یکی از فیلمهای خوب سالهای اخیر بعد از فراز و نشیبهای بسیار، بالاخره اکران شد. مجیدرضا مصطفوی از جمله فیلمسازانی است که آهسته و پیوسته فیلم میسازد و تلاش میکند از استانداردهای مورد نظرش کوتاه نیاید. نه به خودش باج میدهد و نه به تماشاگرش، به کم قانع نمیشود و سعی دارد موقر و باکیفیت کار کند. اینها ویژگیهای مهمی است. او معمولا با بخش خصوصی کار میکند و اینکه این بار جلوی سانسور فیلم بیسروصدا کوتاه نیامد و ایستادگی کرد و زیرِبار اکران تشریفاتی در جشنوارهی فجر هم نرفت، به احترام او برای من افزود.
«بیسروصدا» یک شروع درخشان و جاهطلبانه دارد. با کارگردانیِ بلندپروازانهای که سیلی اول را محکم میزند. تازگیِ داستان فیلم، توجه را جلب میکند و این تازگی به فضای فیلم هم تسری پیدا کرده است. داستانِ آدمهای طبقهی فرودست که در کشاکش رفع نیازهای اولیهی زندگی، در موقعیتهای دشوار اخلاقی قرار میگیرند و برای بقا ناچار به انتخابند، دستمایهی فیلم قرار گرفته است. «بیسروصدا» مجموعهای غمانگیز و تکان دهنده از همین انتخابهاست. کنکاش در مرزهای متغیر و پیچیدهی اخلاق و تقابل آن با حقوق بدیهی و اولیه انسانی از دلمشغولیهای صاحب اثر است. بدمن فیلم او، شرایط اجتماعی دشوار و فلج کنندهای است که آدمها را به مرز بیاخلاقی، تصمیمهای دشوار میکشاند و همین مساله، قضاوت دربارهی ارزشگذاری اعمال آدمها را دشوار میکند.
بازیهای خوب بازیگران، به ویژه پیمان معادی و مهران غفوریان، تسلط قابل توجه کارگردان بر دنیای فیلم، کیفیتِ بالای فیلمبرداری، انتخاب لوکیشنهای غیرکلیشهای که طبعا شرایط تولید را هم دشوار کرده و موسیقی موثر و متناسب با جهان اثر، از ویژگیهای قابل ذکرِ بیسروصداست.
شاید اگر فیلمساز میتوانست بر وسوسهی پرداختنِ زیاد به داستان فرعی غلبه کند، میتوانست بر داستان اصلی و شخصیتهایش بیشتر تمرکز کند و انسجام بیشتری به «بیسروصدا» ببخشد.
«بیسروصدا» فیلم قابل قبولی است که حتما ارزش دیدن دارد. بدون شک سینمای ایران در یکی از بیکیفیتترین دورههای خود به سر میبرد و وجود فیلمهایی مثل «بیسروصدا» میتواند غنیمت باشد. مصطفوی هم فیلمساز بااستعداد و امیدوار کنندهای است که اگر شرایط مناسبی برای کار کردنش فراهم باشد راه طولانی و البته روشنی پیش رو دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- یک یادداشت در هفت پرده
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






