بررسی اینکه اصولا از پایه و اساس، چه فیلمی در گیشه میفروشد و چه فیلمی نمیفروشد و یا با قطعیت درباره ذائقه مخاطب ایرانی حرف زدن، کار دشواری است،
چراکه حکایت پیشبینی ذائقه مخاطب ایرانی گاهی شبیه نتیجه بازیهای فوتبالمان در عرضه جهانی است که در شرایطی که هیچ کس انتظار ندارد با بردی آنچنانی روبهرو میشویم. اما با وجود همه اینها در هر هنری و صنعتی از جمله سینما؛ رعایت یک سری اصول اولیه و استاندارد، شرط نخست موفقیت است.
در نوشتن فیلمنامه یک فیلم گام به گام رعایت اصول فیلمسازی، از نوشتن فیلمنامه و درستنویسی آن تا اجرا و ساخت و تدوین مناسب میتواند نبض مخاطب را در دست بگیرد.
این اصول حتی اگر فقط فرمولوار و نه حتی با صرف هزینههای گزاف و سرسامآور اجرا شوند و فیلمساز در ابتداییترین وجه فیلمسازی بداند که کجا مخاطب را منتظر و در تعلیق نگه دارد، احساسات او را برانگیزد، کجا او را بخنداند، چطور فیلم ریتم مناسبی داشته باشد و تصاویر آن از حداقل استاندارد برخوردار باشند، میتواند منجر به ساخت فیلمی شود که با تعداد زیادی از مخاطبان ارتباط برقرار کرده و در اصطلاح بفروشد.
این همان کاری است که با صرف هزینههای مختلف در هالیوود و بالیوود و با رعایت یک سری فرمول ثابت از بکارگیری روش «سید فیلدی» در نوشتن فیلمنامه گرفته تا استفاده از ساختارهای کلاسیک و سرراست، اجرا میشود و حاصل آن فراگیر شدن فیلمهای این کمپانیها در بین مخاطبان سراسر دنیا است. آمار فروش فیلمهای ایرانی در چند سال اخیر گویای این نکته است که مخاطبان کمتوقع سینمای داخلی، به محض اکران فیلمی که تا حدی خوش ساخت باشد و داستان پرکشمکش و جذابی مثل «آتشبس» داشته باشد و یا حاوی لحظات طنز (حالا از هر نوعی) باشد استقبال میکنند.
بیشتر فیلمهای موفق و پرفروش در گیشه در چند سال اخیر، فیلمهایی هستند که به هر دلیل و شکلی ورای ساختار و روایت توانستهاند مخاطب را بخندانند. این امر اگرچه شاید سبب نوعی فقر فرهنگی است اما از سوی دیگر با نگاهی به گرفتاری مردم امروز شاید طبیعی باشد؛ هر چند در میان آثار پرفروش این چندسال به فیلمهایی مانند «میم مثل مادر» برمیخوریم که از نمونههای شگفتی ذائقه مخاطبان است؛ که البته حضور بازیگر نقش اول آن و نام کارگردان در فروش آن بیتاثیر نبوده است و البته استفاده از سوپراستارها، ترفند معمولی است که به فروش فیلمها بهطور معمول کمک میکند هر چند این ترفند در کنار ساخت فیلمی حداقل متوسط میتواند موثر باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
- به روایت یک شاهد عینی(۷)/ نگاهی به «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»
- به روایت یک شاهد عینی(۶)/ نگاهی به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»
- به روایت یک شاهد عینی (۵)/ نگاهی به «مغزهای کوچک زنگ زده» و «عرق سرد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





