سینماسینما، پویا نبی:
یکشنبه گذشته و در یک نمایش غیررسمی به تماشای نسخه اصلاح شده فیلم «فرزند صبح» یکی از آثار جنجالی کارنامه فیلمسازی بهروز افخمی نشستم، در همین بدو امر باید شگفتی خودم را نسبت به کیفیت اثر حداقل در قیاس با آن نسخه ای که در دوره بیست و نهم جشنواره فیلم فجر دیدیم که حتی باعث اعتراض گسترده اهالی مطبوعات از همه طیف های سیاسی در سالن برج میلاد شد ابراز دارم. «فرزند صبح» جزو معدود موارد سینمایی است که از دو نسخه موجود از آن (تدوین شده توسط سیف الله داد و تدوین شده توسط هادی ناییجی) می توان دو تلقی متفاوت داشت و نسخه جدید که ده سال پس از نمایش در جشنواره سال ۱۳۸۹ آماده شده چه به لحاظ لحن داستانگویی و چه به لحاظ ساختار میزانسن اثری با هویت مجزا است. نسخه فعلی سی دقیقه به نسبت نسخه سال ۸۹ کوتاه تر شده، بازیگران همگی جای خودشان به دوبله اثر پرداختند، کادرها که به شیوه سوپر ۳۵ فیلمبرداری شده بود همگی تنظیم و اسکن استانداردی از آنها گرفته شده است و همچنین حجم موسیقی ارکسترال بهزاد عبدی در نسخه فعلی به شدت کاهش پیدا کرده و در اقدامی جالب و متفاوت پنج ترانه از آلبوم برف کار زنده یاد فرهاد مهراد در فصل های مهم فیلم گنجانده شده است و همچنین کاراکتر معلم در فصل های سالخوردگی امام خمینی با بازی محمد علی کشاورز او را می دیدیم به طور کامل حذف شده است.
بی اغراق نیست اگر ادعا کنیم فرزند صبح فعلی کامل ترین و مهندسی شده ترین اثر بهروز افخمی در حوزه میزانسن و دکوپاژ است . انتخاب دقیق لنزها و پلان های ترکیبی با قاب های اسکوپ یک عیش تمام عیار سینمایی است. فیلم در سی دقیقه نخست بین کودکی، نوجوانی، جوانی و سالمندی امام خمینی در نوسان است و فیلمساز با یک تصویرسازی همخوان با متن گویی خوابی چند ساله را به زبان سینمایی بازگو می کند. چیزی که در تدوین سال ۸۹ به قول فیلمساز هدر شده و باعث خشم تماشاگرانش شد، فیلمنامه فرزند صبح عامدانه از یک قصه گویی کلاسیک امتنا می کند و بنای داستان گویی خود و فضای بصری را بر جریان سیال ذهن می گذارد اما فیلم از اواسط لحنی منسجم تر پیدا می کند و فیلمساز تمرکز روایی خود را بر دوران کودکی شخصیت امام خمینی می گذارد و فضای سیاسی آن روزگار را از زاویه دید امام خمینی در دوران کودکی آن هم به مینیمال ترین شکل ممکن بازگو می کند .
عمده امتیاز «فرزند صبح» همانطور که اشاره شد در لحن منحصر به فردش و کارگردانی چیره دستانه آن است از جمله سکانس های درگیر کننده فیلم می توان به فصل دریاچه نمک و خاصه دکوپاژ پلان نماز خواندن امام خمینی در اتومبیل مامورین ساواک اشاره کرد و یا سکانس بازی کودکانه در یک فضای برف با ترانه ای از فرهاد مهراد و یا سکانس بازگشت کاروان خانواده امام خمینی از تهران و فضایی که از جغرافیای دریاچه نمک ترسیم می کند چیزی که جز سینمای ناب و فیلمسازی برای پرده بزرگ نیست.
با اینکه از نظر نگارنده فرزند صبح فعلی جزو فرازهای کارنامه فیلمساز است و در کنار «شوکران» و «جهان پهلوان تختی» جزو شاخصترین فیلمهای کارنامه سی ساله بهروز افخمی به شمار میآید، اما خالی از ایراد هم نیست ایرادهایی که باعث شده «فرزند صبح» در چند قدمی یک شاهکار مسلم سینمایی باقی بماند. از جمله ایرادات نسخه فعلی تغییر لحن فیلم در نیمه دوم آن است که فیلم از یک فضای سیال ذهن و حتی بازیگوشانه تمرکز خود را روی بخشهای کودکی می گذارد و یا حجم استفاده از موسیقی فرهاد از جایی به بعد بر ضد همان ایده جسورانه بدل میشود شاید همان سکانس تیتراژ و یا بازی کودکانه در زیر آن برف سنگین برای این ایده کفایت میکرد اما فیلمساز به قدری با همین ایده بازی میکند که ویژگی اولیه خودش را کاملا از دست میدهد.
امیدوارم سو تفاهم ها در مورد این فیلم به زودی به پایان برسد و شاهد اکران رسمی نسخه جدید «فرزند صبح» باشیم که از چند حیث مهم و دارای ویژگی تاریخی است از جمله اینکه سرانجام یک فیلم استاندارد در مورد شخصیت مهم و تاریخساز بر پرده سینماها خواهد رفت که صرفا مرور کننده خاطرات آن شخصیت خاص نیست و به سینمایی ترین شکل ممکن ساخته شده است و دوم اینکه «فرزند صبح» به ما یادآوری می کند سینمای ایران روزگاری کارگردان مهم، تاثیرگذار و سینماشناسی چون بهروز افخمی داشت که توانایی ساخت مدلهای مختلف سینمایی در استانداردترین شکل ممکن را دارا بود، فیلمسازی که بیش از حاشیه و جنجالهای صنفی و حتی سیاسی و تبدیل شدن به یک مجری تلویزیونی سینماگری چیره دست و داستانگویی حاذق بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- او یک فرشته بود/ در یادبود حسام محمودی
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





