سینماسینما، ایلیا محمدینیا
ردپای مجموعه های ماهواره ای خاصه ترکیه ای در بسیاری از سریال های تلویزیونی کاملا مشهود است. نیازی به موشکافی و غور و تفحص و تخصص هم ندارد. کافیست یکی دو سریال ترکیه ای را ببینید و بعد سری به غالب سریال های تلویزیونی وطنی هم بزنید تا رد پرنگ تاثیرپذیری را دریابید. در اکثر مجموعه های ماهواره ای چند مولفه اساسی وجود دارد یکی تعدد قسمت های سریال ها، دیگری، توجه به مقوله ممنوعه و در عین حال همیشه جذاب خیانت در روابط خانوادگی و مهم تر از همه ساده انگاری در روایت و داستان که به مدد رنگ و لعاب دروغین تصاویر به خورد مخاطب داده می شود. طبیعی است بحث خیانت در مناسبات خانوادگی به جهت خطوط قرمزی که وجود دارد عملا لااقل تا این روزها و سال ها به صورت پررنگ، در مجموعه های وطنی پخش شده در تلویزیونی حضور و بروزی نداشته است. تعدد قسمت ها هم خیلی کم رنگ به جز در یکی دو سریال دیده نشد. می ماند ساده انگاری که این یکی اما بسیار دیده می شود.
ساده انگاری در گام نخست در نوشتن فیلمنامه اتفاق می افتد یعنی جایی که باید نقطه قوت مجموعه تلویزیونی باشد حال تبدیل به چشم اسفندیار آن شده است. ساده انگاری یعنی دست کم گرفتن شعور مخاطبی که مشتاقانه اثر را دنبال می کند و نگاه از بالا به پایین فیلمنامه نویس و کارگردان به او. در این حالت شما کافیست داستان جذابی داشته باشی(در غالب اوقات توهم جذابیت وجود دارد) دیگر نیازی به روابط منطقی خط اصلی داستان و خرده روایت های پیرامونی نیست.
حال با این نگرش به همین مجموعه های در حال پخش سیما در شبکه ۱ و ۲ و ۳ نگاه کنید تا عیار این تاثیر پذیری را متوجه شوید.
در شبکه اول سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی در حال پخش است که داستان تکراری فاصله طبقاتی و فقیر و غنی را در کنار یک عشق ناکام و توجه به بحث داغ محیط بانی و جنگلداری و… را می خواهد نشان دهد.(در این بخش با فرض آشنایی مخاطبان از ذکر جزئیات قصه اجتناب شده است) اما در بدیهی ترین نیاز داستان و درام مجموعه یعنی انگیزه ارتکاب واکنش ها در روابط آدم ها و خانواده ها و… باز می ماند. در نتیجه چون برای این عامل بستر سازی نکرده است تعلیق و هیجان سازی کاذب را فیلمنامه نویس و در پی آن کارگردان در پیش می گیرند تا انگیزه سازی کنند غافل از اینکه مثلا صرف پول داشتن و چند داد و بیداد نمی تواند باعث انگیزه فاصله طبقاتی و شکل گیری نظام ارباب رعیتی و درنتیجه انتقام جویی باشد. درباب مشکلات این مجموعه بسیار می توان نوشت که البته از حوصله این متن خارج است.
در مجموعه «در کنار پروانه ها» به کارگردانی داریوش یاری که از شبکه دوم سیما در حال پخش است به جز اینکه مضمون فیلمنامه تکراری و دچار شعارزدگی است در اجرا هم دچار نقصان است. کافیست به سکانس سرقت کاراکتر رهی از خانه عمه خانم دقت کنید که بدیهی ترین اصول اجرا و نمایش در تصویربرداری و صدابرداری و در نهایت کارگردانی فراموش می شود.
در باب عرفان جعلی و آدم هایی که به زور در فیلمنامه تلاش می شود آدمی ویژه نمایش داده شود بسیار می توان نوشت که همچنان که در بالا اشاره شد از حوصله متن خارج است.
ساده انگاری یعنی اینکه در سکانس حضور رهی در مزرعه خاله گیسو ملودی و آواز مازندرانی در شالیزارهای گیلان چه کار می کند؟!
ساده انگاری فصل مشترک غالب مجموعه های تلویزیونی است. گویا تنها راه برون رفت از این معضل بستن شبکه های ماهواره ای است امری که هیچ گاه محقق نخواهد شد. دیگر اینکه کارگردانان و فیلمنامه نویسان مجموعه های پلتفرم های فعال را دوباره جذب تلویزیون کرد که به نظر می رسد احتمالا شاید روزی ماهواره ها بسته شود اما با نگاه غیر کارشناسانه و ساده انگارانه مدیران فعلی در تلویزیون امکان جذب گروه دوم نباشد.
موخره: این روزها از شبکه آی فیلم، مجموعه درخشان «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری در حال پخش است. اگر هنوز از تاثیر پذیری مجموعه های ماهواره ای بر سریال های وطنی این سالها مطمئن نبودید دوباره نگاهی به روزگار قریب بیندازید تا درک کنید که در روزگار غریبی به سر می بریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به سریال «شغال»/ سرگذشت زنی که نمیخواهد دوبار بمیرد
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- «در کنار پروانهها» از شبکه دو سیما پخش میشود
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- بهرنگ توفیقی «بیهمگان» را به نیمه رساند
- واگذاری پلتفرمها به ساترا نتیجه ضعف ارشاد بود
- پخش سریال محرمی «در کنار پروانهها» از امشب از شبکه دو
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- این چه نوع اطلاع رسانی است؟
- ادامه تصویربرداری سریال «افرا»/ فریبا متخصص به جمع بازیگران این سریال پیوست
- هیاهوی بسیار برای هیچ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- برآیند جامعهای غارتشده/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- ادامه ضبط بخش های پایانی «آقازاده» در تهران + عکس
- نیکی کریمی، امین حیایی و امیر آقایی در “آقازاده” + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





