گویا قرار است سلسله شوخیهای برخی دوستان با جشنواره جهانی فیلم فجر همچنان ادامه داشته باشد. قرار است باز هم برای آنکه روی ناآگاهی و تسلط نداشتن بر مذاکرات بینالمللی سرپوش بگذارند، به بحث نامربوط انتخابات ریاست جمهوری فرانسه متوسل شوند.
فقط به این دلیل که مسئولان فعلی در جریان مذاکرات بعدی دچار اشتباههای قابل پیشبینی اما غیرقابل جبران نشوند، ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد:
۱. تعیین تاریخ
برای هر رویدادی که تازه وارد تقویمی بین المللی میشود، همپوشانی نداشتن با رویدادها و فرآیندهای مهم، در شکل گیری آن تقویم، ضرورتی اولیه است.
شرط زمانی جشنواره کن با فیاپف، برگزاری در مقطع زمانی مشخصی در اواسط ماه مه است مگر آنکه این جشنواره به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مجبور به جابجایی شود.
شرط زمانی جشنواره فجر با فیاپف، برگزاری در پایان ماه مه و اوایل ماه ژوئن است به شکلی که هیچگونه همپوشانی با کن نداشته باشد.
نتیجهی تجمیع این دو شرط به شکل منطقی به نحوی خواهد بود که در نامه فیاپف قید شده است.
به نظر می رسد در این شرایط، بهتر است مسئولان از مشاورانی کاربلد و کارآمد و آشنا به زبان انگلیسی در کنار خود بهره گیرند و در خوشبینانهترین حالت به چنین اشتباهاتی دچار نشوند.
۲. لزوم مراجعه به تقویم میلادی
در صوررت تحقق تصمیم اخیر سازمان سینمایی، جشنواره فجر در عرصه بین المللی در سال ۲۰۲۲ هیچگونه برنامهای نخواهد داشت. به این ترتیب، پس از یک دوره تعطیلی موجه در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا، این جشنواره یک دوره تعطیلی غیرموجه را سپری خواهد کرد. لازم است مسئولان و مذاکره کنندگان فعلی بدانند در فاصله خرداد ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ که جشنواره جهانی فجر برگزار نمیشود، سال میلادی ۲۰۲۲ هم خاتمه می یابد.
این خلاء، بدون ارائه هیچگونه ادلهی قابل درک در مجامع بین المللی، بالطبع اثر نامطلوبی در ادامه راه جشنواره فجر و اعتبار بینالمللی آن خواهد داشت.
۳. لزوم نگاه جدی به جشنواره اصلی بین المللی کشور
برخی تجربههای غیرحرفهای که منتج به برگزاری جشنوارههای موضوعی و ایدئولوژیک و یا برخی جشنوارههای سراسری میشود، گاه به حدی غیرتخصصی است که ممکن است با هدف عوامگرایی، بدون اطلاع از ملزومات صنعت سینما، به نمایش همزمان در شهرهای مختلف و حتی برگزاری هفتههای فیلم در کشورهای خارجی هم بیانجامد.
تقارن جشنهای انقلاب با جشنواره فجر در بهمن ماه، موجب شده که بسیاری تصوری غلط از مفهوم جشنواره داشته باشند و آن را جشنی همگانی بدانند. از سوی دیگر، برخی مسئولان نیز به واسطه این همزمانی، جشنواره را صرفا محلی برای شعارهای روبنایی تلقی کنند.
جشنواره اصلی بینالمللی کشور، در حقیقت باید محلی برای مشارکت در فعالیتهای سینمایی بینالمللی، با رعایت عرف و قواعد مرسوم در این حوزه باشد، نه جشنوارهای که به ضرب خرید فیلمهای عامه پسند خارجی بهرغم وجود سالنهای خالی، ادعا کند به تماشاگران غیرجشنوارهای نظری داشته است. جشنواره اصلی کشور محلی برای حرفهایها و علاقمندان جدی سینماست. همین تماشاگران محدود که صندلیهای سالنها را برای سه نوبت نمایش فیلم اشغال میکنند و در سایر جشنوارههای رده الف از قبیل ورشو و تالین و کارلووی واری ارج میبینند.
۴. دستاورد عضویت در فیاپف
حضور اعضاء هیات رییسه فیاپف، یعنی نمایندگان فدراسیون بین المللی اتحادیه های تهیه کنندگان فیلم، امکان ارتباط بی واسطهی تهیه کنندگان ایرانی را با آنان فراهم میکند و در صورت تداوم، می تواند به بسط همکاریهای بینالمللی در زمینه های تولید و عرضه بینجامد. بالطبع آنان که همواره به بودجههای نامحدود متصل بودهاند و هستند، اهمیت چنین ظرفیت های جدیدی را درک نمی کنند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






