سینماسینما، آرمان رهگذر*
اصولاً نیروهای حرفهای در صنعت انیمیشن یا به صورت همکاری با استودیوها و یا به صورت انفرادی در تمرین و تجربه کردن و آموزشهای مجازی پرورش مییابند. متاسفانه نظام آموزشی ما توانایی پرورش نیروی کار ماهر در این صنعت را ندارد و این هنر فقط به صورت تئوریک آموزش داده میشود. حال آنکه صنعت انیمیشن یک صنعت عملی و با کار میدانی است که به صورت گروهی معنای واقعی پیدا میکند.
به علت زمانبر بودن پروسه تولید یک انیمیشن که حدود ۴ سال به طول میانجامد، یکی از چالشهای اصلی در مدیریت سرمایه انسانی و پروسه تولید انیمیشن نگهداشتن هنرمندان در این بازه زمانی است که با مسئله دودست شدن طراحیها در پروژه رو به رو نشویم. ولی این امر مهم با وجود شرایط خاصی که کشور ایران دارد، بسیار پیچیده و غیرقابل پیشبینی است. به همین منظور باید با روشهایی همچون جانشین پروری از به وجود آمدن خسارتهای سنگین در روند تولید جلوگیری کرد. این موضوع اصولاً در کشورهای صنعتی خیلی چالش بزرگی محسوب نمیشود چرا که نیروی کار در این گونه کشورها به خوبی آموزش دیده و از نظر فرهنگی و حرفهای در سطح خیلی بالایی قرار دارد.
از آنجایی که اکثر کارکنان و کارجویان این هنر صنعت جوانان و نوجوانان هستند که تجربه کاری نداشته و یا مستقیماً از خانه و یا از دانشگاه برای اولین بار وارد این عرصه شدهاند، مدیر سرمایه انسانی با چالشهای جدید و بسیار پیچیدهای در این حوزه رو به رو است.
نیروی کار بیتجربه و یا کم تجربه از فضای آموزشی و یا فضای خانواده وارد محیط کار میشود در حالی تا امروز بر این باور بوده است که در سازمان یا شرکت تولیدکننده انیمیشن هنر و توانمندی هنری نقش اصلی را ایفا میکند و داشتن این مهارتها کافی است اما وقتی در سازمان کلمه صنعت کنار هنر انیمیشن قرار میگیرد و با جدیت و رفتار حرفهای سازمانی رو به رو میشود، دچار دلسردی و بی انگیزگی میشود. اینجا دیگر اولویت با توانمندیهای هنری نیست اینجا بحث اصلی کار تیمی و همراهی با گروه است. به نظر من در هنر صنعت انیمیشن اهمیت توانایی هنری کمتر از ۵۰ درصد است و بیش از آن تعامل و همراهی با گروه و اعضای سازمان و شرکت اهمیت پیدا میکند.
از سیاستهای اصلی و بسیار مهم استودیوهای انیمیشن بحث آموزش است. به قول بنجامین فرانکلین «اگر همه انسانها شبیه به هم فکر کنند، هیچکس فکر نمیکند.» اغلب کارآموزانی که به دورههای کارآموزی انیمیشن میآیند باهوش و مصمم و حتی جاهطلب هستند. در چنین شرایطی با استفاده از روشهای نوین مطالعه شده آموزش که مبتنی بر ارزیابی عملکرد موردی کارآموزان است این فضا ایجاد میشود که بدون داشتن تجربهای عمیق و با پشتکار از عهده هر مشکلی برآیند و توانمندی خود را در دوره آموزشی همراه با یک مربی حرفهای افزایش دهند. این امر مهم باعث میشود که نیروهای توانمند هم راستا و هم جهت با سیاستهای هر استودیو انیمیشنی پرورش پیدا کنند که این سیاستها باید همراه با صنعت انیمیشن جهانی بهروز شده باشند.
اما راهکارهای دیگری برای نگهداشت نیروهای هنری در طول زمان تولید یک انیمیشن سینمایی وجود دارد، یکی از مهمترینهای آن ایجاد یک فضای پویا و انگیزشی است. در عین حال باید در فضای تولید و خلق یک اثر هنری، در کنار آموزش و تفریح که در فضای استودیو ایجاد میکنید، فرصت خلاقیت و خلق شخصیتها و داستانهایی که در ذهن دارند را برای هنرمندان ایجاد کنید.
در واقع چالشهای هنری از برگزاری مسابقات داخلی تا فضای طراحی دستهجمعی همه و همه به هنرمندان این صنعت کمک میکند که در عین همراهی با گروه تولید، و حفظ روحیه هنری، در طول پروسه ساخت انیمیشن گروه را همراهی کنند.
*تهیهکننده انیمیشن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





