سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
انتخاب ایده و سوژه مناسب برای یک فیلم کوتاه و نحوهی پرداخت آن در فیلمنامه یکی از بااهمیتترین فرآیندهای تولید یک اثر در این قالب را تشکیل میدهد و نمونهی موفق متاخر آن را میتوان در فیلم کوتاه «هرگز، گاهی، همیشه» یافت. شادی کرمرودی پس از چند تجربهی مختلف اینجا و در این بهترین فیلم کوتاه اش تا به امروز، به تشخص و هویتمندی در ساخت اثری پالوده در تکتک اجزا از فیلمنامه تا بازی و حتی صدا دست مییابد و کلیتی منسجم را سرو سامان میبخشد که به صورت مجزا تفکیک نشدنیست.
نکتهی اصلی در این فیلم گسترهی قابل تامل انتخاب مضمون در پرداختن به مسائل و معضلات زندگی خاصه نوجوانان و جوانان در قشرهای مختلف و تاثیر شرایط زیست اجتماعی و فرهنگیست که با ظرافت و به صورت کاملا زیرپوستی و درخدمت روایت در بافت اثر تنیده شده که حتی انعکاس و امتداد آن را میتوان در انتخاب هوشمندانهی عنوان فیلم هم جستجو کرد. فیلم کرمرودی ساختار سینمایی قاعدهمندی را دنبال میکند و ازطریق به کارگیری نماهایی نزدیک به سبب اهمیت درونیات و ذهنیت آدمها، گامی مطمئن و محکم در مسیر زبان تصویری همراستا با اثر را در پیش می گیرد. بازی به اندازه و کاملا کنترل شده بازیگران به ویژه دو خواهر به خوبی به یک چالش دوسویه برای مخاطب تبدیل میشود. چالشی که تا انتها و حتی پس از تیتراژ نهایی فیلم نیز با مخاطب ادامه مییابد و علامتی از سوال و تفکر را دربارهی پرسش محوری فیلم یعنی انتخاب بقا و فنا و میل و انگیزهی انتخاب هر یک از این دو مسیر ترسیم می کند.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توسط آکادمی اسکار ۲۰۲۴؛ جایزه فلوشیپ طلایی برای زنان به دو سینماگر ایرانی اهدا میشود
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- ۱۱ ایرانی در بخش استعدادهای برلین
- «آبی میشود» بهترین فیلم بینالمللی جشنواره آمریکایی شد/ جایزه بهترین فیلمنامه برای سینماگر ایرانی
- جایزه بهترین بازیگر زن یک جشنواره آمریکایی به لیلی رشیدی رسید
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





