حتی اگر خود احمد امینی، شاهرخ دولکو، رضا مقصودی و بهروز شعیبی(از اعضای هیات انتخاب جشنواره) اعتراف تلویزیونی کنند یا مکتوب بنویسند که فیلمی مثل “جاندار”(که فیلم خوبی است و نه خیلی خوب) به لحاظ سینمایی از فیلم بیجانِ فیلمسازی که دیگر حتی سایه هم ندارد، یا فیلم عجیب فیلمسازی که اخیرا دارد به صورت خودش و کارنامهاش تیغ میکشد، ضعیفتر است، من قبول نمیکنم. یا اینکه فیلم قابل قبولی مثل “روسی” با چه منطق و دلیلی باید از جشنواره بیرون بماند و شاهد حضور این دو فیلم بسیار ضعیف در بخش مسابقه باشد؟ قبول نمیکنم چون این دوستان را به سینمافهمی و فیلمشناسی قبول دارم. ابدا هم زیر بار بهانههایی مثل سلیقه و این حرفها هم نمیروم. تشخیص فیلم خوب از بد سلیقهای نیست، معیار دارد، استدلال میخواهد.
اگر یک داور مسابقه آشپزی، از اساس ماکارونی دوست نداشته باشد، حق ندارد یک ماکارونی که خیلی خوب پخته شده باشد را از مسابقه کنار بگذارد. سلیقه یک امر شخصی است، ربطی به قضاوت ندارد. بله خیلی از فیلمهای بزرگ میان منتقدان بزرگ هم ممکن است مخالفان جدی و موافقان جدی داشته باشند ولی واقعا تشخیص ندادن کیفیت، میان فیلمهایی که به آنها اشاره کردم، آنهم حداقل از سوی چهار دوستی که نام بردم، محال است.
تازه، به شدت بعید میدانم دوستان هیات انتخاب برای برتری لااقل دو فیلم بخش مسابقه بر سایر فیلمها بتوانند هیچ استدلال منطقی و فنی بیاورند. مطمئنم نمیتوانند چون میدانم سینما را میفهمند.
پس میمانَد دلایل فرامتنی. این دوستان بهتر است بطور شفاف دلایل فرامتنی این ماجرا را اعلام کنند:
آیا به کسوت و سابقه و این حرفها احترام گذاشتهاند؟ اگر گذاشتهاند پس چرا فیلم سیروس الوند را بیرون گذاشتند؟اگر برایشان کسوت و سابقه، اینقدر اهمیت داشت آیا بهتر نبود مثلا یک بخش “استادان!” درست میکردند و دوستانی که فیلمهایشان کیفیت لازم را برای بخش مسابقه ندارد به آن بخش منتقل میکردند؟ یا لااقل اگر دو فیلم را به این دلیل انتخاب کردهاند، از دبیر میخواستند تا دو فیلم به تعداد فیلمهای مسابقه بیفزاید تا حق دو فیلم شایسته دیگر، تضییع نشود.
آیا دستور از بالا رسیده؟ آیا پیش خودشان گفتهاند فلان تهیه کننده ممکن است بیاید دادوبیداد کند و بهمان فیلمساز برایمان حاشیه بسازد، پس رفع دردسر کنیم؟ آیا رودربایسی کردهاند؟ آیا پیش خودشان گفتند که فردا چشممان به چشم فلانی و بهمانی میافتد؟ یا اگر زنگ بزنند و گلایه کنند چه بگوییم؟ آیا رعایت سن و سال و قلب ضعیف و این چیزها را کردهاند؟
بههر حال تا اینجای کار میشود قاطعانه گفت که هیات انتخاب، عمدا یا سهوا حداقل دو خطای فاحش در کارنامهاش ثبت کرده است. تا ببینیم در ادامه چه میشود.
کاش اعضای هیات انتخاب جشنواره روزی متوجه شوند که کارشان چقدر مهم است و با حقالناس سرو کار دارد و به سرنوشت آدمها مربوط میشود.
منبع: روزنامه اعتماد ۱۴ بهمن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد






