یاد شده صرفا زن و پرداختن به او در جامعه نیست اما از آنان قهرمان میسازد درست برعکس فیلم عامه پسند که بر اساس ادعای کارگردانش سومین سه گانه ایست که زن و قدرت او را به تصویر میکشد. سهیل بیرقی در دو فیلم «من» و «عرق سرد» توانایی زنان قصه خود را به نمایش میگذارد اما در «عامه پسند» او را تحقیر میکند. فیلم روایت زندگی یک زن در دهه ششم زندگیست که تصمیم گرفته بخاطر مشکلاتی که داشته از همسرش جدا شده و بدون آنکه حرفه ای داشته باشد روی پای خود بایستد. زنی که میخواهد بر خلاف قوانین جامعه عمل کرده و ساختارشکنی کند و امیدوار است موفق و سربلند میشود. تا اینجای داستان میتواند قابل قبول باشد و یک پرسوناژ از زنی قدرتمند و بااراده را به تصویر کشد اما این زن با حدود سی سال زندگی مشترک ناشیانه و غیرمنطقی عمل میکند او به پسر جوان اعتماد کرده و در دنیای فانتزی او که شنا کردن خلاف رودخانه ای بنام جامعه است غرق میشود. افسار زندگی اش را بدست جوانی میسپارد که مشخص نیست کیست و از کجا آمده حتی معلوم نمیشود که آیا زن عاشق او شده و پسر معشوق اوست یا اینکه پسر همجنسگراست و صرفا شریک کاری او به حساب می آید. زن به ظاهر قدرتمند قصه در انتها فریب خورده جوان بی هویت میشود و شکست خورده و ناکام میماند. از طرف دیگر زن جوان قصه هم به لحاظ شخصیت پردازی بلاتکلیف است. معلوم نیست دلسوز و همراه زن میانسال است یا دشمن او. در ابتدای قصه او را زنی قدرتمند میبینیم که امور زندگی را بطور کامل در دست گرفته، کاسبی خوبی راه انداخته، در بازار اعتبار دارد و حرفش سند است از طرف دیگر برای آن زن که او را خاله مینامد شایعه سازی میکند و آخر سر آنچه او ساخته را تصاحب میکند. عامه پسند فیلمی ضد زن است که تا جای ممکن شخصیت زنان قصه خود را تخریب میکند و تصویری ناخوشایند از بی عقلی و فریبکاری زن به جا میگذارد.
در «قصیده گاو سفید» قرار است شخصیت زن قصه با چالشی بزرگ روبرو شود. شوهرش با حکم و شهادت اشتباه قصاص شده و او باید بدنبال احقاق حق خود باشد و با شکایت از قاضی پرونده اعاده حیثیت کند. او با داشتن یک دختر ناشنوا مقابل عقاید و رسوم خانواده همسرش می ایستد و زندگی سخت را به ارتباط با آنها و همسر برادر شوهر شدن، ترجیح میدهد اما در روزهای سخت نیاز به تکیه گاه دارد و احساس او را درگیر میکند تا جایی که برای ارتباط با مرد مهربان قصه پیشقدم میشود! زنی که در ابتدا قرار بود خودساخته و قدرتمند باشد از جایی منفعل شده و درگیر احساسات میشود.
در «روز بلوا» زن قصه که ظاهرا رابطه عاشقانه ای با همسرش دارد و به فکر ظاهری بهتر و جوانتر برای اوست، حتی خرید بهترین تلفن همراه، در انتهای قصه مشخص میشود تحت نظارت پدرش و با همکاری با برادر شوهر خود در مسائل کاری زد و بندهایی پنهان از شوهرش داشته که باعث به وجود آمدن مشکلات عمده در زندگیشان و از بین رفتن آبرو و حیثیت اجتماعی همسرش شده است.
«دو زیست» اما حکایت دختری درمانده و بی پناه است که در یک رابطه ناجوانمردانه باردار شده و در صدد سقط جنین است.جوان قصه بر حسب مردانگی به او پناه میدهد صیغه اش میکند تا بصورت قانونی بتواند بچه اش را سقط کند امنیت او را تضمین میکند اما آخر سر دختر با دوست و هم خانه پسر فرار کرده و تصویر دختری فریبکار را به جا میگذارد! دختر دیگر قصه هم بر خلاف آنچه قرار بود زرنگ و باهوش باشد، نیست.ساده لوحی و حماقت این شخصیت آنجا مشخص میشود که مدتهاست امید به وصال قهرمان قصه بسته آنهم به این دلیل که یکبار از موهایش تعریف کرده!
فداکاری اغراق آمیز یک زن در «مغز استخوان» به عنوان یک مادر باعث بر هم ریختن بسیاری از قواعد میشود مادری که برای نجات فرزند خود از بیماری سرطان حاضر است هر کاری بکند، هر کاری! حتی جدا شدن از همسر فعلی که رابطه ای عاشقانه دارند و ازدواج مجدد و موقت با همسر قبلی که حکم اعدامش صادر شده صرفا بخاطر بچه دار شدن از او و استفاده از بند ناف جنین برای درمان بچه سرطانی اش. بحثی در فداکاری بی شائبه مادرانه نیست مسئله اصلی این است که هیچ زنی تحت هیچ شرایطی، حتی نجات فرزند، حاضر به همبستری با مردی نیست که یکبار برای همیشه از او گذشته. اگر قرار بود باردار شدن زن از طریق لقاح مصنوعی و عمل آی وی اف انجام شود قابل قبول بود ضربه اصلی آنجا به شخصیت زن زده میشود که همسر سابق خواسته زن را رد کرده و حاضر به همبستری با او نیست در نتیجه شخصیت زن تحقیر میشود و جایی قرار میگیرد که ابتدای قصه ایستاده است با این تفاوت که دیگر همسر مهربان و فداکارش در کنارش نیست.
این نمونهها از نمایش شخصیت زن در فیلمها اگر زن کُشی نیست پس چیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد