سینماسینما، ارسیا تقوا
یک زمانی قهرمانهای حاتمیکیا آنقدر باورپذیر بودند که حتی وقتی گروگانگیری و هواپیماربایی میکردند باز تماشاگر این فرض دور از پسند را میپذیرفت و به ادامهی قصهی او دل میداد. چرا که یاد گرفته بودیم رفتار غریب آدمهای او را سنگبنای شناخت شخصیتها و مجالی برای سُرخوردن به عالم قصهای بدانیم که سازندهای خوشنوا برای ما ساز میکند. با این که عزیمت چند روستایی با تراکتورشان برای رساندن عریضهشان به رییسجمهور فرض خیلی عحیبی نیست اما هر کاری میکنیم نمیتوانیم با فیلم همراه بشویم و ادامه داستان را مهمتر از ایدهی اولیه ببینیم. علت این افول هرچه هست بازی بهتر پرستویی و فرخنژاد نسبت به فرامرز قریبیان نیست که اتفاقا این آخری یکی از بهترین نقشآفرینیهای عمرش را ارایه داده.صحنهآرایی و موسیقی و فیلمبرداری هم نسبت به زمان آژانس شیشهای پیشرفتی نداشته باشد پسرفت نداشته است.
به نظرمشکل را بهتر است در قصهی ضعیف و روایت کمرمقی دید که به جای حرکت بر بستر درست، حکایتگر روایت خارج از قوارهی است که به هر چیزی شبیه است به جز یک فیلم. خروج کولاژی است از خیلی فیلمهایی که در خاطر داشتیم از زنده باد زاپاتا تا ترن امیر قویدل، بیآن که تسلسل صحنهها و فصلها عطف و اوجوفرود مناسبی داشته باشد؛ حکایتی است بریده بریده و نصفه نیمه که نای به انجام رساندن باورپذیر ایدههایِ خود را در مسیری مناسب ندارد. خروج فیلم پر کاراکتری است که آدمهایش چون صورتکی بیهویت و جعلی مثل شبح میآیند و میروند بیآن که حرف و اثر خاصی داشته باشند. با دیدن فیلم فقط میشود گفت: حیف شد! لحظههایی از فیلم که حاتمیکیا مجال پیدا میکند از لابهلای درگیریهای خارج از متن به فیلمش بپردازد یادی از دوران درخشان نه چندان دور را به ذهن میآورد. لحظههایی از جدل پانتهآ پناهیها با قریبیان یادآور شور پرشکوه تقابل محبوبه با داوود و جمعه در روبان قرمز است. چیزی شبیه همان زمانی که قصهی فراموششدهی سهنفر آدم بیادعا و یک لاقبا در گوشهای متروک و جنگزده از این دنیا کلی هواخواه پیدا کرد و حالا با این همه بوقوکرنا و قشونکشی که یک کشور و رییسجمهورش را به پاسخ میخواند، اندک توجهی برنمیانگیزد. کاش حاتمیکیا یادش بیاید آن زمانهایی را که با یک لاکپشت هم میشد دلهای مخاطبین را تسخیر کرد. یعنی او یادش هست زمانی را که از بین دود و سوز دومی را انتخاب کرد؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





