سینماسینما، زهرا راد
سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی، فقط یک درام ساختگی نیست؛ این اثر، تلفیقی هوشمندانه از یک ماجرای واقعی شگفتانگیز—زندگی علی اشرف پروانه، معروف به «مایکل اسکوفیلد ایرانی»—و آزادی عمل هنری برای خلق یک تراژدی اجتماعی عمیق است. هستهی اصلی داستان از واقعیت الهام گرفته، اما برای واکاوی مفاهیمی بزرگتر مانند نقش شانس، ویرانی ناشی از یک لحظهی نابخردانه، و فروپاشی یک انسان در چرخهی معیوب جرم و مجازات، تغییر کرده و پرداخت شده است.
وجه اشتراک اصلی سریال با زندگی علی اشرف پروانه، در «ایدهی مرکزی» آن پنهان است: یک مرد از طبقهی محروم که به دلیل فشار شرایط و یک جرم، به زندان میافتد و بعد با نقشهای خارقالعاده و استفاده از ابزارهای پیشپاافتاده (مانند حفر تونل با قاشق)، از زندانی میگریزد. این مفهوم، موتور محرک اصلی داستان است و به شخصیت داود اشرف همان هالهی افسانهای را میبخشد که در زندگی واقعی وجود داشت. هر دو داستان بر بستری از فقر و بیپناهی اجتماعی رشد میکنند و قهرمان خود را در چرخهی باطل «جرم – زندان – فرار» به دام میاندازند.
حالا به مهمترین نقطهی افتراق میرسیم؛ جایی که هنر برای خلق همذاتپنداری و شدت دراماتیک، واقعیت را تعدیل میکند. جرم اولیه در زندگی واقعی، سرقت مسلحانه بود، اما در سریال، این نقطهی آغاز به یک قتل غیرعمد تغییر مییابد. این تغییر، یک تصمیم دراماتیک کلیدی است.
تماشاگر به راحتی میتواند با مردی که از سر یک حسن نیت (سوار کردن کودکان برای حفظ امنیتشان) به کام فاجعه کشیده میشود، ارتباط برقرار کند. این اتفاق، بسیار تصادفی و تراژیکتر از یک سرقت عمدی است و بار گناه شخصیت را در منطقهای خاکستری قرار میدهد.
اما ماجرای انعکاس یک زخم اجتماعی اینجاست؛ این تغییر، به سریال اجازه میدهد تا به یکی از حساسترین موضوعات جامعه—یعنی ترس از آزار کودکان—بپردازد. سریال به خوبی نشان میدهد که چگونه یک اتهام هولناک (مانند تجاوز) میتواند در فضای ملتهب اجتماعی، بدون هیچ مدرکی، به سرعت دامنگیر فردی شود و زندگی او را نابود کند. مخاطب در طول داستان، هم با وحشت این اتهام و هم با رهایی از رد آن همراه است.
تراژدی دوگانه آنجاست که وقتی راستی، تو را به دام میاندازد.
سریال با افزودن خط داستانی رابطه با وکیل (نگار جواهریان) و اعتراف جوگیرانهی اشرف در خلوت، بر عمق تراژدی میافزاید. این اعتراف، که از جنس صداقت و حتی عشق است، به عاملی برای بازگشایی پرونده و محکومیت مجدد تبدیل میشود. اینجاست که سریال از الگوی واقعی خود فاصله میگیرد و به پرسشی فلسفیتر میپردازد: در سیستمهای پیچیده، آیا حقیقتگویی میتواند خود نوعی خودزنی باشد؟ این عنصر، سقوط تدریجی داود اشرف را از یک انسان معمولی به موجودی وحشی شده، باورپذیرتر و دردناکتر میکند.
در نهایت، اعتبار سریال «وحشی» نه در وفاداری مو به مو به واقعیت، که در وفاداری به حقیقت روانی و اجتماعی نهفته در آن ماجراست. این سریال از هستهی جذاب یک ماجرای واقعی بهره میبرد تا به مسائل بزرگتری بپردازد: خشونت ساختاری، بیاعتمادی نهادینه شده، و تاثیری که فقر و یک اشتباه ناخواسته میتواند بر سرنوشت یک انسان بگذارد.
با در نظر گرفتن پایان باز سریال، به نظر میرسد هدف هومن سیدی، ارائهی یک بیوگرافی نبوده، بلکه استفاده از یک ایدهی قدرتمند برای به تصویر کشیدن دور باطلی است که بسیاری از افراد در حاشیهی جامعه ممکن است در آن گرفتار شوند. «وحشی» قصهی یک قدیس یا یک تبهکار حرفهای نیست؛ قصهی آدمهای معمولی است که در دام تصمیمهای لحظهای و تعبیرهای شتابزدهی جامعه گرفتار میشوند و راه فراری برای خود نمیبینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «فِرِدی»؛ وقتی تنهایی به جنون میرسد
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- «امیلی در پاریس»؛ فانتزی لوکسی به قیمت فرار
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- تحلیل ساختاری درام «وحشی» با تطبیق پیرنگ با فیلم «یک پیامبر» ژاک اودیار/ قهرمان رانده، پیامآور تقدیر
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





