گویا قرار است سلسله شوخیهای برخی دوستان با جشنواره جهانی فیلم فجر همچنان ادامه داشته باشد. قرار است باز هم برای آنکه روی ناآگاهی و تسلط نداشتن بر مذاکرات بینالمللی سرپوش بگذارند، به بحث نامربوط انتخابات ریاست جمهوری فرانسه متوسل شوند.
فقط به این دلیل که مسئولان فعلی در جریان مذاکرات بعدی دچار اشتباههای قابل پیشبینی اما غیرقابل جبران نشوند، ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد:
۱. تعیین تاریخ
برای هر رویدادی که تازه وارد تقویمی بین المللی میشود، همپوشانی نداشتن با رویدادها و فرآیندهای مهم، در شکل گیری آن تقویم، ضرورتی اولیه است.
شرط زمانی جشنواره کن با فیاپف، برگزاری در مقطع زمانی مشخصی در اواسط ماه مه است مگر آنکه این جشنواره به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مجبور به جابجایی شود.
شرط زمانی جشنواره فجر با فیاپف، برگزاری در پایان ماه مه و اوایل ماه ژوئن است به شکلی که هیچگونه همپوشانی با کن نداشته باشد.
نتیجهی تجمیع این دو شرط به شکل منطقی به نحوی خواهد بود که در نامه فیاپف قید شده است.
به نظر می رسد در این شرایط، بهتر است مسئولان از مشاورانی کاربلد و کارآمد و آشنا به زبان انگلیسی در کنار خود بهره گیرند و در خوشبینانهترین حالت به چنین اشتباهاتی دچار نشوند.
۲. لزوم مراجعه به تقویم میلادی
در صوررت تحقق تصمیم اخیر سازمان سینمایی، جشنواره فجر در عرصه بین المللی در سال ۲۰۲۲ هیچگونه برنامهای نخواهد داشت. به این ترتیب، پس از یک دوره تعطیلی موجه در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا، این جشنواره یک دوره تعطیلی غیرموجه را سپری خواهد کرد. لازم است مسئولان و مذاکره کنندگان فعلی بدانند در فاصله خرداد ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ که جشنواره جهانی فجر برگزار نمیشود، سال میلادی ۲۰۲۲ هم خاتمه می یابد.
این خلاء، بدون ارائه هیچگونه ادلهی قابل درک در مجامع بین المللی، بالطبع اثر نامطلوبی در ادامه راه جشنواره فجر و اعتبار بینالمللی آن خواهد داشت.
۳. لزوم نگاه جدی به جشنواره اصلی بین المللی کشور
برخی تجربههای غیرحرفهای که منتج به برگزاری جشنوارههای موضوعی و ایدئولوژیک و یا برخی جشنوارههای سراسری میشود، گاه به حدی غیرتخصصی است که ممکن است با هدف عوامگرایی، بدون اطلاع از ملزومات صنعت سینما، به نمایش همزمان در شهرهای مختلف و حتی برگزاری هفتههای فیلم در کشورهای خارجی هم بیانجامد.
تقارن جشنهای انقلاب با جشنواره فجر در بهمن ماه، موجب شده که بسیاری تصوری غلط از مفهوم جشنواره داشته باشند و آن را جشنی همگانی بدانند. از سوی دیگر، برخی مسئولان نیز به واسطه این همزمانی، جشنواره را صرفا محلی برای شعارهای روبنایی تلقی کنند.
جشنواره اصلی بینالمللی کشور، در حقیقت باید محلی برای مشارکت در فعالیتهای سینمایی بینالمللی، با رعایت عرف و قواعد مرسوم در این حوزه باشد، نه جشنوارهای که به ضرب خرید فیلمهای عامه پسند خارجی بهرغم وجود سالنهای خالی، ادعا کند به تماشاگران غیرجشنوارهای نظری داشته است. جشنواره اصلی کشور محلی برای حرفهایها و علاقمندان جدی سینماست. همین تماشاگران محدود که صندلیهای سالنها را برای سه نوبت نمایش فیلم اشغال میکنند و در سایر جشنوارههای رده الف از قبیل ورشو و تالین و کارلووی واری ارج میبینند.
۴. دستاورد عضویت در فیاپف
حضور اعضاء هیات رییسه فیاپف، یعنی نمایندگان فدراسیون بین المللی اتحادیه های تهیه کنندگان فیلم، امکان ارتباط بی واسطهی تهیه کنندگان ایرانی را با آنان فراهم میکند و در صورت تداوم، می تواند به بسط همکاریهای بینالمللی در زمینه های تولید و عرضه بینجامد. بالطبع آنان که همواره به بودجههای نامحدود متصل بودهاند و هستند، اهمیت چنین ظرفیت های جدیدی را درک نمی کنند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- عسگرپور درباره اجلاس اخیر فیاپف مطرح کرد؛ یک اتفاق هولناک در انتظار سینماست؟
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با علیرضا شجاعنوری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی/ درخت را از ساقه نبرید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند