سینماسینما، عدنان شاه طلایی
فیلم «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار که نخستین تجربه فیلمسازی اش را رقم زده، اثری است معناگرا که در دنیایی کویری و محدود روایت می شود. این فیلم جاده ای داستان گروهی مسافر را دنبال می کند که از شهداد عازم کرمان هستند و در مسیر با مرگ ناگهانی یکی از همراهان مواجه می شوند، مسافری مرموز که همراهش مقادیر زیادی دلار آمریکایی دارد و همین موضوع مسافران را در برابر تصمیمی اخلاقی و اجتماعی قرار می دهد.
در طول مسیر و در گرمای کویر ون ناگهان توقف می کند و مسافران بعد از تصمیمی که با همدیگر گرفته بودند مجبور می شوند جسد مسافر مرده را در جایی پشت خاکریزهای بی آب و علف خشک، دفن کنند. این لحظه، نقطه ای است که تعلیق جذاب و تفسیر هیجانی در فیلم بروز می کند. زمانی که گشت پلیس جاده ای به آنها مشکوک می شود و از هرکدام سوالی چالش برانگیز می پرسد. کشمکش درامی شکل میگیرد بن بست و اضطراب در چهره مسافران به وضوح دیده می شود، حالتی که پلیس، حاضر نیست آنها را ترک کند و دایم در پی سرنخی برای ادامه بازجویی از آنان است. اما وقتی نتیجه ای از آنان نمی گیرد که بمانند سنگ بدون حرکت هستند، آنهارا تفتیش بدنی هم نمیکند و منصرف می شود. سکانسی که استادانه و پرتعلیق طراحی شده و میزانسن حساب شده و نفسگیر دارد. این اتفاق تاثیر عمیقی بر برخی مسافران می گذارد، اگرچه دو دانشجو پسر و دختری که مدام از سفر و زندگی در ترکیه حرف زده و قرار هم بود میانه راه از آنان جدا شوند، در سکانس مورد نظر غایب بودند. باقیمانده ها بعد از رفتن پلیس احساس، نوعی گناه و تقلص روانی می کنند که بار سنگینی از عواقب اخلاقی تصمیم شان را به تصویر می کشد.
بانیپال شومون بازیگری باتجربه که با حضور درخشانش بدون شک بهترین گزینه، برای این واریته خاکی کویری است. بازی او به شدت واقعگرایانه و پر از عمق است. چیزی از اجرای بینظیرش کاسته نمیشود هرگاه بهتنهایی جلوی لنز دوربین قرار می گیرد. سرآخر وقتی زن تنهارا می بینند با دهان نیمه باز بار عذاب وجدان مردی که در برابر این زن تنهای چشم براه، بار تصمیم های گذشته و دلارهایی که دیگر به او تعلق ندارد، سرخوردگی و همدلی عمیقی را برمی انگیزد. البته که آشوبی عمیق بقیه را هم به شکستی محتوم و عیان، فرا می خواند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- «اتاقک گلی»؛ تصویری از مقاومت خاموش در لبه تاریخ
- درباره «علت مرگ: نامعلوم»/ کاش نبود پنجرهای، یا چشمهایی که ما را بپاید
- «سلاحها»؛ سایه یک تراژدی بر شهر مِی بروک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- «دختری با سوزن»؛ تجربهای روانشناسانه از ترس و تعلیق
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- «سوپرمن»؛ سقوط بزرگ ابرقهرمان/ ماجرای یک اسطورهی خسته از سی.جی.آی
- «ادینگتون»؛ تابلویی تلخ از بحران، قدرت و انسداد روانی
- درباره «علت مرگ نامعلوم»/ دایره
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





