سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
در میان خیل عظیمی از فیلمهای گیشهپسند (مثلا) کمدی که بعضاً بسیار ناامیدکننده نیز هستند و حتی خندهدار هم نیستند، «شهسوار» یک طنز نسبتاً خوشساخت و قابلاحترام به حساب میآید.
فیلم در حال و هوای «شادروان» فیلم قبلی حسین نمازی ساخته شده است. خانوادهای حاشیهنشین از طبقهی فرودست جامعه که در بزنگاهی اخلاقی گرفتار میشوند و مواجههی آنها با این بزنگاه و روشی که برای عبور از آن انتخاب میکنند قصهی اصلی فیلم را شکل میدهد.
شاید در نگاه کلی، «شهسوار» به لحاظ اجرایی گامی رو به جلو در کارنامهی نمازی باشد. کارگردانی خوب، هدایت درست بازیگران، نماها و قابهای درست و خوشزاویه و میزانسنهایی قابلقبول در کنار صحنههای شلوغ از امتیازات مثبت «شهسوار» است. اما آنچه در مقایسه با «شادروان»، «شهسوار» را قدمی به عقب سوق میدهد، قصهی لاغر آن است.
شاید ایدهی اولیهی فیلم در نوع خود جالب توجه باشد اما پرداختن به چنین ایدهای اهمیت بیشتری نسبت به خود ایده دارد؛ چیزی که اینجا به درستی شکل نمیگیرد و در نتیجه «شهسوار» را تبدیل به اثری شلوغ میکند که بیش از آنکه قصهای پیشرونده داشته باشد از موقعیتهای نسبتاً خندهداری تشکیل شده که درست به هم چفت نمیشوند و داستانی نمیسازند. به همین دلیل است که فیلم از جایی به بعد درجا میزند. موقعیتهایش به قصه تبدیل نمیشوند و چیزی در حد و اندازهی همان هستهی اولیهاش باقی میماند.
شخصیتها اما بهرغم پرتعداد بودنشان، به درستی خلق و پرداخته شدهاند. اگر از اینکه بعضی از کاراکترها در حد تیپهای تکراری باقی ماندهاند چشمپوشی کنیم، شخصیتهای اصلی به درستی پرداخته شدهاند و به همین دلیل ملموس و باورپذیرند و تصویر درستی را از مناسبات و طبقهی اجتماعی خود ارائه میدهند. مواجههی هریک از آنها با این بحران و بزنگاه انسانی میتواند به تمایزات و تفاوتهای شخصیتی آنها اشاره کند.
در کنار آن، انتخاب درست بازیگران نیز از دیگر امتیازات «شهسوار» است.
مهرداد صدیقیان گزینهی مناسبی برای ایفای نقش شیرزاد است. همینطور گیتی قاسمی نقش مادر شیرزاد را آنقدر ملموس و روان ایفا میکند که گاهی حضور پررنگش در بستر کار فراموش میشود. دیگر بازیگران از هادی کاظمی و عباس جمشیدیفر گرفته تا الناز حبیبی و ناهید استواری نیز بازیهای نسبتاً خوبی دارند و انتخابهای درستی برای نقشهایی که ایفا میکنند هستند.
فیلم موسیقی متن مناسبی دارد. بازی با صدا و سکوت با در نظر گرفتن ناشنوا بودن کاراکتر نمکی هوشمندانه است و موسیقی به نحوی رنگمایههایی از فضای سینمای وسترن را در نظر مخاطب تداعی میکند.
با همهی این حرفها متأسفانه این روزها به سختی میتوان فیلمها را نقد و تحلیل کرد. بیشتر فیلمهای روی پرده آنقدر بیکیفیت شدهاند که دیگر نه حرفی برای گفتن باقی میماند و نه رغبتی برای دیدنشان. حالا باید بحث سفارشی بودن فیلمها، تصمیم به کار نکردن سینماگران بزرگ و ممنوعیت فعالیت گروهی دیگر از سینماگران را به موضوعات قدیمی کمبود قصه، فقدان شخصیتپردازی و لاغری فیلمنامهها اضافه کرد تا متوجه شویم که سینما چه روزهای هولناکی را سپری میکند و در چنین وضعیتی چشمانداز روشنی برای آن وجود ندارد.
شاید اگر «شهسوار» مثلاً پنج سال قبل ساخته و اکران شده بود، میشد به آن بیش از این سخت گرفت. میشد اشکالات و عیبهای بیشتری را از دلش بیرون کشید و رویشان فوکوس کرد. اما در این وانفسای فعلیِ اپیدمیِ فیلمهای ضعیف کمدی که دیگر حتی گیشه هم آنها را پس میزند ساخته شدن فیلمی که دست کم به ارزشهای سینما متعهد است و میکوشد شاخصههای ژانری خود را زیر پا نگذارد و برای خنداندن مخاطب دست به هر عمل سخیفی نزند «شهسوار» فیلمی شریف و محترم است که شایسته است برای یک بار دیدنش وقت گذاشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- «قلب رقه» و «شهسوار»؛ تریلر و کمدی، دو روی جشنواره فیلم فجر
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- «سیاهچاله» از اول اردیبهشت در فیلمنت
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- چوب دستِ هریپاتر یا عصای موسی/ نگاهی به فیلم «شادروان»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- کتاب صوتی «یادت نرود که …» با صدای المیرا دهقانی منتشر شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری