سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و به تهیهکنندگی حسین فرحبخش جزو فیلمهای اکران عید نوروز است.
در سینمای ایران، تا حدودی کارگردان محوری، شاکله سینمای بعد از انقلاب را یدک میکشد. مثلا سینمای امیر نادری، کیانوش عیاری، مجید مجیدی، اضعر فرهادی، بهرام بیضایی و…
اما در سینمای ایران باید در بخش تهیهکنندگی نیز نام یک تهیهکننده پر سر و صدا همیشه به زبان آورده شود.
سینمای حسین فرحبخش بعد از چهل سال فعالیت بیوقفه و مستمر با اکثر سوژههای سطحیاش و با کارگردانان صاحب نام، معروف و ناشناخته کار کرده است. اما سبک و سیاق فیلم فارسیاش را با قوت و قدرت ادامه میدهد.
او تلاش فراوانی دارد فیلمهایی که تهیه میکند، در گیشه موفق باشد. و براساس شنیدهها حساب و کتابش هم با دستاندرکاران درست است.
اما فیلمهایش را با سوژههای دمدستی و قابل لمس میسازد. گاه مشابهسازی از فیلم های سینمایی قبل از انقلاب، تکراری و شیوههای پرورش و پرداخت اثر بدون پیچیدگی زبان سینما و البته بدون لکنت. ساده تعریف میکند.
مخاطب خاص همقدم فیلمهایش نیست. اما مخاطب عامپسند در صدر خواستههایش هست.
روزگاری فیلمهای ردهبندی جیماش، گیشهها را فتح میکرد. و چند سالی هست که اوضاع فروش فیلمهایی را که تهیه کرده، مناسب نیست، اما همچنان اصرار بر چنین فیلم هایی دارد. ضمنا تا سینما در ایران نفس میکشد، امثال آقای فرحبخش، همچنان میتازند.
آخرین اثر اکران شدهاش با نام «قدغن» که فیلم «قدغن» علیرضا داودنژاد را در ذهن تداعی میکند اما کاملا متفاوت و بیارتباط با هم هستند.
داستان مردی که اشتباهی به زندان میافتد و اکثر افراد نزدیکش، به نوعی ضربه خوردهاند. یکی عشق قدیمیاش از او دزدیده، دیگری ارث خونه پدریاش را از چنگش درآورده، آن دیگری طعم عشق جدید صوریاش را طالب هست. اوضاع نابسامان امروزی گرفتار شده، اما مرام و معرفت شناسیاش از داش آکل هدایت و کیمیایی هم فراتر است.
با خوانندگی جواد یساری، ساز و دهل اطرافیان و موتور سواری رضا موتوری و چند داستانک ضعیفه، صیغه و عشق فیلم به اتمام میرسد.
دعوا نداریم، این هم نوعی سینماست و مخاطبینش را هم دارد.
فقط جای افسوس فراوان دارد که چطور این فیلم اکران عید تشخیص داده میشود، اما فیلمساز صاحب سبک داریوش مهرجویی در نوبت اکران عید، جایی ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزگار تمام شده فیلمفارسی/ نگاهی به فیلم «قدغن»
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- گیشه تعطیل سینماها در روز بازگشایی
- «خورشید» به ترکیب فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰ اضافه شد
- پروانه نمایش ۲ فیلم صادر شد
- واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرحبخش درباره حقالعمل کار شدن تهیهکنندگان/ متهم کردن تهیهکنندگان خلاف اصول حرفهای است
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- حسین فرح بخش :مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
- حضور حسین فرح بخش در جامعه مداحان وعذر خواهی از سوء تفاهم های به وجود آمده /تصویر
- واکنش فرح بخش به تبلیغ فیلمش در اینستاگرام وحید خزایی
- واکنش جالب فرح بخش به اکران فیلم های خارجی
- فرحبخش: فیلمنامه فیلم من، قبل از «۵۰ کیلو آلبالو» نوشته شده بود
- حسین فرح بخش: به جمشید هاشم پور تهمت اخلاقی زدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





