سینماسینما، حمید عبدالحسینی
شگفتانگیز/ تیتی
این فیلمی ست به غایت سنجیده، درست و کامل درباره یک زن که دست کم در یک دهه اخیر در سینمای ایران بی همتاست. تیتی مجموعه شگفت انگیزی از بهترین ها در خود جای داده است، نقطه عطف اما فیلمنامه است که در موردی نادر به ویژه در سینمای ایران ترکیب متوازنی از اجزای درست از انتخاب ایده و سوژه تا بسط و گسترش آن و ریختن در بستر یک روایت دلنشین و جذاب را به خوبی پیش می برد و گرفتار غلو، درشت نمایی و منحرف شدن از خط و چهارچوبی که خود بنا می نهد نمی شود با اینکه در زیر لایه ها حاوی مفاهیمی فراتر از آن چیزی ست که می بینیم. پناهنده در این کامل ترین و به اندازه ترین فیلمش تا اینجا و بهترین فیلم جشنواره ۳۹ ( به زعم نگارنده) رنگ و بویی از شاعرانگی و احساسات را به فیلم می بخشد که تماشاگر را با نوعی اعجاز و سحرانگیزی در خودش حل می کند و رسیدن به چنین سطحی از تقارن از بازی های یکدست بازیگران گرفته تا فیلمبرداری و قابهای درخشان و تدوین و … حتما اتفاقی نیست بلکه کاملا فکر شده و دقیق مورد سنجش و اجرا قرارگرفته است.
تی تی یکی از بهترین فیلم های عاشقانه سینمای ایران را به شایستگی نمایندگی می کند که بهتر است برای توصیفش آن را درقالب یک کل منجسم درنظر بیاوریم هرچند که قطعا بدون تمرکز بر جزئیات پدیدآوردن چنین کل شگفت انگیزی نشدنی ست؛ کلی که هیچ یک از اجزایش را نمی توان از ساختارش تفکیک و منها کرد.
ماندن/ یدو
یدو فیلمی ست که از منظری کم تر پرداخت شده به جنگ می پردازد تا روایت گر تاثیرات آن بر زندگی و مناسبات آدم ها شود. فیلم جعفری قصه ای پرتب و تاب را از یک خانواده جنگ زده در بحرانی ترین روزهای شهرشان به تصویر می کشد و از طریق خلق یک نوجوان پویا و عمل گرا به جزئیات قابل توجهی در سینمای دفاع مقدس دست می یابد .
یدو فیلمنامه ای اقتباسی دارد و به همین مناسبت از کشش مناسبی در قصه پردازی و جذابیتهای روایت برخوردار است و ازسویی دیگر جعفری با افزودن ابعاد زیبایی شناسانه و ریتم و لحنی متناسب با کارکردهای قصه موفق شده تا فیلمی در ابعاد سینمایی را سر و شکل دهد.
ستاره پسیانی حضوری غافل گیر کننده در یدو دارد و بده بستان های موثر و به ثمر نشسته ای با بازیگر نوجوان فیلم دارد که در کلیت، روح و اتمسفر حاکم بر زندگی آنها را در چنین موقعیت سخت و بغرنجی انعکاس می دهد.
یدو در طول فیلم و درمواجهه با تمامی فقدان ها، بزرگ می شود و در پایان دیگر برای خود به مردی بدل گشته است، مردی که حالا قامتی استوارتر از گذشته یافته است.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده اهدا شد/ اعلام اسامی برندگان هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «پرنده آبی» بازی میکنند
- «زالاوا» در جشنواره منتقدین فیلم شیکاگو و آنومالی نیویورک
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- «تیتی» در فستیوال «مینیاپولیس» آمریکا
- «تیتی» ساخته آیدا پناهنده آغازگر دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته