سینماسینما، محمد تاجیک
به عنوان کسی که حدود بیست سال است خبرنگار سینمایی ام دیگر خیلی چیزها برایم عادی شده است؛ مثلا اینکه گزارش، خبر و گفتگویی اختصاصیای که تهیه کردهام توسط رسانه های دیگر بدون درج منبع اصلی آن، منتشر میشود.
از اوائل دهه هشتاد که به عنوان خبرنگار در خبرگزاری ایسنا فعالیت داشتم با بحرانی به عنوان منبع نزدن مواجه بودیم؛ مثلا ما در خبرگزاری ایسنا برای اینکه در رسانه های دیگر ، منبع خبر را حذف نکنند بارها در جاهای مختلف مصاحبه منبع را می زدیم تا احتمال اینکه منبع را حذف کنند کمتر شود.
در این سالها، آنقدر گزارشها و گفتگوها و خبرهایم در رسانه های مختلف به شکل عجیب و غریبی بدون منبع کار شده که حد و حساب ندارد.
اما در این چند ساله با رصد فراوان اخبار به این نتیجه رسیدم که این قضیه حادتر و شدیدتر شده است. شهوت عجیبی برای نزدن منابع اخبار و به اصطلاح از آن خود کردن اخبار در بین خیلی از رسانه ها به وجود آمده که حد و حساب ندارد. حتی در گذشته هم چنین وضعیتی وجود نداشت.
مصاحبه ای که آقای کیانیان به شکل اختصاصی با سایت سینماسینما انجام داده و به شکل گسترده ای در سایتها و کانالها بازتاب یافته، به شکل عجیب و غریب و باور نکردنی در برخی سایتها و کانالها با حذف عجیب منبع اصلی مصاحبه یعنی سینماسینما منتشر شده است.
جالب است برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده برخی رسانه ها، آرم سایت سینماسینما بر روی فیلم مصاحبه با آقای کیانیان حک شده است. تعدادی از رسانه ها به شکل عجیب و باورنکردنی اقدام به حذف آرم سایت سینماسینما کرده اند که آدم را یاد سانسورهای تلویزیون می اندازد. در برخی رسانه ها برای اینکه منبع اصلی خبر دیده نشود، آنقدر کیفیت فیلم را پایین آورده اند که فاجعه شده است!
قبلا اگر مثلا خبر اختصاصی ایسنا را با حذف کردن کلمه ایسنا، بدون منبع منتشر می کردند الان برای حذف منبع حاضرند کیفیت یک مصاحبه تصویری آنقدر پایین بیاید که تبدیل به یک فاجعه شود.
در عرف رسانه ای، منبع اصلی یک خبر را نزدن یک دزدی آشکار محسوب می شود و هیچ فرقی با دزدی و سرقت ندارد و عملا به یغما بردن زحمات یک خبرنگار و روزنامه نگار محسوب می شود.
متاسفانه خیلی از رسانه هایی که اخبار بدون منبع می زنند خیلی ادعای زیادی درباره حرفه ای بودن دارند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- تاسف رضا کیانیان از کمرنگ شدن علوم انسانی در ایران
- رضا کیانیان: نغمه ثمینی دشمن نیست!/ انتقاد از ممنوع از کار شدن برخی از هنرمندان در نشست خبری تئاتر «پدر»
- در مراسم سالگرد حمیدرضا صدر مطرح شد؛ مردی که با مرگش سرطان را شکست داد/ ۳۶۵ روز در فراق «صدر»
- رضا کیانیان: چرا نمیتوانیم در سینماهای جهان فیلمهایمان را نشان دهیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد