سینماسینما، محسن جعفری راد:
بدون تاریخ بدون امضا،نسبت به فیلم قبلی وحید جلیلوند گامی رو به جلو محسوب می شود. داستانی نسبتا پرکشش با اجرایی در خدمت تبیین فضای تردید و دوگانگی و معلق بودن شخصیت ها. هم دوربین روی دست کنترل شده ای دارد و هم در طراحی میزانسن سعی شده از هرگونه قضاوت نسبت به شخصیت ها و موقعیت ها پرهیز شود. در واقع جلیلوند هوشمندانه اجرایی در خدمت نسبی نگری به بحران داستان طراحی کرده تا در روایت داستان از هرگونه ایدیولوژی زدگی پرهیز کرده باشد.
از لحاظ محتوایی نگاهی ظریف به تاثیر فقر و بیکاری در خانواده ها شده؛ کارگری مرغ مرده به مردی می فروشد و مرد از آن مرغ به خانواده اش می دهد و پسرش به خاطر مسمومیت می میرد.در این میان یک پزشک هم که شب قبل از مرگ با این خانواده تصادف کرده،دچار عذاب وجدان می شود. با این داستان دو خطی ، اختناق موجود در خانواده طبقه پایین جامعه تبیین شده،تاثیر فقر و بیکاری، به خوبی ترسیم می شود و گره افکنی داستان به این ترسیم درست کمک می کند.
بهترین بازی فیلم از آن نوید محمدزاده است که همچنان نشان می دهد استعدادهای کشف نشده ای دارد. به معنی دقیق کلمه برای شخصیت صداسازی کرده،مثلا حرفها را نصف و نیمه ادا می کند و صدای غیر شفاف دارد که نشانه ای از سرخوردگی شخصیت است که محمدزاده به کمک متن و کارگردان به این شکل ملموس پرورش شخصیت دست یافته است.او توانایی این را دارد که در اوج خشونت و پرخاش ،اوج و فرود صدایش را کنترل کند که مهمترین برگ برنده بازی او در چند سال اخیر است؛تعادل میان انرژی درونی که در چشمها برجسته می شود و انرژی بیرونی که در حرکات دستها و سر به اوج خودش می رسد.
اما چرا این امتیازات مثبت نمی تواند به یک دستاورد بزرگ ختم شود؟ مشکل به جاه طلبی کارگردان مربوط می شود. اینکه ایده مرکزی داستان پتانسیل پرداختی بهتر از این را داشت،به خصوص پایان بندی الکن فیلم که نسبت به قوام گره افکنی،گره گشایی شتابزده و مغشوشی دارد.در واقع انگار فیلمساز
افق اندکی برای راه یافتن شخصیتهایش به حافظه عاطفی و تحلیلی مخاطب در نظر گرفته و به کمترین ها قانع شده.مثلا به راحتی می شد به جنس رابطه زوج دکتر داستان نزدیک شویم،از حجم احساسات گرایی صحنه بازسازی مرگ کاسته شود،فضایی متنوع و تر و تازه برای دادگاه در نظر گرفته شود،سکانسهایی زاید مثل دفن کردن فرزند در خدمت یک روایت موجز،حذف شود و …اما به خاطر بسنده کردن فیلمساز به تاثیر موقتی بر مخاطب، کمتر از این پرداخت ها خبری هست.
با وجود این ضعف ها جلیلوند نشان می دهد که موفقیت نسبی فیلم اولش اتفاقی نبوده و می توان مشتاق کارهای بعدی اش ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- بغضت را قورت بده/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- سیر روز در شب/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- رستگاری در حزن/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- «بدون تاریخ، بدون امضا» به نمایش خانگی آمد
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- اکران فیلمی با بازی نوید محمدزاده در جشنواره حقوق بشر ژنو
- با حضور امیر اثباتی، وحید جلیلوند و سعید عقیقی؛ مداخلهی هنرمند سینما در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- «شب، داخلی، دیوار» در فهرست نامزدهای جوایز آسیا پاسیفیک
- نشست «شب، داخلی، دیوار» در ونیز برگزار شد/ وحید جلیلوند: بدون دوقطبیها «گفتگو» بهتر شکل میگیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش