سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
در میان خیل عظیمی از فیلمهای گیشهپسند (مثلا) کمدی که بعضاً بسیار ناامیدکننده نیز هستند و حتی خندهدار هم نیستند، «شهسوار» یک طنز نسبتاً خوشساخت و قابلاحترام به حساب میآید.
فیلم در حال و هوای «شادروان» فیلم قبلی حسین نمازی ساخته شده است. خانوادهای حاشیهنشین از طبقهی فرودست جامعه که در بزنگاهی اخلاقی گرفتار میشوند و مواجههی آنها با این بزنگاه و روشی که برای عبور از آن انتخاب میکنند قصهی اصلی فیلم را شکل میدهد.
شاید در نگاه کلی، «شهسوار» به لحاظ اجرایی گامی رو به جلو در کارنامهی نمازی باشد. کارگردانی خوب، هدایت درست بازیگران، نماها و قابهای درست و خوشزاویه و میزانسنهایی قابلقبول در کنار صحنههای شلوغ از امتیازات مثبت «شهسوار» است. اما آنچه در مقایسه با «شادروان»، «شهسوار» را قدمی به عقب سوق میدهد، قصهی لاغر آن است.
شاید ایدهی اولیهی فیلم در نوع خود جالب توجه باشد اما پرداختن به چنین ایدهای اهمیت بیشتری نسبت به خود ایده دارد؛ چیزی که اینجا به درستی شکل نمیگیرد و در نتیجه «شهسوار» را تبدیل به اثری شلوغ میکند که بیش از آنکه قصهای پیشرونده داشته باشد از موقعیتهای نسبتاً خندهداری تشکیل شده که درست به هم چفت نمیشوند و داستانی نمیسازند. به همین دلیل است که فیلم از جایی به بعد درجا میزند. موقعیتهایش به قصه تبدیل نمیشوند و چیزی در حد و اندازهی همان هستهی اولیهاش باقی میماند.
شخصیتها اما بهرغم پرتعداد بودنشان، به درستی خلق و پرداخته شدهاند. اگر از اینکه بعضی از کاراکترها در حد تیپهای تکراری باقی ماندهاند چشمپوشی کنیم، شخصیتهای اصلی به درستی پرداخته شدهاند و به همین دلیل ملموس و باورپذیرند و تصویر درستی را از مناسبات و طبقهی اجتماعی خود ارائه میدهند. مواجههی هریک از آنها با این بحران و بزنگاه انسانی میتواند به تمایزات و تفاوتهای شخصیتی آنها اشاره کند.
در کنار آن، انتخاب درست بازیگران نیز از دیگر امتیازات «شهسوار» است.
مهرداد صدیقیان گزینهی مناسبی برای ایفای نقش شیرزاد است. همینطور گیتی قاسمی نقش مادر شیرزاد را آنقدر ملموس و روان ایفا میکند که گاهی حضور پررنگش در بستر کار فراموش میشود. دیگر بازیگران از هادی کاظمی و عباس جمشیدیفر گرفته تا الناز حبیبی و ناهید استواری نیز بازیهای نسبتاً خوبی دارند و انتخابهای درستی برای نقشهایی که ایفا میکنند هستند.
فیلم موسیقی متن مناسبی دارد. بازی با صدا و سکوت با در نظر گرفتن ناشنوا بودن کاراکتر نمکی هوشمندانه است و موسیقی به نحوی رنگمایههایی از فضای سینمای وسترن را در نظر مخاطب تداعی میکند.
با همهی این حرفها متأسفانه این روزها به سختی میتوان فیلمها را نقد و تحلیل کرد. بیشتر فیلمهای روی پرده آنقدر بیکیفیت شدهاند که دیگر نه حرفی برای گفتن باقی میماند و نه رغبتی برای دیدنشان. حالا باید بحث سفارشی بودن فیلمها، تصمیم به کار نکردن سینماگران بزرگ و ممنوعیت فعالیت گروهی دیگر از سینماگران را به موضوعات قدیمی کمبود قصه، فقدان شخصیتپردازی و لاغری فیلمنامهها اضافه کرد تا متوجه شویم که سینما چه روزهای هولناکی را سپری میکند و در چنین وضعیتی چشمانداز روشنی برای آن وجود ندارد.
شاید اگر «شهسوار» مثلاً پنج سال قبل ساخته و اکران شده بود، میشد به آن بیش از این سخت گرفت. میشد اشکالات و عیبهای بیشتری را از دلش بیرون کشید و رویشان فوکوس کرد. اما در این وانفسای فعلیِ اپیدمیِ فیلمهای ضعیف کمدی که دیگر حتی گیشه هم آنها را پس میزند ساخته شدن فیلمی که دست کم به ارزشهای سینما متعهد است و میکوشد شاخصههای ژانری خود را زیر پا نگذارد و برای خنداندن مخاطب دست به هر عمل سخیفی نزند «شهسوار» فیلمی شریف و محترم است که شایسته است برای یک بار دیدنش وقت گذاشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- «قلب رقه» و «شهسوار»؛ تریلر و کمدی، دو روی جشنواره فیلم فجر
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- «سیاهچاله» از اول اردیبهشت در فیلمنت
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- چوب دستِ هریپاتر یا عصای موسی/ نگاهی به فیلم «شادروان»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- کتاب صوتی «یادت نرود که …» با صدای المیرا دهقانی منتشر شد
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- نگاهی به فیلم «شادروان»
- هشدار جدی هنرمند درباره چالشهای بزرگ پیش روی جامعه/ نگاهی به فیلم «شادروان»
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟