سینماسینما، حمید عبدالحسینی
شگفتانگیز/ تیتی
این فیلمی ست به غایت سنجیده، درست و کامل درباره یک زن که دست کم در یک دهه اخیر در سینمای ایران بی همتاست. تیتی مجموعه شگفت انگیزی از بهترین ها در خود جای داده است، نقطه عطف اما فیلمنامه است که در موردی نادر به ویژه در سینمای ایران ترکیب متوازنی از اجزای درست از انتخاب ایده و سوژه تا بسط و گسترش آن و ریختن در بستر یک روایت دلنشین و جذاب را به خوبی پیش می برد و گرفتار غلو، درشت نمایی و منحرف شدن از خط و چهارچوبی که خود بنا می نهد نمی شود با اینکه در زیر لایه ها حاوی مفاهیمی فراتر از آن چیزی ست که می بینیم. پناهنده در این کامل ترین و به اندازه ترین فیلمش تا اینجا و بهترین فیلم جشنواره ۳۹ ( به زعم نگارنده) رنگ و بویی از شاعرانگی و احساسات را به فیلم می بخشد که تماشاگر را با نوعی اعجاز و سحرانگیزی در خودش حل می کند و رسیدن به چنین سطحی از تقارن از بازی های یکدست بازیگران گرفته تا فیلمبرداری و قابهای درخشان و تدوین و … حتما اتفاقی نیست بلکه کاملا فکر شده و دقیق مورد سنجش و اجرا قرارگرفته است.
تی تی یکی از بهترین فیلم های عاشقانه سینمای ایران را به شایستگی نمایندگی می کند که بهتر است برای توصیفش آن را درقالب یک کل منجسم درنظر بیاوریم هرچند که قطعا بدون تمرکز بر جزئیات پدیدآوردن چنین کل شگفت انگیزی نشدنی ست؛ کلی که هیچ یک از اجزایش را نمی توان از ساختارش تفکیک و منها کرد.
ماندن/ یدو
یدو فیلمی ست که از منظری کم تر پرداخت شده به جنگ می پردازد تا روایت گر تاثیرات آن بر زندگی و مناسبات آدم ها شود. فیلم جعفری قصه ای پرتب و تاب را از یک خانواده جنگ زده در بحرانی ترین روزهای شهرشان به تصویر می کشد و از طریق خلق یک نوجوان پویا و عمل گرا به جزئیات قابل توجهی در سینمای دفاع مقدس دست می یابد .
یدو فیلمنامه ای اقتباسی دارد و به همین مناسبت از کشش مناسبی در قصه پردازی و جذابیتهای روایت برخوردار است و ازسویی دیگر جعفری با افزودن ابعاد زیبایی شناسانه و ریتم و لحنی متناسب با کارکردهای قصه موفق شده تا فیلمی در ابعاد سینمایی را سر و شکل دهد.
ستاره پسیانی حضوری غافل گیر کننده در یدو دارد و بده بستان های موثر و به ثمر نشسته ای با بازیگر نوجوان فیلم دارد که در کلیت، روح و اتمسفر حاکم بر زندگی آنها را در چنین موقعیت سخت و بغرنجی انعکاس می دهد.
یدو در طول فیلم و درمواجهه با تمامی فقدان ها، بزرگ می شود و در پایان دیگر برای خود به مردی بدل گشته است، مردی که حالا قامتی استوارتر از گذشته یافته است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده اهدا شد/ اعلام اسامی برندگان هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «پرنده آبی» بازی میکنند
- «زالاوا» در جشنواره منتقدین فیلم شیکاگو و آنومالی نیویورک
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- «تیتی» در فستیوال «مینیاپولیس» آمریکا
- «تیتی» ساخته آیدا پناهنده آغازگر دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





