سینماسینما، زهرا مشتاق
شوخیتان گرفته؟ بررسی نقش ستون پنجم در سریال پایتخت؟ نه حتما جدی نمی گویید آقای رئیس صدا و سیما. لطفا حالمان را بیش از این نگیرید. در این نوروز سیاه، اگر تلویزیون وطنی دیده شد، فقط برای پایتخت بوده که جهت دیشها تغییر کرده، آن وقت شما با این حرفهای عجیب به خودتان اجازه میدهید کاممان تلختر شود و نگران عوامل این مجموعه شویم؟ مگر اتاق بازجویی است؟ شاید شما صداوسیما را با سازمان دیگری اشتباه گرفته اید؟ واقعا تا به حال هیچ فیلمی ندیدهاید که وامدار فیلمی دیگر باشد؟ یا ادای دین به کارگردانی دوست داشتنی کند؟ چه خوشتان بیاید چه نه، بعضی سکانس های پایتخت، خاطرات خوشایندی در ذهن مخاطب ایجاد کرد. چون یادآور فیلم هایی بود که خاطره جمعی خیل عظیمی از مردم است. مردم با فیلم هایی که از نظر شما «اسمش را نبر» است؛ خاطرات قشنگی دارند. با آن فیلم ها عاشق شده اند، گریه کردهاند، خندیدهاند. اصلا حال کرده اند. به شما باید توضیح دهند؟ از شما باید اجازه بگیرند؟ در صداوسیمایی که با مالیات مستقیم و غیرمستقیم و پولهای همین مردم سرپاست و از نظر خیلیها دیگر رسانه قابل اعتمادی نیست؛ مردم آیا به قدر همین چند سکانس هم سهم ندارند؟
آقای مسعود اسداللهی عصبانی بودهاند و عطای این ادای دین را به لقایش بخشیدهاند. حق دارند عصبانی باشند. نه برای این ادای دین. که برای آوارگی تحمیل شده و بی عدالتی که در حق بسیاری از سینماگران و هنرمندان این سرزمین شده است. همین آقای اسداللهی کارگردان مجموعهای به نام طلاق بودند، که از جمله پرمخاطب ترین سریال های ایرانی با مضمونی اجتماعی در سال های پایانی رادیو و تلویزیون پیش از انقلاب بود. ایشان بعد از انقلاب هم فیلم ساختند. البته که باید عصبانی باشند. ما هم باید عصبانی باشیم که بودجه سرسام آور صدا و سیما صرف ساخت مجموعه های ضعیف و کم بضاعتی می شود که وقت گذاشتن برای دیدن آنها، حتی به قصد نوشتن و انتقاد، هدردادن وقت و توهین به شعور خودمان است.
کجا هستند سازندگان مجموعههای پراعتباری چون هزاردستان و روزی روزگاری و سلطان و شبان و سربداران و میرزا کوچک خان؟ همه شان مرده اند؟ یا آنهایی که زنده اند نیز به مدد نگاه ها و سیاست های یک سویه و خودی و غیر خودی پرور شما آقایان، از تلویزیون کناره گرفتهاند؟
می دانید شبکه نمایش خانگی چرا رونق گرفته و سریال پشت سریال تولید می شود؟ چون در صداوسیمای شما نمی شود و نباید تصویری واقعی از جامعه امروز ایران و انبوه معضلات اجتماعی نشان داده شود. چون خیلی از این سریالها به زعم شما سیاهنمایی است. استقبال از شبکه نمایش خانگی نیاز مخاطبینی است که سریالهای پول هدرده شما آقایان، راضیشان نمی کند. بیان آشکار شکست رسانه ملی در جذب مخاطبانش است. حالا میخواهید همین یک سریال محبوب و موفق را هم از دست بدهید؟ آیا میخواهید سرنوشت پایتخت را نیز به نود گره بزنید و تسلیم مدیری متکبر و کینه جو بشوید؟ و در جستوجوی ستون پنجم نفوذی باشید؟ ستون پنجم؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران