سینماسینما، ایلیا محمدینیا
ردپای مجموعه های ماهواره ای خاصه ترکیه ای در بسیاری از سریال های تلویزیونی کاملا مشهود است. نیازی به موشکافی و غور و تفحص و تخصص هم ندارد. کافیست یکی دو سریال ترکیه ای را ببینید و بعد سری به غالب سریال های تلویزیونی وطنی هم بزنید تا رد پرنگ تاثیرپذیری را دریابید. در اکثر مجموعه های ماهواره ای چند مولفه اساسی وجود دارد یکی تعدد قسمت های سریال ها، دیگری، توجه به مقوله ممنوعه و در عین حال همیشه جذاب خیانت در روابط خانوادگی و مهم تر از همه ساده انگاری در روایت و داستان که به مدد رنگ و لعاب دروغین تصاویر به خورد مخاطب داده می شود. طبیعی است بحث خیانت در مناسبات خانوادگی به جهت خطوط قرمزی که وجود دارد عملا لااقل تا این روزها و سال ها به صورت پررنگ، در مجموعه های وطنی پخش شده در تلویزیونی حضور و بروزی نداشته است. تعدد قسمت ها هم خیلی کم رنگ به جز در یکی دو سریال دیده نشد. می ماند ساده انگاری که این یکی اما بسیار دیده می شود.
ساده انگاری در گام نخست در نوشتن فیلمنامه اتفاق می افتد یعنی جایی که باید نقطه قوت مجموعه تلویزیونی باشد حال تبدیل به چشم اسفندیار آن شده است. ساده انگاری یعنی دست کم گرفتن شعور مخاطبی که مشتاقانه اثر را دنبال می کند و نگاه از بالا به پایین فیلمنامه نویس و کارگردان به او. در این حالت شما کافیست داستان جذابی داشته باشی(در غالب اوقات توهم جذابیت وجود دارد) دیگر نیازی به روابط منطقی خط اصلی داستان و خرده روایت های پیرامونی نیست.
حال با این نگرش به همین مجموعه های در حال پخش سیما در شبکه ۱ و ۲ و ۳ نگاه کنید تا عیار این تاثیر پذیری را متوجه شوید.
در شبکه اول سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی در حال پخش است که داستان تکراری فاصله طبقاتی و فقیر و غنی را در کنار یک عشق ناکام و توجه به بحث داغ محیط بانی و جنگلداری و… را می خواهد نشان دهد.(در این بخش با فرض آشنایی مخاطبان از ذکر جزئیات قصه اجتناب شده است) اما در بدیهی ترین نیاز داستان و درام مجموعه یعنی انگیزه ارتکاب واکنش ها در روابط آدم ها و خانواده ها و… باز می ماند. در نتیجه چون برای این عامل بستر سازی نکرده است تعلیق و هیجان سازی کاذب را فیلمنامه نویس و در پی آن کارگردان در پیش می گیرند تا انگیزه سازی کنند غافل از اینکه مثلا صرف پول داشتن و چند داد و بیداد نمی تواند باعث انگیزه فاصله طبقاتی و شکل گیری نظام ارباب رعیتی و درنتیجه انتقام جویی باشد. درباب مشکلات این مجموعه بسیار می توان نوشت که البته از حوصله این متن خارج است.
در مجموعه «در کنار پروانه ها» به کارگردانی داریوش یاری که از شبکه دوم سیما در حال پخش است به جز اینکه مضمون فیلمنامه تکراری و دچار شعارزدگی است در اجرا هم دچار نقصان است. کافیست به سکانس سرقت کاراکتر رهی از خانه عمه خانم دقت کنید که بدیهی ترین اصول اجرا و نمایش در تصویربرداری و صدابرداری و در نهایت کارگردانی فراموش می شود.
در باب عرفان جعلی و آدم هایی که به زور در فیلمنامه تلاش می شود آدمی ویژه نمایش داده شود بسیار می توان نوشت که همچنان که در بالا اشاره شد از حوصله متن خارج است.
ساده انگاری یعنی اینکه در سکانس حضور رهی در مزرعه خاله گیسو ملودی و آواز مازندرانی در شالیزارهای گیلان چه کار می کند؟!
ساده انگاری فصل مشترک غالب مجموعه های تلویزیونی است. گویا تنها راه برون رفت از این معضل بستن شبکه های ماهواره ای است امری که هیچ گاه محقق نخواهد شد. دیگر اینکه کارگردانان و فیلمنامه نویسان مجموعه های پلتفرم های فعال را دوباره جذب تلویزیون کرد که به نظر می رسد احتمالا شاید روزی ماهواره ها بسته شود اما با نگاه غیر کارشناسانه و ساده انگارانه مدیران فعلی در تلویزیون امکان جذب گروه دوم نباشد.
موخره: این روزها از شبکه آی فیلم، مجموعه درخشان «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری در حال پخش است. اگر هنوز از تاثیر پذیری مجموعه های ماهواره ای بر سریال های وطنی این سالها مطمئن نبودید دوباره نگاهی به روزگار قریب بیندازید تا درک کنید که در روزگار غریبی به سر می بریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به سریال «شغال»/ سرگذشت زنی که نمیخواهد دوبار بمیرد
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- «در کنار پروانهها» از شبکه دو سیما پخش میشود
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- بهرنگ توفیقی «بیهمگان» را به نیمه رساند
- واگذاری پلتفرمها به ساترا نتیجه ضعف ارشاد بود
- پخش سریال محرمی «در کنار پروانهها» از امشب از شبکه دو
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- این چه نوع اطلاع رسانی است؟
- ادامه تصویربرداری سریال «افرا»/ فریبا متخصص به جمع بازیگران این سریال پیوست
- هیاهوی بسیار برای هیچ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- برآیند جامعهای غارتشده/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- ادامه ضبط بخش های پایانی «آقازاده» در تهران + عکس
- نیکی کریمی، امین حیایی و امیر آقایی در “آقازاده” + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





