سینماسینما، زهرا مشتاق
شوخیتان گرفته؟ بررسی نقش ستون پنجم در سریال پایتخت؟ نه حتما جدی نمی گویید آقای رئیس صدا و سیما. لطفا حالمان را بیش از این نگیرید. در این نوروز سیاه، اگر تلویزیون وطنی دیده شد، فقط برای پایتخت بوده که جهت دیشها تغییر کرده، آن وقت شما با این حرفهای عجیب به خودتان اجازه میدهید کاممان تلختر شود و نگران عوامل این مجموعه شویم؟ مگر اتاق بازجویی است؟ شاید شما صداوسیما را با سازمان دیگری اشتباه گرفته اید؟ واقعا تا به حال هیچ فیلمی ندیدهاید که وامدار فیلمی دیگر باشد؟ یا ادای دین به کارگردانی دوست داشتنی کند؟ چه خوشتان بیاید چه نه، بعضی سکانس های پایتخت، خاطرات خوشایندی در ذهن مخاطب ایجاد کرد. چون یادآور فیلم هایی بود که خاطره جمعی خیل عظیمی از مردم است. مردم با فیلم هایی که از نظر شما «اسمش را نبر» است؛ خاطرات قشنگی دارند. با آن فیلم ها عاشق شده اند، گریه کردهاند، خندیدهاند. اصلا حال کرده اند. به شما باید توضیح دهند؟ از شما باید اجازه بگیرند؟ در صداوسیمایی که با مالیات مستقیم و غیرمستقیم و پولهای همین مردم سرپاست و از نظر خیلیها دیگر رسانه قابل اعتمادی نیست؛ مردم آیا به قدر همین چند سکانس هم سهم ندارند؟
آقای مسعود اسداللهی عصبانی بودهاند و عطای این ادای دین را به لقایش بخشیدهاند. حق دارند عصبانی باشند. نه برای این ادای دین. که برای آوارگی تحمیل شده و بی عدالتی که در حق بسیاری از سینماگران و هنرمندان این سرزمین شده است. همین آقای اسداللهی کارگردان مجموعهای به نام طلاق بودند، که از جمله پرمخاطب ترین سریال های ایرانی با مضمونی اجتماعی در سال های پایانی رادیو و تلویزیون پیش از انقلاب بود. ایشان بعد از انقلاب هم فیلم ساختند. البته که باید عصبانی باشند. ما هم باید عصبانی باشیم که بودجه سرسام آور صدا و سیما صرف ساخت مجموعه های ضعیف و کم بضاعتی می شود که وقت گذاشتن برای دیدن آنها، حتی به قصد نوشتن و انتقاد، هدردادن وقت و توهین به شعور خودمان است.
کجا هستند سازندگان مجموعههای پراعتباری چون هزاردستان و روزی روزگاری و سلطان و شبان و سربداران و میرزا کوچک خان؟ همه شان مرده اند؟ یا آنهایی که زنده اند نیز به مدد نگاه ها و سیاست های یک سویه و خودی و غیر خودی پرور شما آقایان، از تلویزیون کناره گرفتهاند؟
می دانید شبکه نمایش خانگی چرا رونق گرفته و سریال پشت سریال تولید می شود؟ چون در صداوسیمای شما نمی شود و نباید تصویری واقعی از جامعه امروز ایران و انبوه معضلات اجتماعی نشان داده شود. چون خیلی از این سریالها به زعم شما سیاهنمایی است. استقبال از شبکه نمایش خانگی نیاز مخاطبینی است که سریالهای پول هدرده شما آقایان، راضیشان نمی کند. بیان آشکار شکست رسانه ملی در جذب مخاطبانش است. حالا میخواهید همین یک سریال محبوب و موفق را هم از دست بدهید؟ آیا میخواهید سرنوشت پایتخت را نیز به نود گره بزنید و تسلیم مدیری متکبر و کینه جو بشوید؟ و در جستوجوی ستون پنجم نفوذی باشید؟ ستون پنجم؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





