سینماسینما، مجید موثقی
مرگ «ژان لوک گدار» و فقدان او سوزناک است. این فیلمساز جنجالی فرانسوی که اصالتی سوئیسی داشت، در جابجایی عناصر سینمایی و شکلگیری فرمهای نو با فیلم «از نفس افتاده» شروعی نو و توفانی داشت، او به هنر سینما نه از جهت سرگرمی بلکه به عنوان هنری مداخله گر نگاه میکرد تا معضلات اجتماعی و سیاسی را زیر سوال ببرد، از این رو در «دانشگاه سوربن» به مطالعات مردم شناسی رو آورد و در ادامه به نوعی دنبالهرو تفکر مارکسیستی «برتولت برشت» بود که با فاصله گذاری سهم بزرگی در بیداری و آگاهی رسانی مخاطب داشت. این «معمار سینمای اقتدارگریز» با کنار گذاشتن عناصر مهمی چون کادربندی، زاویه دوربین، خط فرضی و روایت خطی، اندیشه بزرگتری از سینما و دروغهای آنرا در سر داشت و آن «هشیار نگاه داشتن توده مردم» برای مشاهده و نقد سیاستهای روز بود. در دهه ۶۰ میلادی ستیز او در جهت احقاق حقوق کارگران در فرانسه تا بدانجا رسید که به عنوان رهبر این جنبش، عدم اندیشه آزاد را در فرانسه محکوم کرد، او حتی در سال ۱۹۶۸ برپایی جشنوراه کن را مختل کرد و برای این مبارزه هر آنچه که دست و پاگیر بود را فراموش کرد، حتی خود سینما! در فیلم آخرش «کتاب تصویر » فیلمبرداری را بیهوده دانست و از تصاویر آرشیوی در تدوین فیلمش بهره برد و برنده جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۲۰۱۸ شد! در «کتاب تصویر» مخالفت او با جهان سرمایهداری و پایمال شدن حقوق انسانهای بی دفاع و همذات پنداری با «آوارگان جهان عرب» ستودنی است! گدار در روایت فیلمهایش به نظم و ترتیب یعنی «شروع، میانه و پایان» اعتقادی نداشت و به نوعی همه «اشکال اجبار» را رد میکرد؛ هیچ کارگردانی به اندازه او اینگونه بر دانشجویان سینما و هنرمندان نسل بعد از خود تاثیر نگذاشت! او فراتر از یک کارگردان، بلکه فیلسوفی بود که علاقهاش به فلسفه اگزیستانسیالیست (هستی گرایی) او را به «قمارباز داستایوفسکی» تبدیل کرد که در کازینوی سینما، کارت تمام متقلبین را رو کرد! قمار این فرزندِ گستاخ سینما، هنر سینما را به دوران پیش از او و بعد از او تقسیم کرد! آخرین حضور گدار در سینما در مستد «جمعه میبینمت، رابینسون» ساخته «میترا فراهانی» بود که گدار را در خانهاش در سوییس میبینیم که با سخت کوشی از پلهها بالا میرود، در آن فیلم «ابراهیم گلستان » به پله صدم رسید و گدار تا پله نود و یکم رمق بالا رفتن داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- طعم تلخ گیلاس
- ناصر تقوایی؛ صدای خاموشِ یک سینمای بیدار
- صیدِ کارگردان بزرگ
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- سینماسینما/ ستایش ناتوانی/ گفتوگو با میترا فراهانی درباره آخرین فیلم(های) گدار
- مجید موثقی داور جشنواره مصری شد
- چهرههایی که سال ۲۰۲۲ جهان هنر را ترک کردند
- نازپروردهی انقلابی/ دربارهی ژان لوک گدار و آثارش
- سینما در سوگ اسطوره شگفتیساز/ گدار؛ یاغی سینمایی
- فوت یکی از بنیانگذاران موج نوی سینمای فرانسه/ ژان لوک گدار درگذشت
- «تا جمعه، رابینسون»؛ رودررویی مجازی دو سینماگر بزرگ از دو موج نو
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- گرگِ آخر/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





