سینماسینما، زهرا راد
سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی، فقط یک درام ساختگی نیست؛ این اثر، تلفیقی هوشمندانه از یک ماجرای واقعی شگفتانگیز—زندگی علی اشرف پروانه، معروف به «مایکل اسکوفیلد ایرانی»—و آزادی عمل هنری برای خلق یک تراژدی اجتماعی عمیق است. هستهی اصلی داستان از واقعیت الهام گرفته، اما برای واکاوی مفاهیمی بزرگتر مانند نقش شانس، ویرانی ناشی از یک لحظهی نابخردانه، و فروپاشی یک انسان در چرخهی معیوب جرم و مجازات، تغییر کرده و پرداخت شده است.
وجه اشتراک اصلی سریال با زندگی علی اشرف پروانه، در «ایدهی مرکزی» آن پنهان است: یک مرد از طبقهی محروم که به دلیل فشار شرایط و یک جرم، به زندان میافتد و بعد با نقشهای خارقالعاده و استفاده از ابزارهای پیشپاافتاده (مانند حفر تونل با قاشق)، از زندانی میگریزد. این مفهوم، موتور محرک اصلی داستان است و به شخصیت داود اشرف همان هالهی افسانهای را میبخشد که در زندگی واقعی وجود داشت. هر دو داستان بر بستری از فقر و بیپناهی اجتماعی رشد میکنند و قهرمان خود را در چرخهی باطل «جرم – زندان – فرار» به دام میاندازند.
حالا به مهمترین نقطهی افتراق میرسیم؛ جایی که هنر برای خلق همذاتپنداری و شدت دراماتیک، واقعیت را تعدیل میکند. جرم اولیه در زندگی واقعی، سرقت مسلحانه بود، اما در سریال، این نقطهی آغاز به یک قتل غیرعمد تغییر مییابد. این تغییر، یک تصمیم دراماتیک کلیدی است.
تماشاگر به راحتی میتواند با مردی که از سر یک حسن نیت (سوار کردن کودکان برای حفظ امنیتشان) به کام فاجعه کشیده میشود، ارتباط برقرار کند. این اتفاق، بسیار تصادفی و تراژیکتر از یک سرقت عمدی است و بار گناه شخصیت را در منطقهای خاکستری قرار میدهد.
اما ماجرای انعکاس یک زخم اجتماعی اینجاست؛ این تغییر، به سریال اجازه میدهد تا به یکی از حساسترین موضوعات جامعه—یعنی ترس از آزار کودکان—بپردازد. سریال به خوبی نشان میدهد که چگونه یک اتهام هولناک (مانند تجاوز) میتواند در فضای ملتهب اجتماعی، بدون هیچ مدرکی، به سرعت دامنگیر فردی شود و زندگی او را نابود کند. مخاطب در طول داستان، هم با وحشت این اتهام و هم با رهایی از رد آن همراه است.
تراژدی دوگانه آنجاست که وقتی راستی، تو را به دام میاندازد.
سریال با افزودن خط داستانی رابطه با وکیل (نگار جواهریان) و اعتراف جوگیرانهی اشرف در خلوت، بر عمق تراژدی میافزاید. این اعتراف، که از جنس صداقت و حتی عشق است، به عاملی برای بازگشایی پرونده و محکومیت مجدد تبدیل میشود. اینجاست که سریال از الگوی واقعی خود فاصله میگیرد و به پرسشی فلسفیتر میپردازد: در سیستمهای پیچیده، آیا حقیقتگویی میتواند خود نوعی خودزنی باشد؟ این عنصر، سقوط تدریجی داود اشرف را از یک انسان معمولی به موجودی وحشی شده، باورپذیرتر و دردناکتر میکند.
در نهایت، اعتبار سریال «وحشی» نه در وفاداری مو به مو به واقعیت، که در وفاداری به حقیقت روانی و اجتماعی نهفته در آن ماجراست. این سریال از هستهی جذاب یک ماجرای واقعی بهره میبرد تا به مسائل بزرگتری بپردازد: خشونت ساختاری، بیاعتمادی نهادینه شده، و تاثیری که فقر و یک اشتباه ناخواسته میتواند بر سرنوشت یک انسان بگذارد.
با در نظر گرفتن پایان باز سریال، به نظر میرسد هدف هومن سیدی، ارائهی یک بیوگرافی نبوده، بلکه استفاده از یک ایدهی قدرتمند برای به تصویر کشیدن دور باطلی است که بسیاری از افراد در حاشیهی جامعه ممکن است در آن گرفتار شوند. «وحشی» قصهی یک قدیس یا یک تبهکار حرفهای نیست؛ قصهی آدمهای معمولی است که در دام تصمیمهای لحظهای و تعبیرهای شتابزدهی جامعه گرفتار میشوند و راه فراری برای خود نمیبینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فِرِدی»؛ وقتی تنهایی به جنون میرسد
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- «امیلی در پاریس»؛ فانتزی لوکسی به قیمت فرار
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- تحلیل ساختاری درام «وحشی» با تطبیق پیرنگ با فیلم «یک پیامبر» ژاک اودیار/ قهرمان رانده، پیامآور تقدیر
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





