سینماسینما، ابراهیم عمران
گویا رسم شده که بر هر قسمت سریالهای موجود (داخلی) نقد و یادداشتی نوشته شود. فی نفسه آنچنان هم دور از فایده نیست. چه که نشان داده شد بسیاری از این آثار شروعی قابل قبول و میخکوب کننده دارند و به تدریج، به قولی «یه کارد سلاخ تو دلم»، نمیتوان بر ادامه آن نوشت! سریال «یاغی» جدیدترین این کارهاست. اثری به کارگردانی محمد کارتِ شنای پروانه. فردی که نشان داد شناخت خوبی از برخی هموطنان خویش دارد. حاشیه و جنوب شهریهایی که اگر به اشتباه آنها را به تصویر در آوری، کارَت با کرام الکاتبین است! زیرا جماعت و مخاطبی از این دست هم دارد. و آنان شاید در رسانهای نتوانند بنویسند، ولی به هر حال نوع واکنششان میتواند دال بر کار بلد بودن کارگردان و بالمآل نویسنده اثر باشد. اصولا بالا و پایین شهر در سینما و تلویزیون، آنچنان معنایش مشخص و متقن است که اگر جایی از کار بلنگد؛ گل درشتیاش بسیار نمایان است. حال این نگره در مناطق حاشیهای و جنوب شهر؛ بیشتر خود را نشان میدهد. چه که عموم مردم نداری و فقر و حرمان و یاس و آرزو را بیشتر از دارایی و رفاه و آسایش میشناسند! بر همین اصول محمد کارت شخصیتهایش را به درستی پرورانده است. حتی در همین قسمت ابتدایی و تقریبا غیر سریال گونهاش با زمانی نزدیک به یک فیلم داستانی بلند. جاوید که ایفاگر نقشش علی شادمان است، آنچنان در گویش و حتی حرکات بدن، آشناست که کمتر مخاطبی نتواند چنین کاراکتری را درک کند. سکانس نشستن بر روی موتور و حالت خمیدگی شانهها؛ نمایی است آشنا در خیابانهای پایین شهر. طریقه نشستنی که حتی در موتور سواران بالا و پایین شهر فرق دارد! یا کاراکتر همیشه آشنای امیر جعفری در چنین نقشهایی( هر چند دیگر شاید به ضررش تمام شود) میتواند بازنمایی از گندهلاتهای موجه و بیحاشیه دردسر ساز باشد. افرادی که مقید به مرامهای خاصی در منش و رفتار هستند. نوع پخش شاباش در مجلس عروسی و حرکت انگشتان دستش، اگر نشان از شناخت کوچکترین و جزییترین اکت اینگونه آدمها نباشد، چه نام دارد؟ کارگردان حتی در نماهای فلو و تار نیز منطقه و جغرافیای مورد نظرش را به نحوی ترسیم میکند که توفیر با مناطق مانده در ذهن مخاطب داشته باشد. دیوار نوشتهای که مبنی بر نریختن آشغال است میتواند نمونه دم دستی از این جزییات باشد. بارها در فیلمها و سریالهای امریکای جنوبی و شمالی و کشورهایی چون مکزیک و کلمبیا و آرژانتین با مناطق حاشیهای آن مواجه میشویم که آنچنان رئال و دارای بار تصویری و معنایی بالایی هستند که سفر نکرده، میتوانیم همذات پنداری خاصی با آنها داشته باشیم. سکانسهای فیلم «عشق سگی» آلخاندرو گونزالس ایناریتو میتواند برای این مقایسه مفید باشد. پلانهایی از نابرابری طبقاتی و عقدههای مانده در ذهن شخصیتهای داستانش. به همین منوال دوربین کارت در سکانس عروسی و یا کشتی به درستی با سرعتی زیاد ولی با کمی طمانینه این گروه حاشیهای شهر و حرکات و رفتارهای مخصوص آنها را نشانه میرود. حتی نوع پوشش و رقص در عروسی و طریقه چینش صندلی میتواند دال بر این مدعای شناخت کارگردان باشد. همه اینها آمد تا دلخوش باشیم به ادامه دیدن این کار. داستانی که میتواند تداعی کننده یکی از قصههای فرعی فیلم کمتر قدر دیده جشنواره پارسال باشد. «علفزاری» که حالیه کارگردان کاربلد اجتماعیمان دست بر آن گذاشته است. داستان شناسنامه گرفتن بچههایی که از عشقی لحظهای و یا دائم در این دنیا زیست میکنند. زیستنی که نشان معرفتی و حقوقی در آن یافت نمیشود. منتظر قسمتهای بعدیاش میمانیم. امید که مخاطب برای پلتفرمهای جدید فقط قلک اسی قلک داستان نباشد…!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت برای چهار اثر سینمایی و سه اثر غیرسینمایی
- پیشکسوت کشتی: سریال یاغی خانواده کشتی را آزرده خاطر کرد
- روزنامه فرهیختگان: «یاغی» اثری است در تایید و تمجید نوعی لمپنیسم شیک
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- عنکبوت مقدس، پورصمیمی، یاغی و چرخنده؛ سهم پررنگ سینمای ایران در بیشترین جستوجوی ایرانیان در گوگل
- نسخه ویژه نابینایان سریال «یاغی» با صدای محسن بهرامی منتشر میشود
- قد میکشم، پس هستم/ نگاهی به سریال «یاغی»
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- اعلام نامزدهای جشن کارگردانان در بخش «کارگردانان فیلم اولی»
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- اعلام نامزدهای بخش سینمای بیست و یکمین جشن حافظ
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- نمایش مستند «پیله» ساخته محمد کارت در تلویزیون
- بلیتهای جشنواره شانگهای تا ۲۰ برابر قیمت فروخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری