سینماسینما، ایلیا محمدینیا
بدون قرار قبلی دعوتی به خویشتن است به تمام آن چیزهایی که باور و فرهنگ ما را ساخته است. فارغ از تمام اختلاف سلیقه ها و دیدگاه های اعتقادی و جهانبینی و نگرش های سیاسی که اینجا ملک طلق کسی نیست که اینجا خانه ابدی همه ایرانیان است که اگر عده ای برای منافع خود چون خوره به جان فرهنگ و باور و ریشه های ما افتاده اند تا با بهانه های پیشرفت و تعالی این جهانی و آن جهانی باور خود را تحمیل کنند باید همچون پیرمردی که به رغم بیماری محکم در خانه کهن و آبا و اجدادی اش چون سرو کمر خم نکرد و ایستاد، بایستیم که چهره و نماد فرهنگی ایرانی بماند که رفته رفته بی هویت نشویم. چالشهای هویتی تنها برای آنان نیست که بار سفر بستند برای کسانی هم هست که هستند اما همه چیز خود را به ثمن بخس به حراج گذاشته اند تا بنایی بی هویت را مالک شوند.
شعیبی دغدغه میراثی را دارد که رفته رفته رنگ می بازد. میراثی که زیر بار فشارهای اقتصادی و گاه سیاسی تاب حیات نداشته و رنگ می بازد.
فیلم داستانی سرراست دارد با آدم هایی که باور پذیرند. داستان پتانسیل بالایی برای کلیشه و شعاری شدن دارد اما فیلمساز اثرش را به سلامت از این ورطه عبور می دهد.
پیرامون بازگشت به خویشتن به فرهنگ و زاد بوم هرگاه اثری ساخته شد در نگاه نخست آنچه بیش از هر چیزی بروز بیرونی داشت دعوت شعاری و نگاه دستوری فیلمساز بود. بدون قرار قبلی اما شعار نمی دهد تنها دعوتی است به آنچه از گذشتگان رسیده و ما میراثدارش هستیم.
اگر می خواهید از بدون قرار قبلی لذت ببرید فیلم را باید که از زاویه فیلمساز دغدغه مندی ببینید که نگران هویت فرهنگی و باورهای ایرانی است. هر ارجاع دیگری لذت این گردهمایی بدون قرار قبلی را از بین می برد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «جبر با احتمال بازسازی»؛ نمایشی که خود محصول جبر است
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- نمایش و بررسی فیلم «کاغذ بی خط» در بنیاد حریری
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





