سینماسینما، آرمان رهگذر*
اصولاً نیروهای حرفهای در صنعت انیمیشن یا به صورت همکاری با استودیوها و یا به صورت انفرادی در تمرین و تجربه کردن و آموزشهای مجازی پرورش مییابند. متاسفانه نظام آموزشی ما توانایی پرورش نیروی کار ماهر در این صنعت را ندارد و این هنر فقط به صورت تئوریک آموزش داده میشود. حال آنکه صنعت انیمیشن یک صنعت عملی و با کار میدانی است که به صورت گروهی معنای واقعی پیدا میکند.
به علت زمانبر بودن پروسه تولید یک انیمیشن که حدود ۴ سال به طول میانجامد، یکی از چالشهای اصلی در مدیریت سرمایه انسانی و پروسه تولید انیمیشن نگهداشتن هنرمندان در این بازه زمانی است که با مسئله دودست شدن طراحیها در پروژه رو به رو نشویم. ولی این امر مهم با وجود شرایط خاصی که کشور ایران دارد، بسیار پیچیده و غیرقابل پیشبینی است. به همین منظور باید با روشهایی همچون جانشین پروری از به وجود آمدن خسارتهای سنگین در روند تولید جلوگیری کرد. این موضوع اصولاً در کشورهای صنعتی خیلی چالش بزرگی محسوب نمیشود چرا که نیروی کار در این گونه کشورها به خوبی آموزش دیده و از نظر فرهنگی و حرفهای در سطح خیلی بالایی قرار دارد.
از آنجایی که اکثر کارکنان و کارجویان این هنر صنعت جوانان و نوجوانان هستند که تجربه کاری نداشته و یا مستقیماً از خانه و یا از دانشگاه برای اولین بار وارد این عرصه شدهاند، مدیر سرمایه انسانی با چالشهای جدید و بسیار پیچیدهای در این حوزه رو به رو است.
نیروی کار بیتجربه و یا کم تجربه از فضای آموزشی و یا فضای خانواده وارد محیط کار میشود در حالی تا امروز بر این باور بوده است که در سازمان یا شرکت تولیدکننده انیمیشن هنر و توانمندی هنری نقش اصلی را ایفا میکند و داشتن این مهارتها کافی است اما وقتی در سازمان کلمه صنعت کنار هنر انیمیشن قرار میگیرد و با جدیت و رفتار حرفهای سازمانی رو به رو میشود، دچار دلسردی و بی انگیزگی میشود. اینجا دیگر اولویت با توانمندیهای هنری نیست اینجا بحث اصلی کار تیمی و همراهی با گروه است. به نظر من در هنر صنعت انیمیشن اهمیت توانایی هنری کمتر از ۵۰ درصد است و بیش از آن تعامل و همراهی با گروه و اعضای سازمان و شرکت اهمیت پیدا میکند.
از سیاستهای اصلی و بسیار مهم استودیوهای انیمیشن بحث آموزش است. به قول بنجامین فرانکلین «اگر همه انسانها شبیه به هم فکر کنند، هیچکس فکر نمیکند.» اغلب کارآموزانی که به دورههای کارآموزی انیمیشن میآیند باهوش و مصمم و حتی جاهطلب هستند. در چنین شرایطی با استفاده از روشهای نوین مطالعه شده آموزش که مبتنی بر ارزیابی عملکرد موردی کارآموزان است این فضا ایجاد میشود که بدون داشتن تجربهای عمیق و با پشتکار از عهده هر مشکلی برآیند و توانمندی خود را در دوره آموزشی همراه با یک مربی حرفهای افزایش دهند. این امر مهم باعث میشود که نیروهای توانمند هم راستا و هم جهت با سیاستهای هر استودیو انیمیشنی پرورش پیدا کنند که این سیاستها باید همراه با صنعت انیمیشن جهانی بهروز شده باشند.
اما راهکارهای دیگری برای نگهداشت نیروهای هنری در طول زمان تولید یک انیمیشن سینمایی وجود دارد، یکی از مهمترینهای آن ایجاد یک فضای پویا و انگیزشی است. در عین حال باید در فضای تولید و خلق یک اثر هنری، در کنار آموزش و تفریح که در فضای استودیو ایجاد میکنید، فرصت خلاقیت و خلق شخصیتها و داستانهایی که در ذهن دارند را برای هنرمندان ایجاد کنید.
در واقع چالشهای هنری از برگزاری مسابقات داخلی تا فضای طراحی دستهجمعی همه و همه به هنرمندان این صنعت کمک میکند که در عین همراهی با گروه تولید، و حفظ روحیه هنری، در طول پروسه ساخت انیمیشن گروه را همراهی کنند.
*تهیهکننده انیمیشن

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- «ممنونم دکتر فارسی»، جریان سیال ذهن و داستان مینو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی جیتکس ۲۰۲۲
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری