سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
در میان خیل عظیمی از فیلمهای گیشهپسند (مثلا) کمدی که بعضاً بسیار ناامیدکننده نیز هستند و حتی خندهدار هم نیستند، «شهسوار» یک طنز نسبتاً خوشساخت و قابلاحترام به حساب میآید.
فیلم در حال و هوای «شادروان» فیلم قبلی حسین نمازی ساخته شده است. خانوادهای حاشیهنشین از طبقهی فرودست جامعه که در بزنگاهی اخلاقی گرفتار میشوند و مواجههی آنها با این بزنگاه و روشی که برای عبور از آن انتخاب میکنند قصهی اصلی فیلم را شکل میدهد.
شاید در نگاه کلی، «شهسوار» به لحاظ اجرایی گامی رو به جلو در کارنامهی نمازی باشد. کارگردانی خوب، هدایت درست بازیگران، نماها و قابهای درست و خوشزاویه و میزانسنهایی قابلقبول در کنار صحنههای شلوغ از امتیازات مثبت «شهسوار» است. اما آنچه در مقایسه با «شادروان»، «شهسوار» را قدمی به عقب سوق میدهد، قصهی لاغر آن است.
شاید ایدهی اولیهی فیلم در نوع خود جالب توجه باشد اما پرداختن به چنین ایدهای اهمیت بیشتری نسبت به خود ایده دارد؛ چیزی که اینجا به درستی شکل نمیگیرد و در نتیجه «شهسوار» را تبدیل به اثری شلوغ میکند که بیش از آنکه قصهای پیشرونده داشته باشد از موقعیتهای نسبتاً خندهداری تشکیل شده که درست به هم چفت نمیشوند و داستانی نمیسازند. به همین دلیل است که فیلم از جایی به بعد درجا میزند. موقعیتهایش به قصه تبدیل نمیشوند و چیزی در حد و اندازهی همان هستهی اولیهاش باقی میماند.
شخصیتها اما بهرغم پرتعداد بودنشان، به درستی خلق و پرداخته شدهاند. اگر از اینکه بعضی از کاراکترها در حد تیپهای تکراری باقی ماندهاند چشمپوشی کنیم، شخصیتهای اصلی به درستی پرداخته شدهاند و به همین دلیل ملموس و باورپذیرند و تصویر درستی را از مناسبات و طبقهی اجتماعی خود ارائه میدهند. مواجههی هریک از آنها با این بحران و بزنگاه انسانی میتواند به تمایزات و تفاوتهای شخصیتی آنها اشاره کند.
در کنار آن، انتخاب درست بازیگران نیز از دیگر امتیازات «شهسوار» است.
مهرداد صدیقیان گزینهی مناسبی برای ایفای نقش شیرزاد است. همینطور گیتی قاسمی نقش مادر شیرزاد را آنقدر ملموس و روان ایفا میکند که گاهی حضور پررنگش در بستر کار فراموش میشود. دیگر بازیگران از هادی کاظمی و عباس جمشیدیفر گرفته تا الناز حبیبی و ناهید استواری نیز بازیهای نسبتاً خوبی دارند و انتخابهای درستی برای نقشهایی که ایفا میکنند هستند.
فیلم موسیقی متن مناسبی دارد. بازی با صدا و سکوت با در نظر گرفتن ناشنوا بودن کاراکتر نمکی هوشمندانه است و موسیقی به نحوی رنگمایههایی از فضای سینمای وسترن را در نظر مخاطب تداعی میکند.
با همهی این حرفها متأسفانه این روزها به سختی میتوان فیلمها را نقد و تحلیل کرد. بیشتر فیلمهای روی پرده آنقدر بیکیفیت شدهاند که دیگر نه حرفی برای گفتن باقی میماند و نه رغبتی برای دیدنشان. حالا باید بحث سفارشی بودن فیلمها، تصمیم به کار نکردن سینماگران بزرگ و ممنوعیت فعالیت گروهی دیگر از سینماگران را به موضوعات قدیمی کمبود قصه، فقدان شخصیتپردازی و لاغری فیلمنامهها اضافه کرد تا متوجه شویم که سینما چه روزهای هولناکی را سپری میکند و در چنین وضعیتی چشمانداز روشنی برای آن وجود ندارد.
شاید اگر «شهسوار» مثلاً پنج سال قبل ساخته و اکران شده بود، میشد به آن بیش از این سخت گرفت. میشد اشکالات و عیبهای بیشتری را از دلش بیرون کشید و رویشان فوکوس کرد. اما در این وانفسای فعلیِ اپیدمیِ فیلمهای ضعیف کمدی که دیگر حتی گیشه هم آنها را پس میزند ساخته شدن فیلمی که دست کم به ارزشهای سینما متعهد است و میکوشد شاخصههای ژانری خود را زیر پا نگذارد و برای خنداندن مخاطب دست به هر عمل سخیفی نزند «شهسوار» فیلمی شریف و محترم است که شایسته است برای یک بار دیدنش وقت گذاشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- «ستاره لیلا» رونمایی شد
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- «ناتور دشت»؛ یک فیلم با داستانی سرشار از تعلیق
- «پیرپسر»؛ یک حماسهی مبتکرانه
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





